Terve
Taneli tietämätön painoi taas päivitä nappia. Päivitysten hallinta ilmoitti, että oselotti on saatavilla, joten minä painoin päivitä. Asennus jumitti kesken, ja oli pakko ajaa vanhalta levyltä vanhempi versio sisään ja päivittää se sitten 11.10:ksi. Kaikki meni muuten ok, mutta kun koneen käynnisttää normaalisti tulee vain musta ruutu eikä mitään tapahdu. Koneen tuulettimet hurisee vaihtelevaan tahtiin, joten jotain siellä tapahtunee, mutta ruudulla ei näy mitään. Tuossa on aiempi ketju mustasta ruudusta, mutta mulle ei aukene nuo ohjeet ollenkaan. Koneen saa toimimaan siten, että käyttää virtalähteestä virrat pois (johto irti) ja käynnistää koneenm, jolloin näytölle tulee ruutu, jossa voi valita linux ytimen. tarjolla on Linux-ydin 3.0.0-12-generic tai vastaava toipumistilassa. Jos tämän version valitsee ollaan taas mustassa ruudussa. Valitsemalla linux ytimen vanhempi versio ja sieltä tarjottu 2.6-38-generic, niin homma etenee ok ja käyttöjärjestelmä toimii hyvin.
Kysymys: miten tuon koneen saa valitsemaan suoraan käynnistyksessä tuon vanhemman ydinversion niin, että kone käynnistyy pelkästään virtanappia painamalla?
Sitten jos tuosta selvitään niin tulee vastaan seuraava pikku ongelma. Kone kysyy joka käynnistyksen alussa salasanaa ennen kuin siirtyy työpäytä näkymään. Tätä ei ollut auiemmin ja asennuksessa nimenomaan ruksasin kohdan käynnistä automaattisesti ilman salasanaa. Miten vaihe ohitetaan?
Kolmas pikkuvika. Tässä koneessa on GF4 440MX näytönohjain, jonka kanssa on aina saanut tapella vanhempien ubuntu-versioiden kanssa. Nyt ei ole mitään näytön asetteluun ja resoluutioon liittyviä riesoja, mikä oli positiivinen yllätys. Mutta, mutta, Yksi vanha tuttu riesa vielä ilmaantuu. Minun pitäisi päästä muuttamaan näytön taajuutta. Vanhassa vesriossa 11.04 oli näytön säädöissä laatikko josta pystyi valitsemaan taajuuden, tässä ei ole. totta puhuen en muista oliko se mahdollisuus Nvidian omassa suljetussa ohjainvalikossa vai ubuntussa, mutta enivei. Mistä näyttöä voi säätää?
En muuten oikein innostu tästä uudesta ulkoasusta. pudotusvalikot olivat lookisempi ja helpompi tapa käsitellä tiedostoja ja ohjelmistoja. Ihan vaan mielipide.
P.S. Niin jos se on ohjeiden kannalta merkityksellistä, niin kone on mallia kootut seokset. Emona on joku intel, Prosessori 3Ghz P4, muisti 1,5Gt 266DDR ja ohjurina se GF4 44MX. Näyttö on ACER F51