Kirjoittaja Aihe: Mitä fonttia käytät teemoissasi?  (Luettu 4472 kertaa)

Owdy

• Käyttäjä
    • Profiili
Mitä fonttia käytät teemoissasi?
« : 08.07.06 - klo:00.00 »
Yritän ettiä jotain piristystä teemoitukseen, fontilla sais uutta ilmettä helposti. Tällä hetkellä mulla sovellukset ja Gnome käyttää ihan perus 'sans' fonttia. Mitäs teillä muilla on käytössä?  :)

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Mitä fonttia käytät teemoissasi?
« Vastaus #1 : 08.07.06 - klo:01.10 »
Yritän ettiä jotain piristystä teemoitukseen, fontilla sais uutta ilmettä helposti. Tällä hetkellä mulla sovellukset ja Gnome käyttää ihan perus 'sans' fonttia. Mitäs teillä muilla on käytössä?  :)

minulla on ihan bitstreamin fontit, jotka ovat lienee samat kuin mitä gnome käyttää jos määrityksenä on pelkästään serif, sans (serif) tai mono.
Janne

Qwerty

• Vieras
« Vastaus #2 : 08.07.06 - klo:08.40 »

'Trebuchet MS' oli vähän aikaa sitten käytössä, mutta vaihdoin takaisin 'Bitstream Vesa Sans' fonttiin, koska vaihdoin resoluutiota ja 'Trebuchet MS' fontti alkoi näyttämään todella surkealta.
No tältä kuitenkin näytti:

Fontit eivät koskaan oikein olleet Linux/UNIX järjestelmien vahvimpia puolia (tosin OS X:ssä fontit näyttävät todella hyviltä) ja monet fontit rendautuvat heikosti tietyillä resoluutioilla.
Täällä asiaan selitys: Patents Issues ja patentit
Eli joudut itse hieman vääntämään ja kääntämään jos haluat TrueType fontit näyttävän paremmilta.
« Viimeksi muokattu: 08.07.06 - klo:09.33 kirjoittanut Qwerty »

mcduck

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.07.06 - klo:09.20 »
Yleisfonttina Candara, ikkunoiden kehyksissä Corbel Bold ja terminaalissa Consolas.

Constantia oli pitkään käytössä ikkunoiden kehyksissä, mutta Corbel näyttää parammalta Compizin kanssa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 08.07.06 - klo:09.24 kirjoittanut mcduck »
42

Ankka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.07.06 - klo:12.30 »
Bitstream Vera Sans

"It just works"™

Terminaaliin olen kaivannut jotainmukavaa fonttia mutten ole löytänyt..

Onko linuxille jotain ohjelmaa millä voisi helposti tarkastella asennettuja fontteja ja miltä ne näyttää?

TQeng

• Käyttäjä
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
« Vastaus #5 : 08.07.06 - klo:12.40 »
Kubuntussa muistaakseni Bitstream Vera Sans. Sopivan neutraali ja yksinkertaisen miellyttävä. Zenwalkin Xfce:ssä nimellisesti Sans, mutta käytännössä tämä tarkoittaa aivan samaa.
Satius est supervacua scire quam nihil.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.07.06 - klo:12.56 »
Terminaaliin olen kaivannut jotainmukavaa fonttia mutten ole löytänyt..

juu, niin minäkin. tällä hetkellä käytössä Courier 10 Pitch johon olen verraten tyytyväinen, mutta siitäkin voisi vielä aavistuksen parantaa.

Onko linuxille jotain ohjelmaa millä voisi helposti tarkastella asennettuja fontteja ja miltä ne näyttää?

on, mutta tietenkään minä en muista niiden nimiä kun en ole aikoihin käyttänyt. viime aikoina olen fontteja selaillessani käyttänyt ihan nautiluksen font:// URI:a joka näyttää asennetut fontit tai oikeastaan niistä pari ensimmäistä kirjainta ja loput saa näkyviin (tupla)klikkaamalla haluttua fonttia. tietty myös gucharmapia voi käyttää vonttien tutkiskeluun.
Janne

Owdy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.07.06 - klo:19.44 »
Yleisfonttina Candara, ikkunoiden kehyksissä Corbel Bold ja terminaalissa Consolas.
Eikö noi o Vista fontteja? Mistä sait ne?
« Viimeksi muokattu: 08.07.06 - klo:19.49 kirjoittanut Osku »

Ankka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.07.06 - klo:22.21 »

on, mutta tietenkään minä en muista niiden nimiä kun en ole aikoihin käyttänyt. viime aikoina olen fontteja selaillessani käyttänyt ihan nautiluksen font:// URI:a joka näyttää asennetut fontit tai oikeastaan niistä pari ensimmäistä kirjainta ja loput saa näkyviin (tupla)klikkaamalla haluttua fonttia. tietty myös gucharmapia voi käyttää vonttien tutkiskeluun.

Joo, ton nautilus-kikan tiesinkin, mutta ongelmia ilmaantuu silloin kun ei viitsi asentaa nautilusta kun sen kanssa tulee hirveä köntti muuta gnome-kamaa..

Pitänee tutkia mitä fonttisoftaa löytyy.

mcduck

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.07.06 - klo:13.19 »
Eikö noi o Vista fontteja? Mistä sait ne?
Niitähän ne, tod. näk. parasta tavaraa mitä Microsoft on historiansa aikana saanut aikaiseksi ;)

Tuolta ubuntuforums.orgin puolelta nuo joskus latasin. Kai ne sieltä vieläkin löytyisi. Vaikka aika helpolla nuo kai googlellakin löytää kun hakee 'vista fonts' tai 'longhorn fonts'..
42

Tomaatti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 12.07.06 - klo:23.48 »
Itselläni on käytössä Tahoma.