Kirjoittaja Aihe: Pitääkö BIOS päivittää?  (Luettu 2444 kertaa)

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Pitääkö BIOS päivittää?
« : 19.09.11 - klo:23.47 »
Käytän edelleen nettisurffailussa vanhaa 866 MHz:n P3 konetta, jossa on ASUS CUSL2-C emolevy. Koneessa on kaksi 256 MB muistikampaa, joten muistia on kaikkiaan 512 MB. Emolevyllä on yksi muistipaikka vapaana, mutta jos laitan siihen vielä 256 MB muistin, niin kone ei lainkaan boottaa. Emolevyn ohjekirjassa sanotaan, että muistin maksimimäärä on 512 MB, joten boottaamattomuus johtuu ilmeisesti liian paljosta muistista.

Nyt kysyn viisailta Ubuntu-miehiltä, miten saisin lisättyä koneen muistia yli 512 MB? Olen kuullut, että joissakin tapauksissa BIOSin päivitys auttaa, ja sen jälkeen kolmanteenkin muistipaikkaan voisi laittaa 256 MB muistikamman. Muistin lisääminen varmasti notkistaisi tätä vanhaa hidasta konetta.

Netistä olen katsonut, että emolevylle olisi saatavana uudempi BIOS-versio, jonka koneeseen voisi ladata. Olen kuitenkin kuullut, että BIOSin päivittäminen ei aina onnistu, vaan kone voi sen seurauksena mennä aivan tilttiin. Ihan oppimismielessä voisin kuitenkin kokeilla tätä jutua, sillä minulla on yksi ylimääräinen 256 MB muistikampa, jonka voisin koneeseen laittaa. Kannattaako leikkiin ollenkaan ryhtyä?


qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Pitääkö BIOS päivittää?
« Vastaus #1 : 20.09.11 - klo:00.43 »
Emolevyn ohjekirjassa sanotaan, että muistin maksimimäärä on 512 MB, joten boottaamattomuus johtuu ilmeisesti liian paljosta muistista.
Epäilemättä

Lainaus
miten saisin lisättyä koneen muistia yli 512 MB? Olen kuullut, että joissakin tapauksissa BIOSin päivitys auttaa, ja sen jälkeen kolmanteenkin muistipaikkaan voisi laittaa 256 MB muistikamman.
Täysin mahdollista, mutta tuollaiset tiedot kyllä löytyy poikkeuksetta biosin mukana tulevasta "muuttuneet ominaisuudet" tekstitiedostosta.

Lainaus
Olen kuitenkin kuullut, että BIOSin päivittäminen ei aina onnistu, vaan kone voi sen seurauksena mennä aivan tilttiin.
Itse olen tehnyt varmaankin kymmeniä bios päivityksiä ja koskaan en ole vielä saanut tietokoneita jumiin. Jokus on kyllä tainut mennä puhelin ja eräs soitin käynnistämättömään tilaan firmware päivityksissä, mutta nekin on aina onnistunut palauttaan tähän päivään mennessä. Tietokoneilla näin ei ole käynyt koskaan. Tietokoneiden Biosit on yleensä onneksi niin hyvin koodattu, että ne yleensä osaavat keskeyttää päivityksen jos tiedosto on rikki tai jos se ei ole yhteensopiva koneeseen. Ehdottomasti suurimpana riskinä pidän virtakatkoa päivityksen aikana. Sen takia itse pidän biospäivitettäviä koneita UPS:n nokassa päivityksissä. Yleensä itse biosin kirjoitustapahtuma ei kyllä tietokoneissa yleensä kovin kauaa edes kestä, eli riski nyt on aika pieni mutta sellainen että se voi johtaa kyllä tapahtuessaan oikeastaan todella todennäköisesti käynnistämättömään koneeseen. Osassa koneita on myös tuplabios kuten nykyisessä pöytäkoneessani.

Jos bios päivitetään Windows ohjelmalla, niin silloin kyllä kannattaa ehdottomasti katkaista hetkeksi mm. virustorjuntaohjelman ja palomuurin tapaiset tausta-ajot. Tosin tässäkin on se että hyvin tehty päivitysohjelma käytännössä jäädyttää koko järjestelmän päivityksen ajaksi, mutta olen törmännyt sellaiseenkin mikä näin ei tehnyt. Yleensä biosit kyllä saa päivitettyä suoraan käynnistyksestä biosin kautta tai sitten dosin kautta (mm. freedos:n päälle tehtyjä ratkaisuja).

Lainaus
Ihan oppimismielessä voisin kuitenkin kokeilla tätä jutua, sillä minulla on yksi ylimääräinen 256 MB muistikampa, jonka voisin koneeseen laittaa. Kannattaako leikkiin ollenkaan ryhtyä?
Jos päivitykselle kerrotaan muistituen parantuvan, niin ehdottomasti. Jos ei niin silloin kyllä et varmasti käytännössä hyödy mitään jos kone tuntuu toimivan muuden raudan suhteen. Henk.kohtaisesti en pelkää kyllä lainkaan päivitellä uusiakaan koneita. Esim. tälle läppärilleni olen tehnyt muistaakseni jo pelkästään neljä eri bios päivitystä ja pöytäkoneeni varsin arvokkaaseen emolevyyn olen siihen ajanut jo kahdesti uusimman biosin sisään.

Sanoisin että ei muuta kuin tutkiin biosversioiden parannuksia ja jos tuki paranee niin kylmästi vain päivittämään.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Pitääkö BIOS päivittää?
« Vastaus #2 : 21.09.11 - klo:21.36 »

Rauta rajoittaa??


Eipä taida kannattaa BIOS-päivitystä tehdä, jos rauta kerran rajoittaa muistin maksimikoon 512 MB:iin. Kiitokset kuitenkin hyvistä neuvoista.