Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu]Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja  (Luettu 4382 kertaa)

Vaarala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Eli ongelmani on seuraava. Koneella on ensin asennettuna Windows 7, ja rinnalla Ubuntu 11.04 jota en saanut toimimaan, aiheesta on ketju foorumilla. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=39583.msg306397#msg306397

Minun kannaltani paras vaihtoehto olisi, että saisin 10.04.03 asennettua 11.04:n tilalle, mutta menettämättä tallennettuja tiedostoja, asennetulla softalla ei ole minulle niin merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 20.10.11 - klo:09.22 kirjoittanut Vaarala »

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #1 : 11.10.11 - klo:11.38 »
Minun kannaltani paras vaihtoehto olisi, että saisin 10.04.03 asennettua 11.04:n tilalle, mutta menettämättä tallennettuja tiedostoja, asennetulla softalla ei ole minulle niin merkitystä.

Kopioit tarvittavat tiedostot muille osioille/medioille. Yleensä käyttäjien kotihakemistossa on omat hengen tuotteet, jos toisin ei ole määritellyt. Varmuuskopionti käy esim. tar:lla - ja tarvittaessa pakaten tuon syntyvän tar-paketin.
Varmuuskopiointiin kannattaa muutenkin tutustua.
http://linux.fi/wiki/Tar

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #2 : 11.10.11 - klo:13.50 »
Jatkossa kotikansio kannattaa sitten määritellä omalle osiolleen tai mikä vielä parempaa fyysisesti eri levylle, onnistuu nätisti ja on turvallisempi ratkaisu.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Vaarala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #3 : 12.10.11 - klo:13.53 »
Minun kannaltani paras vaihtoehto olisi, että saisin 10.04.03 asennettua 11.04:n tilalle, mutta menettämättä tallennettuja tiedostoja, asennetulla softalla ei ole minulle niin merkitystä.

Kopioit tarvittavat tiedostot muille osioille/medioille. Yleensä käyttäjien kotihakemistossa on omat hengen tuotteet, jos toisin ei ole määritellyt. Varmuuskopionti käy esim. tar:lla - ja tarvittaessa pakaten tuon syntyvän tar-paketin.
Varmuuskopiointiin kannattaa muutenkin tutustua.
http://linux.fi/wiki/Tar
Kiitoksia vastauksista.

Kopioin kaiken tarvittavan, nyt pitäisi sitten varmistaa että varmasti laitan oikean osion päälle uuden Ubuntun.
Tässä Ubuntun asennusohjelman antamat tiedot osioista:

/dev/sda      
  /dev/sda1  ntfs    104 mb
  /dev/sda2  ntfs    509 gb
  /dev/sda5  ext4   478 gb
  /dev/sda6  swap  11398 mb
/dev/sdb1    ext3  
/dev/sdb2    ntfs    

sdb1 ja 2 on ulkoinen kovalevy, sda1 ja 2 on varmaankin Windows jonka siis haluan säilyttää, ja sda5 ja 6 on varmaankin 11.04 jonka päälle uuden asennus tulee.

Jatkossa kotikansio kannattaa sitten määritellä omalle osiolleen tai mikä vielä parempaa fyysisesti eri levylle, onnistuu nätisti ja on turvallisempi ratkaisu.

Onnistuuko tuo ihan tuossa asennuksenaikaisessa osioinnissa, vai vasta jotenkin jälkeenpäin? Minulla ei ole fyysisesti muuta kuin yksi kovalevy, ellei tuota ulkoista lasketa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #4 : 12.10.11 - klo:14.08 »
Asennuksen aikana valitset "osioi itse" vaihtoehdon.

Jos haluat erillisen home-osion poista ensin sda5 ja luo sitten siihen vapautuneeseen 478GiB tilaan systeemiosio (liitoskohta: /) noin 40GiB ja loput n.440GiB kotikansiolle (liitoskohta: /home).

