Kirjoittaja Aihe: Alle 1000e konetta kasaamassa  (Luettu 3360 kertaa)

|PuLi|

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Alle 1000e konetta kasaamassa
« : 02.09.11 - klo:12.47 »
Moro, mulla olis loppuvuodeks projekti et kasaan koneen ja siihen ubuntu pyörimään.Pääsee tästä vanhasta pikkuhiljaa eroon (Hyvin palvellut kuitenkin). Tarkotuksena olis myös että konetta ei tarvisi päivittää moneen moneen vuoteen eli joku 7 vuotta vois toimia :D. Kommentoikaa vapaasti ja kertokaa mikä olis hinta/laatu suhteelta hyvää ja kestää pitkään ja miten toimii ubuntu kanssa. Sellanen minkä mahdollisesti olisitte itse hankkimassa tänä vuonna vielä.

Prossu: intel core LGA1155 core i5 (Sandy vai Ivy kun tulee kauppoihin???)
Emo: joku intel P67 chipset (Asus, Gigabyte, MSI) ei integroituja näyttiksiä
Näyttis: nvidian kortti, GTX 550 Ti ajattelin
Kovalevy: kannattaako SSD vai perus HDD SATA2 vai SATA3?

kotelo, poweri, sun muut asemat on sit vaan bonusta

budjetti on tuahnnen euron luokkaa ja HD leffojen katteluun + pelaamiseen olis tarkotus tälläinen kasata
Onko AMD:n piirisarjoilla mitään eroa Intelin piirisarjoihin verrattuna ja onko AMD:n ajurit mitä luokkaa jos vaikka jonkun Radeon HD:n hommais?

Käytetään myös lapsille sopivia termejä -Storck
siivottu
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo:13.04 kirjoittanut Storck »
GA-Z68XP-UD3 (Rev 1.0) U1j (UEFI BIOS) | i5-2500K | NH-U12S | GTX 970 | 16GB DDR3 | Samsung 850 EVO | SB Recon3D | Fractal Design Define R3 | EIZO FS2332 | Genelec 6010A X 2 + 5040A | Windows 10 1909

Lenovo Thinkpad T430 | Void Linux + KDE

quarternote

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • 2 x Ubuntu 11.04
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #1 : 02.09.11 - klo:14.00 »
Itsellä koneena tällä hetkellä.
Intel 2500K prosessori + Asus P8Z68 emolevy
Kovalevynä Agility 3 60Gb

Nuo palikat nyt ainakin on aika hyviä perus hankintoja mielestäni. Z -piirisarjan emolevyssä on mahdollista käyttää prosessorin integroitua näytöohjainta jos tulee yllättäen tarvetta. Prosessori on kellotettu itsellä 4700 MHz , mutta ei taida jostain syystä Linuxin kanssa nostaa sitä tuolle turbo taajuudelle. ???

Ivy Bridge taitaa tulla vasta vähän reilummin ensi vuoden puolella.

Näytönohjaimen hankinta riippuu sitten ihan siitä, kuinka paljon sitä vääntöä tarvitsee. Jos enemmänkin on tarkoitus pelata niin hankkisin varmaan tällä hetkellä kaveriksi GTX 570 mallin. Nvidian puolella kuitenkin kannatanee pysyä Linux ajurituen takia. Voi tietysti olla, että AMD:nkin ajurituki on jo parempi mitä jokunen aika sitten.

Poweria voisi katsoa vaikka Corsairin mallistosta. About joku 600-800W varmaan enemmän kuin tarpeeksi, mutta ei heti tarvitse ajatella että jää pieneksi.

Ja suosittelisin hankkimaan jonkunmoisen aftermarket coolerin prosessorille, niin saat hyvät kellotusominaisuudet kunnolla käyttöön ja muutenkin hiljaisemman prosessorituulettimen. Jos lisätilaa tarvitset SSD:n lisäksi niin vaikka normaali kovalevy /home osiolle.

Mukavaa rakentelua.. :)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #2 : 03.09.11 - klo:10.31 »
Kyselit myös levyistä ja muustakin ... vastaan siltä pohjalta että hankinnalla on joku kattosumma - tällöinhän turhan hankinta on aina pois jostakin tarpeellisesta:

SSD-levy on parhaimmillaan:
- jos koneessa on vain SSD-levy (tai levyjä). Harvalla on näin, vaan varsinainen data on kuitenkin jossakin muualla
- Windowissa (ohjelmien latailu kestää ikuisuuden ja kone hidastuu käytössä - ei niinkään SSD:llä)
- läppärissä, jossa nopea käynnistyminen ja mekaaninen kestävyys ovat oleellisia

Turhimmillaan SSD on Ubuntu työasemassa boottilevynä varsinaisen datalevyjen kumppanina, koska Ubuntu toimii ja boottaa hyvin asiallisesti vaikka systeemilevy on vanhakin (perustyöasemassa käytän vanhaa Maxtorin IDE-levyä, ei mitään ongelmaa). Miellyttävä SSD silti on. Boottilevy pitää kuitenkin olla eri levy kuin varsinainen datakovalevy, jos YHTÄÄN ajattelee suorituskykyä.

