Kirjoittaja Aihe: Root-oikeuksien muutto  (Luettu 1884 kertaa)

albio

• Käyttäjä
    • Profiili
Root-oikeuksien muutto
« : 06.07.06 - klo:00.46 »
Terve,

olen tässä koittanut mounttailla fat32 osiota käyttööni, mutta syystä tai toisesta tämä tulee root-oikeuksin. olen koittanut vaihtaa omistajaa ja ryhmää seuraavalla tavalla
Koodia: [Valitse]
sudo chown arttu:arttu /home/arttu/hda2mutta herjaa seuraavaa:
Koodia: [Valitse]
chown: vaihdetaan tiedoston "/home/arttu/hda2" omistajuus: Toiminto ei ole sallittu
eikä myöskään chmod 777 tunnu tehoavan.
miten saisin oikeudet itselleni?

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Root-oikeuksien muutto
« Vastaus #1 : 06.07.06 - klo:03.09 »

Sulla on siis hda:n kakkososiona Windows fat. (?)

Onko tuo /home/arttu/hda2 mountattu esim. laitteeseen /dev/hda2? Silloin sun kai pitäisi (aamulla saanet korjausta, jos olen väärässä...) muuttaa ko. laitteen oikeuksia, eikä laitteeseen mountatun hakemiston. Tai vielä parempi mountata osio suoraan sopivin oikeuksin:

https://help.ubuntu.com/community/MountingWindowsPartitions

Lisäohjeeksi lainaus sivulta http://tapsa.terae.net/linux/oikeudet.htm:

Lainaus
Seuraavassa vielä esimerkki umaskin käytöstä Mandrake 9.2:n /etc/fstab-tiedostosta:

/dev/hda1 /mnt/windows vfat iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0,defaults 0 0

Voit tarvittaessa kirjoittaa edellä olevan myös muodossa umask=000 (kenenkään oikeuksia ei ole rajoitettu millään tavoin mainitulle Windows-osiolle). Muista että jos fstab-tiedostoon on tehty muutoksia, niin seuraavaksi ajetaan superuserina (su) mount -a, joka päivittää fstabin, jolloin konetta ei tarvitse käynnistää uudelleen.

Breezyn aikaan help.ubuntu.comissa oli suoraan linkki parempiin ohjeisiin kuin tuo nykyinen. On varmaan vielä jossain, mutten sitä nyt löytänyt...

Auttoiko?

albio

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Root-oikeuksien muutto
« Vastaus #2 : 06.07.06 - klo:10.17 »
Jees, nyt pelittää, omistajana nyt luuraa edelleen root mutta ei sen väliä kun kaikilta löytyy oikeudet. Ihme homma, illalla koitin mielestäni täysin samoja juttuja eikä auttanut, mutta hienoa että nyt vörkkii. :)

Kiitoksia erittäin paljon.