Swappiin (sda6) sinun ei tarvitse koskea, ellet halua muuttaa sen kokoa, jolloin taas ensin poisto ja sitten varaus.

Ystävällisin terveisin

jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Vaarala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #5 : 20.10.11 - klo:09.22 »
Asennuksen aikana valitset "osioi itse" vaihtoehdon.

Jos haluat erillisen home-osion poista ensin sda5 ja luo sitten siihen vapautuneeseen 478GiB tilaan systeemiosio (liitoskohta: /) noin 40GiB ja loput n.440GiB kotikansiolle (liitoskohta: /home).

Swappiin (sda6) sinun ei tarvitse koskea, ellet halua muuttaa sen kokoa, jolloin taas ensin poisto ja sitten varaus.

Ystävällisin terveisin

jallu59
Kiitoksia, toimin kuten neuvoit ja hyvin näyttäisi toimivan. Sitten vain odottelemaan uutta LTS-versiota. :)

-basu-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #6 : 10.11.11 - klo:13.12 »
Asennuksen aikana valitset "osioi itse" vaihtoehdon.

Jos haluat erillisen home-osion poista ensin sda5 ja luo sitten siihen vapautuneeseen 478GiB tilaan systeemiosio (liitoskohta: /) noin 40GiB ja loput n.440GiB kotikansiolle (liitoskohta: /home).

Swappiin (sda6) sinun ei tarvitse koskea, ellet halua muuttaa sen kokoa, jolloin taas ensin poisto ja sitten varaus.

Ystävällisin terveisin

jallu59

mul on vähän samanlainen ongelma. Eli tein myös tuon osioinin, mutta mistä tiedän mihin osioon se nyt asentaa uuden version? pitääkö tuolta 'Device for boot loader installation' kohdasta valita tuo osio mikä 40GB; mulla sda6?
Aser Aspire 7741G Intel core i5-480M 2.66Ghz AMD Roden HD 6550M 6GB DDR3 Ubuntu11.4 ja WIN7 rinnalla

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #7 : 10.11.11 - klo:17.09 »
Asennuksen aikana valitset "osioi itse" vaihtoehdon.

Jos haluat erillisen home-osion poista ensin sda5 ja luo sitten siihen vapautuneeseen 478GiB tilaan systeemiosio (liitoskohta: /) noin 40GiB ja loput n.440GiB kotikansiolle (liitoskohta: /home).

Swappiin (sda6) sinun ei tarvitse koskea, ellet halua muuttaa sen kokoa, jolloin taas ensin poisto ja sitten varaus.

Ystävällisin terveisin

jallu59

mul on vähän samanlainen ongelma. Eli tein myös tuon osioinin, mutta mistä tiedän mihin osioon se nyt asentaa uuden version? pitääkö tuolta 'Device for boot loader installation' kohdasta valita tuo osio mikä 40GB; mulla sda6?

Bootloader on grub eli käynnistyslatain, se josta valitset  mikä käynnistetään. Se kuuluu asentaa ensimmäiselle kovalevylle esim. /dev/sda

Laitas komennon:
Koodia: [Valitse]
fdisk -l tuloste tänne. niin on helpompi hieman neuvoa.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

-basu-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #8 : 11.11.11 - klo:00.05 »
Asennuksen aikana valitset "osioi itse" vaihtoehdon.

Jos haluat erillisen home-osion poista ensin sda5 ja luo sitten siihen vapautuneeseen 478GiB tilaan systeemiosio (liitoskohta: /) noin 40GiB ja loput n.440GiB kotikansiolle (liitoskohta: /home).

Swappiin (sda6) sinun ei tarvitse koskea, ellet halua muuttaa sen kokoa, jolloin taas ensin poisto ja sitten varaus.

Ystävällisin terveisin

jallu59

mul on vähän samanlainen ongelma. Eli tein myös tuon osioinin, mutta mistä tiedän mihin osioon se nyt asentaa uuden version? pitääkö tuolta 'Device for boot loader installation' kohdasta valita tuo osio mikä 40GB; mulla sda6?

