Kirjoittaja Aihe: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!  (Luettu 3158 kertaa)

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« : 23.09.11 - klo:18.28 »
Hei! Levittäkää sanaa, että Firefox 6:n kanssa ilmenevä kaatuiluongelma liittyy mitä todennäköisimmin suomen kielen oikoluvun käyttämiseen, ja ongelma on vihdoin sekä raportoitu sekä oikoluvun kehittäjälle että minulle, joka sitä Debianiin ja Ubuntuun olen paketoinut.

Korjaus löytyi helposti, mutta ongelma on vaivannut ihmisiä jo pidempään koska Firefoxin kaatuminen ei mitenkään ihmisille paljastanut, että ongelma voisi liittyä juuri suomen kielen oikolukuun eikä Firefoxiin itseensä.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« Vastaus #1 : 23.09.11 - klo:19.10 »
Hei! Levittäkää sanaa, että Firefox 6:n kanssa ilmenevä kaatuiluongelma liittyy mitä todennäköisimmin suomen kielen oikoluvun käyttämiseen, ja ongelma on vihdoin sekä raportoitu sekä oikoluvun kehittäjälle että minulle, joka sitä Debianiin ja Ubuntuun olen paketoinut.

Korjaus löytyi helposti, mutta ongelma on vaivannut ihmisiä jo pidempään koska Firefoxin kaatuminen ei mitenkään ihmisille paljastanut, että ongelma voisi liittyä juuri suomen kielen oikolukuun eikä Firefoxiin itseensä.
Nytkö sinä sen asian vasta ymmärsit? Tuo sepustuksesi on täyttää soopaa.

Minä olen viimeiset 3 viikkoa yrittänyt levittää sanaa siitä, että suomenkielisen Firefoxin yleisimmät kaatumiset johtuvat nimenomaan suomenkielisestä oikoluvusta ja olen raportoinut asiasta kehittäjälle.
EDIT: muutettu sanamuoto oikeammaksi.

1. Tällä foorumilla 28.8. Ubuntun 11.04 ja 11.10 versioissa virallinen mozvoikko 1.9.0 aiheuttaa ainakin osan Firefox 6.0 ja 7.0 beta2 kaatumisista.
2. Mozilla.fi:n oikolukuketjussa 28.8.: Testeissäni kaatumisen esti virallisen mozvoikko 1.9.0:n vaihtaminen Andriksen testiversioon.: Oikoluvun kehittäjä Andris Pavenis vastasi samana aamuna!
4. Tiede-foorumilla 28.8.: Linuxin puolella (ainakin Ubuntussa) ovat uusimmat Firefoxit ruvenneet kaatuilemaan, minulla usein viestiä jonkun foorumin tekstikenttään kirjoittaessani.
3. Verteksi.net: salai @ elokuu 30, 2011 @ 10:50, viesti #45

Olen moneen otteeseen ihmetellyt, kun kukaan ei ota asiaan mitään kantaa, muuta nyt en enää ihmettele. Ettehän te välitä yhtään mistään mitään.
« Viimeksi muokattu: 23.09.11 - klo:19.29 kirjoittanut salai »

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« Vastaus #2 : 23.09.11 - klo:19.29 »
Nytkö sinä sen asian vasta ymmärsit? Tuo sepustuksesi on täyttää soopaa.

Minä olen viimeiset 3 viikkoa yrittänyt levittää sanaa siitä, että suomenkielisen Firefoxin yleisimmät kaatumiset johtuvat nimenomaan oikoluvusta ja ole raportoinut asiasta kehittäjälle.

Kiitos tarkennuksesta, jos nyt viitsin kuitenkin vastata aggressioosi. Ubuntun ongelmat tulee raportoida Ubuntun bugienraportointityökalussa, joka on Launchpad. Toisekseen kun bugi on Launchpadissa, siitä tule tiedottaa itse komponentin tekijöille, eli Voikko-projektin kehittäjille. Tein tämän eilen. Ennen tätä päivää ainoa tieto on myös ollut, että ongelma olisi mozvoikko-komponentissa, jota taas en ylläpidä, mutta Voikko-kehittäjät löysivät ongelman lopulta libvoikosta, jolloin aloin kiinnostua enemmänkin.

Ensinnäkin olen paketoinut koko suomen kielen oikoluvun vapaa-ajallani viime vuosien aikana, eikä sitä siis olisi Ubuntussa lainkaan ilman että joku vapaaehtoinen sen on sinne paketoinut ja käynyt prosessit läpi jotta se on tuotu osaksi oletusasennuksia. Eikä koko oikolukua olisi olemassa ilman, että toiset vapaaehtoiset olisivat sen tyhjästä kehittäneet Voikko-projektissa. Toiseksi en lue bugiraportteja näiltä foorumeilta, mozilla.fi:ltä tai Tiede-lehden foorumeilta. Jos jostain luen, niin Launchpadista, jos vapaa-aikaa haluan käyttää sinunkin hyväksesi, ja tosiaan tässä tapauksessa ennen tätä päivää bugitieto oli väärästä paketista (mozvoikko) jota en seuraa periaatteessa lainkaan.