SSD-levyjä hankitaan myös preferenssisyistä, esim. tehotyöasemiin. Tämä on myyntikieltä ja tarkoittaa sitä, että SSD-levy hankintaan, jotta voi sanoa että tehotyöasemassa on SSD-levy. Business-tehotyöasemaan hankin SSD:n ilman muuta systeeemilevyksi.

SSD-levy on esim. Windows-läppärissä erittäin hyvä. Samoin se on erittäin hyvä kun ajetaan virtuaalikoneita, jos ne vain mahtuvat sille.

Joten sinulla ei ole joko tai tilanne (SSD vai kovalevy) vaan kyse on siitä hankitko SSD:n kovalevyn lisäksi. Toinen levy sinulla pitää kuitenkin olla, jos yhtään ajattelet järjestelmän hyvää toimintaa suuremmilla datamäärillä (sitähän helposti on ja sitä joutuu käsittelemään tänä päivänä, esim. varmistusten ajon yhteydessä).

WD Caviar Green levyt ovat kummallisen nopeita. Caviar Black sarja on vielä parempi, tosin joidenkin mielestä Samsungin levyillä saa hyvän suorituskyvyn huomattavasti edullisemmin kuin Caviar Blackillä. Sata-III lienee aika turha kovalevyillä, toistaiseksi, koska pullonkaula lienee itse levy. Tehotyöasemaan sellaiset kuitenkin hankin ja tuki löytyy uusilta P67-piirisarjan emoilta. Samoin niistä löytyy USB3, joka on ihan hyvä mutta ei niilläkään levyillä vielä kuuhun mennä (10-kertaa nopeampi USB2:een nähden on vain huono vitsi).

Koteloonkin kannattaa panostaa. Fractal Design Define R3 on hyvää suunnittelua ja vaimentaa monellakin tavalla, mm. poweri on pohjalla ja suodattimella erotettuna koneen alle. Tähän hankin Cable Management -tyyppiset powerit = tarkoittaa sitä, että turhat piuhat voi jättää kytkemättä ja tällöin kotelo ei ole täynnä turhia johtoja.

Antec Sonata III omalla powerillaan tulee halvemmaksi ja on mekaanisesti hieman parempaa laatua, mutta suunnittelu on perinteisempää.

|PuLi|

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #3 : 20.09.11 - klo:12.52 »
Elikkäs päivitellään vähäsen. Olen ahkeraan selaillut Jimms:n sivuja ja aika moneen vaihtoehtoon törmäilly. Tämä keskustelu on varmaan myös hyvä niille jotka ovat kanssa kasaamassa tietokonetta lähiaikoina ja haluaa sen 1 tontun tuhlata.

Prossu: intel Core i5-2500K tai i7-2600K
Emolevy: Gigabyte z68mx-ud2h-b3 tai joku muu Z68 piirisarjan lankku
Muisti: 4-8GB DDR3 1333MHz tai 1600MHz (1.5V) CL9 tai CL7
Näyttis: GTX 460 ja GTX 560 väliltä
Kovalevyt: SSD SATA2 60GB ubuntu + 1TB SATA2 /home osiolle
Kotelo: fractal design define r3 tai mini (riippuen emolevystä)
Poweri: corsair CX600 tai fractal design newton r2 650W
DVD: asus 24x polttava

vielä kummiskin jää miettimään AMD vaihtoehtoa. Phenom II X6 saa vielä i5-2500K hintaan ja 990FX-piiri tukee jopa NVIDIA kortteja SLI:ssä. Ja sitten vielä.... onko järkeä ostaa vielä SATA3 kiintolevyjä vai kannattaako pysytellä SATA2 levyissä?