Bootloader on grub eli käynnistyslatain, se josta valitset  mikä käynnistetään. Se kuuluu asentaa ensimmäiselle kovalevylle esim. /dev/sda

Laitas komennon:
Koodia: [Valitse]
fdisk -l tuloste tänne. niin on helpompi hieman neuvoa.
Koodia: [Valitse]
fdisk -l ei antanu mitään.
Mä luulen et oon nyt kämmny tän asennuksen. Täytyy selittää alusta asti että tiedätte mitä täs on tapahtunu.
Eli alun perin oli tarkoitus korvata ubuntu Mintillä. No Mintin asennus keskeytyi jostakin syystä. Ja kun käynistin koneen uudelleen ei ollut enää ubuntua eikä minttiä. Minäpä päätin asentaa uudelleen ja kun olin malttamato odottamaan vastausta täällä ni päätin koittaa onneani ja yrittää osioida ja asentaa vaikka olen täysin tietämätön asiasta. Osion  jallun ohjeen mukaan,mutta laitoin vielä tohon 'Device for boot loader installation' kohtaan sda6:n. Asennus onnistui Kun käynistin koneen uudelleen tuli musta ruutu jossa luki no filesystem tms. ja grub rescue>.
Sain keskustelupalstoilta vähän vinkkejä mutta ei onnistunut. joten yritin asentaa ubuntua uudelleen. Sama juttu kävi, mutta onnistuin kuitenkin saamaan ubuntun auki:
Koodia: [Valitse]
grub rescue>set prefix=(hd0,msdos6)/boot/grub/
grub rescue> set root=hd0,msdos6
grub rescue> insmod linux
grub rescue> insmod normal
grub rescue> normal
Nyt mun täytyy joka kerta ku käynistän koneen uudelleen laittaa toi litania.
Luulen et kämmäsin siinä  'Device for boot loader installation' kohdassa?
Aser Aspire 7741G Intel core i5-480M 2.66Ghz AMD Roden HD 6550M 6GB DDR3 Ubuntu11.4 ja WIN7 rinnalla

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #9 : 11.11.11 - klo:09.35 »
Lainaus
Se kuuluu asentaa ensimmäiselle kovalevylle esim. /dev/sda
Lainaus
mutta laitoin vielä tohon 'Device for boot loader installation' kohtaan sda6:n.
Ei siis /dev/sda6...
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

-basu-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #10 : 11.11.11 - klo:10.38 »
Lainaus
Se kuuluu asentaa ensimmäiselle kovalevylle esim. /dev/sda
Lainaus
mutta laitoin vielä tohon 'Device for boot loader installation' kohtaan sda6:n.
Ei siis /dev/sda6...
OK. Eli siinä kohtaan mokasin. Kiitos selvennyksestä. Mutta kun nyt on jo vahinko tapahtunu ni auttaako mikään muu ku asentaa uudelleen oikeella tavalla?
Kiitos avusta.
Aser Aspire 7741G Intel core i5-480M 2.66Ghz AMD Roden HD 6550M 6GB DDR3 Ubuntu11.4 ja WIN7 rinnalla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: [Ratkaistu]Ubuntun uudelleenasennus poistamatta tiedostoja
« Vastaus #11 : 11.11.11 - klo:17.17 »
Lainaus
Se kuuluu asentaa ensimmäiselle kovalevylle esim. /dev/sda
Lainaus
mutta laitoin vielä tohon 'Device for boot loader installation' kohtaan sda6:n.
Ei siis /dev/sda6...
OK. Eli siinä kohtaan mokasin. Kiitos selvennyksestä. Mutta kun nyt on jo vahinko tapahtunu ni auttaako mikään muu ku asentaa uudelleen oikeella tavalla?
Kiitos avusta.


Ubuntussa
Koodia: [Valitse]
sudo grub-install /dev/sda
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.