Kirjoittaja Aihe: X:n tarve?  (Luettu 4666 kertaa)

Ahx1

• Käyttäjä
    • Profiili
X:n tarve?
« : 04.07.06 - klo:04.20 »
Vuosi sitten ensimmäistä kertaa tutustuin Linuxiin ja Ubuntuun, jota käytin puolisen vuotta ja nyt viimiset puolivuotta olen taas ollut ilman. Nyt olisi tarkoitus yhteen koneeseen taas Ubuntu asennella. Kone: 666mhz / 396Mt.

Asiat jota koneen olisi tarkoitus tehdä on (s)FTP-palvelin, P2P, leffatoistin, musiikkitoistin. Nyt tarvitsisinkin neuvoja mistä lähtisi liikkeelle. Itse ajattelin, että asentaisin Ubuntun serveri-asennuksena, mutta mitään kokemusta ei ole P2P:n, leffojen ja musiikin käytöstä komentoriviltä. Onnistuneeko edes vai onko pakko olla jokin ikkunamanageri/työpöytä? Tuohon käyttöön melkeen kannattaisi asentaa vaikka Xubuntu-desktop (?) vai mitä mieltä olette?

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: X:n tarve?
« Vastaus #1 : 04.07.06 - klo:16.56 »
Asiat jota koneen olisi tarkoitus tehdä on (s)FTP-palvelin, P2P, leffatoistin, musiikkitoistin.

paikallisesti vai etänä? siis onko koneelle tarkoitus loggautua suoraan, vai onko sitä tarkoitus ohjata toiselta koneelta?

Nyt tarvitsisinkin neuvoja mistä lähtisi liikkeelle. Itse ajattelin, että asentaisin Ubuntun serveri-asennuksena, mutta mitään kokemusta ei ole P2P:n, leffojen ja musiikin käytöstä komentoriviltä.

p2p onnistuu, samoin musiikki, mutta videoita varten joutunet virittämään jonkinlaisen framebuffer-systeemin jos haluat kuviakin nähdä.

Onnistuneeko edes vai onko pakko olla jokin ikkunamanageri/työpöytä?

onnistuu.

Tuohon käyttöön melkeen kannattaisi asentaa vaikka Xubuntu-desktop (?) vai mitä mieltä olette?

jos ei koneella mainata muuta tehdä, niin minä pistäisin ennemmin jonkin kevyen window managerin kuin täydellisen työpöydän.
Janne

mcduck

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.07.06 - klo:13.11 »
no ainahan ne videot voi katsoa konsolissa tyyliin 'mplayer ~/Videot/leffa.mpg -vo aa' :D

Juu. musiikkia varten suosittelen MPD:tä, ja NCMPC on sille aivan mainio tekstipohjainen clientti. Voisit myös harkita esim ION:ia 'ikkunamanagerina', sellainen mukava välimuoto CLI:n ja GUI:n välillä ja leffatkin näkyvät helpommin  kuin pelkässä konsolissa.
42

Melmacian

• Käyttäjä
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.07.06 - klo:14.20 »
Musiikkia voi kuunnella myös suoraan cplay:llä ja mp3blast:lla komentoriviltä.
« Viimeksi muokattu: 05.07.06 - klo:14.23 kirjoittanut Epeli »

MoB

• Käyttäjä
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.07.06 - klo:12.05 »
Musiikkia voi kuunnella myös suoraan cplay:llä ja mp3blast:lla komentoriviltä.

mpg123 on klassikko. Taisi olla peräti aivan ensimmäinen Linuxin MP3 soitin. Näitähän löytyy mieletön määrä.. snd123, mpg321, ogg123, Orpheus, pimp, PyTone, moc jne .
Musiikkia soittelee konsolista käsin täysin ongelmitta. Tosin kysyjän koneessa on niin hirmuinen määrä vääntöä ja muistia, että joku kevyt flux-/black-/openbox, IceWM tai vastaava kevyt ikkunaympäristö toimii leikiten. Mulla Fluxbox 64MB muistilla varustetussa vanhassa raadossa ja hyvin pelittää.
Registered Linux user #186837

Marbo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: X:n tarve?
« Vastaus #5 : 11.05.08 - klo:22.38 »
Jatkan tähän kun ei viitsi jokaisesta uutta aihetta aloittaa.

Elikkäs, mulla on servu jonka oon laittanu VGA piuhalla telkkariin, että voisin katsoa sillä videoita. Elikkäs, mitä pitää asentaa mplayerin lisäksi, että saan kuvan näkymään sitten telkkarissa?

Servukoneessa ei ole graaffista työpöytää. Ajattelin, että jos etänä laittaisin työpöytäkoneelta videon pyörimään olkkarissao levaan koneeseen.