Odotellaan että hinnat laskee loppuvuodeksi ja toivottavasti joku muu innostuu uuden koneen kasailusta.
GA-Z68XP-UD3 (Rev 1.0) U1j (UEFI BIOS) | i5-2500K | NH-U12S | GTX 970 | 16GB DDR3 | Samsung 850 EVO | SB Recon3D | Fractal Design Define R3 | EIZO FS2332 | Genelec 6010A X 2 + 5040A | Windows 10 1909

Lenovo Thinkpad T430 | Void Linux + KDE

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #4 : 20.09.11 - klo:13.16 »
Ostopaikka on ainakin suositeltava. Itse en osta enää mitään Verkkokaupasta, koska hoitavat takuuasioita tahallaan huonosti. Viallisten komponenttien määrä on niin suuri, aina ollut, että Verkkokauppa ei oikeasti ole enää ollenkaan halpa, jos takuuasioihin ei voi luottaa. Jos laskee vielä käytetyn työajan mikä menee heidän kohellustensa kanssa, joka aika business-ostoksissa pitää laskea, on se on hyvin kallis paikka tehdä ostoksia.

SATA-III levy ei väylänsä puolesta taida paljoa auttaa, koska itse levyt eivät liene niin nopeita - tosin voihan tämä muuttua nopeasti siten, että näihin uudempiin levyihin laitetaan paremmat sisäkalut, vaikka väylän nopeuksiin ei päästäisikään.

SSD-levyissä sata-iii mallit lienevät usein niitä parempia ja oleellisesti nopeampia. Näissä tämä uudempi väylä lienee enemmän tarpeellinen. Näissä on monenlaisia nopeusluokkia kuten edellä oli mainittu.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #5 : 20.09.11 - klo:13.32 »
SSD kannattaa ostaa Sata3:sena edellyttäen, että emolta löytyy se. Ainakin uusimpia levyjä Sata2 jo ahdistaa eli ei saada kaikkea nopeutta irti. Sata2 SSD-levyjen vauhti on noin puolet siitä, mitä Sata3:levyillä (luokkaa 500MB/s).

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #6 : 21.09.11 - klo:19.52 »
Ostopaikka on ainakin suositeltava. Itse en osta enää mitään Verkkokaupasta, koska hoitavat takuuasioita tahallaan huonosti. Viallisten komponenttien määrä on niin suuri, aina ollut, että Verkkokauppa ei oikeasti ole enää ollenkaan halpa, jos takuuasioihin ei voi luottaa.
Itse olen tilannut melko isonkin rahasumman edestä vuosien kuluessa myös verkkokauppa.com:sta, enkä ole koskaan joutunut takuuasioiden suhteen kikkaileen. Kerran laittoivat hiukan väärän tuotteen tuleen. Katsoin sitten että kyseiset sälät saa "irtokamanakin" ja laitoin viestiä että minulle käy oikein hyvin sekin jos vaan laittavat ne tulemaan, niin ei tarvitse alkaa lähetteleen ristiinrastiin mitään. Tämä kävi ja puuttuvat sälät tuli niin nopeasti kuin kusti vain ikään polkee. No ok, tuosta kokemuksesta kyllä on jo useampi vuosi aikaa, eli en tiedä tämän hetkistä palvelutasoa asiakaspalvelussa. Halvin paikka se kylläkään ole monienkaan tuotteiden kohdalla.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #7 : 21.09.11 - klo:20.42 »
He hoitavat monet asiat todella törkeästi: eivät testaa vaikka mitä ohjeistaa, lähettävät sitten 50 euron laskun vaikka eivät ole edes testanneet, eivät anna selitystä miksi on rikki jotta voivat väittää että asiakas on rikkonut, eivät vastaa sähköposteihin mitään edes kolmeen samaa asiaa koskevaan sähköpostiin, leikkivät mykkäkoulua puhelimessa, ovat siirtäneet takuuasiat likaiseen kellariin jossa on aina jonoa, puhumattakaan että heidän kanssaan voisi keskustella itse asiasta. Nämä esimerkit eivät ole samasta tapauksesta vaan useammasta peräisin.

Vertailun vuoksi Data Systemsissä neuvottiin auliisti siinä mikä mahtaa olla vikana, vaikka tuote ei ollut edes heiltä ostettu. Sanoivat vielä, että heiltä EI kannata ostaa muistia kokeilun vuoksi koska vika ei mitä ilmeisemmin ole muisteissa. Tuolla tavalla toimivat asiantuntijat jotka haluavat palvella asiakasta.

Verkkokaupan toiminta on aivan muuta.

Olen myös yrittänyt mainitussa paikassa saada yritystiliä toimimaan ja siitäkään ei heidän kanssaan tullut mitään (tosin tuo kokeilu loppui jo jokunen vuosi sitten). Joka tapauksessa yritysasioissa tuollaista paikkaa ei voi käyttää, enkä käytä. Kaiken huipuksi, vaikka yritystili ei edes toiminut, olivat salaa muuttaneet yksityistilini yritystiliksi, jolloin menetin tietysti kuluttajan oikeudet ostamisessa. Pitäisikö todella uskoa, että tämä oli vain vahinko tai väärinkäsitys?