On hyvä toki, että eri kanavia pitkin yrittää tietoa levittää, mutta tällä kertaa se ei vain ollut oikeissa kanavissa tai tavoittanut ketään, joka olisi ongelman korjannut (ennen kuin nyt). Siksi olisi hyvä, että useampi ihminen ymmärtäisi miten nämä kanavat toimivat, jotta saadaan korjauksia jatkossa tehtyä yhdessä nopeammin.

Jos olet tyytymätön vapaaehtoistyöhöni, voin sen näin antoisalla palautteella aina lopettaakin minkä jälkeen Ubuntussa ei ole ajan tasalla olevaa suomen kielen oikolukua. Mutta lähinnä tämä nyt vahvistaa sitä, ettei foorumeilla ole kovin antoisaa käydä.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« Vastaus #3 : 23.09.11 - klo:19.58 »
Ongelmaa lisääviä tekijöitä siis ei ollut etteikö ongelmasta olisi tiedetty jollain tasolla, vaan muun muassa että a) Firefoxin suomen kielen oikoluku ei liity Firefox-projektiin itseensä mitenkään, b) Firefoxin suomen kielen oikoluku tehdään erillisellä Firefox-laajennoksella, c) itse ongelma ei ollutkaan Firefox-laajennoksessa, vaan sen käyttämässä kirjastossa, jota sekä kehittää että Debianissa ja Ubuntussa ylläpitää eri henkilö kuin Firefox-laajennosta. Lisäksi toki d) sekä itse kehitys että ylläpito (paketointi) on vapaaehtoistyötä, ja riippuvainen siitä löytyykö suomenkielisistä ihmisistä osallistujia projekteihin.

Jos kohta tosiaan sentään osa käyttäjistä yhdisti ongelman nimen omaan oikolukuun, kuten minäkin huomasin, niin kohtaan c) tuli tässä tapauksessa päästä ennen kuin ongelmaa edes voitiin lähteä ratkomaan. Ja harppaus b) -> c) tapahtui vasta Voikko-projektin kehittäjän toimesta tänään, mitä ennen Launchpadin bugiraportissa oli mozvoikon ylläpitäjä odottanut Canonicalilta vastausta sopivan Firefox-virheenjäljityksen tekemisestä.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« Vastaus #4 : 23.09.11 - klo:22.23 »
salailla nyt on ollut vähän vaikeata viime aikoina täällä. Sinun, Timo, vapaaehtoistyötä arvostaa erittäin monet hiljaiset henkilöt täällä. Siitä suuri kiitos minulta!



salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« Vastaus #5 : 23.09.11 - klo:22.41 »
salailla nyt on ollut vähän vaikeata viime aikoina täällä. Sinun, Timo, vapaaehtoistyötä arvostaa erittäin monet hiljaiset henkilöt täällä. Siitä suuri kiitos minulta!

Kukaan muu kuin minä ei kolmeen viikkoon ehdottanut yhtään mitään tuon Firefoxia vaivaavan todella vakavan kaatumisen estämiseksi. Ainoan palautteen asiasta sain tavanomaiseen tapaan ylimieliseltä moderaattorilta, joka kertoi asian olevan hänellä tiedossa.


topiv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
  • Ubuntu zealot
    • Profiili
Vs: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« Vastaus #6 : 24.09.11 - klo:11.00 »
salailla nyt on ollut vähän vaikeata viime aikoina täällä. Sinun, Timo, vapaaehtoistyötä arvostaa erittäin monet hiljaiset henkilöt täällä. Siitä suuri kiitos minulta!


Kiitokset myös täältä. Ja todella mukava tietää, että Firefoxin kaatuiluun saadaan lähitulevaisuudessa korjaus.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Firefox 6:n kaatuilu - korjaus tulossa!
« Vastaus #7 : 24.09.11 - klo:11.36 »
Kukaan muu kuin minä ei kolmeen viikkoon ehdottanut yhtään mitään tuon Firefoxia vaivaavan todella vakavan kaatumisen estämiseksi.

Hienoa, kun tiesit siitä, mutta valitettavasti et nyt ollut onnistunut kertomaan asiasta henkilöille, jotka olisivat voineet asiaan vaikuttaa. Eli tieto ei mennyt perille.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.