Eihän toiminnan laadussa ole siitä kyse, etteikö joskus toiminta voisi vahingossa onnistuakin. Laadun mittari on se, että toiminta on aina tai edes lähes aina kunnollista. Verkkokaupan osalta laatu on todella huonoa.

Lopultahan ostohinnaltaankin edullisemmaksi tulee katsoa esim. Jimms'in, Data Systemsin ja Koneboxin hinnat ja ostaa jostakin näistä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #8 : 21.09.11 - klo:21.36 »
Jimm's:lle annan kyllä pisteitä hinnoittelusta, mutta se on taas minulla ainoa tietotekniikkaputiikki, josta olen saanut täysin ala-arvoista tilauskokemusta ja asiakaspalvelutietoa. Puhuvat ristiin ihan mitä sattuu. En pidä verkkokaupan hinnoista, mutta jos tuotteilla ei ole saatavuudessa eroa niin maksan mieluusti vähän lisää, että oikeasti saan tilaamani kamat.

Nämä on kauppa-asiat on kyllä sellaisia että joillain tuntuu onnistuvan joissain paikoissa ja toiset taas taistelee.

Piti oikein ihan katsoa verkkokaupan tilaushistoriaa ja 54 tilausta näkyvissä ja enemmänkin olen tilannut, mutta niin vanhoja että niitä ei edes enää näy. Näistä tosiaan tuo yksi tilaus mennyt pieleen ja se korjattiin _erittäin_ nopeasti ja vieläpä itse haluamallani tavalla. Voin siis ihan hyvin kyllä omakohtaisesti sanoa että tuo putiikki vaan on aika luotettava. En kait nyt mistään huonosta paikasta noin montaa tilausta olisi koskaan tehnytkään.

*edit*
Parit hassut sähköpostitkin olen laittanut tiedustelumielessä ja vastaus on aina tullut vuorokauden sisään. Jimm's:ltä ei kyllä tule. Jossain kyllä oli juttua että yrittäisivät parantaa vastausaikoja ja syytä kyllä onkin.
« Viimeksi muokattu: 21.09.11 - klo:21.38 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Alle 1000e konetta kasaamassa
« Vastaus #9 : 21.09.11 - klo:22.06 »
Jimm's:lle annan kyllä pisteitä hinnoittelusta, mutta se on taas minulla ainoa tietotekniikkaputiikki, josta olen saanut täysin ala-arvoista tilauskokemusta ja asiakaspalvelutietoa. Puhuvat ristiin ihan mitä sattuu. En pidä verkkokaupan hinnoista, mutta jos tuotteilla ei ole saatavuudessa eroa niin maksan mieluusti vähän lisää, että oikeasti saan tilaamani kamat.

Nämä on kauppa-asiat on kyllä sellaisia että joillain tuntuu onnistuvan joissain paikoissa ja toiset taas taistelee.

Piti oikein ihan katsoa verkkokaupan tilaushistoriaa ja 54 tilausta näkyvissä ja enemmänkin olen tilannut, mutta niin vanhoja että niitä ei edes enää näy. Näistä tosiaan tuo yksi tilaus mennyt pieleen ja se korjattiin _erittäin_ nopeasti ja vieläpä itse haluamallani tavalla. Voin siis ihan hyvin kyllä omakohtaisesti sanoa että tuo putiikki vaan on aika luotettava. En kait nyt mistään huonosta paikasta noin montaa tilausta olisi koskaan tehnytkään.

*edit*
Parit hassut sähköpostitkin olen laittanut tiedustelumielessä ja vastaus on aina tullut vuorokauden sisään. Jimm's:ltä ei kyllä tule. Jossain kyllä oli juttua että yrittäisivät parantaa vastausaikoja ja syytä kyllä onkin.

Juu, kyllä, varmaan vaihtelee monessakin paikassa.

Selvyyden vuoksi todettakoon, että puhuin ainoastaan takuutoiminnasta, en toimituksista enkä asiakaspalvelusta.

Takuutoiminnan muutan suoraan rahaksi, koska sitähän se on. Yritystoiminnassa se on kahta enemmän silloin kun vaikutukset kohdistuvat työaikaan ja projekteihin. Jos päättäisin myydä keinotekoisesti halvalla ja sumuttaa ihmisiä, niin järjestäisin takuutoiminnan juuri tuolla tavalla myyjän kustannukset minimoidakseni - siinä mielessä varsin tyylipuhdasta toimintaa.