Linux user #460798

Melmacian

• Käyttäjä
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.05.08 - klo:22.42 »

Elikkäs, mulla on servu jonka oon laittanu VGA piuhalla telkkariin, että voisin katsoa sillä videoita. Elikkäs, mitä pitää asentaa mplayerin lisäksi, että saan kuvan näkymään sitten telkkarissa?

Servukoneessa ei ole graaffista työpöytää. Ajattelin, että jos etänä laittaisin työpöytäkoneelta videon pyörimään olkkarissao levaan koneeseen.

Kyllä se sen graafisen työpöydän tarttee, että sieltä voi graafista kuvaa tulla :)

Marbo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Toimi.org
« Vastaus #7 : 11.05.08 - klo:23.05 »

Kyllä se sen graafisen työpöydän tarttee, että sieltä voi graafista kuvaa tulla :)

Eipäs tarvitsekkaan, http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=14421.msg105040#msg105040

Jotain vain pitäisi asentaa, mutta mitä?

Linux user #460798

peran

• Vieras
« Vastaus #8 : 11.05.08 - klo:23.36 »
En ole varma pitääkö mitään asentaa, mutta mplayeriä pitää ajaa jollakin driverillä.

Vesa saattaisi toimia.

Koodia: [Valitse]
mplayer -vo sdl leffa.avi
saattaisi toimia, mutta pitää ladata sdl-paketit, jotta voisi toimia.

mplayer -vo vesa leffa.avi
mplayer -vo svga leffa.avi
Mutta tämä tarvitsee ehkä joitakin svga-kirjastoja.

En tiedä toimiiko, mutta noilla voisi testata.

Man sivut kertovat, mutta joutuu vierittämään sivuja varsin pitkään.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.05.08 - klo:23.38 »
Kyllä tuossa nyt ruutia jonkin työpöydänkin pyörittämiseen. Miten olisi vaikka IceWM tai Fluxbox?
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/install-icewm-on-ubuntu-linux/
https://help.ubuntu.com/community/Fluxbox
http://fluxbuntu.org/js.html Fluxbuntu distro

Itse kokeilisin ihan mielenkiinnosta tuota Fluxbuntua. Onkin kyllä ainut Buntu mitä ei ole tullut kokeiltua, Archiin sen asensin ja kyllä siihen yllättävän nopeasti tottui. Fluxbox on ainakin mukavan kevyt ja ajaa kyllä ihan asiansa jos ei kaipaa graafisia säätökikkareita. Kokeilin tuossa jokin aika sitten openSUSEa ps3:lla ja laitoin installerista fvwm asennukseen ja oli myös todella nopea ja ihan näppärän oloinen, mutta en keksinyt miten sen olisi saanut HD resoluutiolle säädettyä sopivaksi. Joutui kävelemään tv:n eteen, että teksteistä sai mitään selvää.
https://help.ubuntu.com/community/FVWM

Kyllähän tuo kone pitäisi pyörittää Xubuntuakin ihan kivuttomasti jos pitää saada säätää hiukan ed.mainituilla graafisilla kikkareilla. Itse en henk.kohtaisesti ymmärrä miksi tuohon käyttöön tuleva kone pitäisi tehdä serveriasennuksena?

Marbo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Toimi.org
« Vastaus #10 : 12.05.08 - klo:00.35 »
Kyllähän servukone pyörittäisi mitä vain distroa mikä löytyy, mutta kun se on siinä etten halua mitään graaffista työpöytää. Ja jos muutkin voi pyörittää videoita ilman graaffista käyttöliittymää niin miksen myös minä. :>

Linux user #460798

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.05.08 - klo:00.56 »
Niin no jos siitä haluaa itselleen vääntää vängällä periaatteellisen kysymyksen niin mikäs siinä. Mielestäni tuossa sinun tapauksessa, pitää olla Xorg asennettuna, siellä kun tvout määritellään. Eli toisinsanottuna omasta mielestä on sama jo pykätä se mini työpöytäkin samalla käyttöön. Työpöydän välttely kun tuossa vaiheessa on mielestäni oman itsensä huijausta jos mennään tuolla periaatteella "kun muutkin niin minä myös" :)

No jokainen tietysti taaplaa tyylillään.

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 12.05.08 - klo:09.19 »
Etenkin multimediat mielessä suosittelen testaamaan geexboxia tähän tarkoitukseen :)

Marbo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Toimi.org
« Vastaus #13 : 12.05.08 - klo:12.27 »
En ole varma pitääkö mitään asentaa, mutta mplayeriä pitää ajaa jollakin driverillä.

Vesa saattaisi toimia.

mplayer -vo sdl leffa.avi
saattaisi toimia, mutta pitää ladata sdl-paketit, jotta voisi toimia.

mplayer -vo vesa leffa.avi
mplayer -vo svga leffa.avi
Mutta tämä tarvitsee ehkä joitakin svga-kirjastoja.

En tiedä toimiiko, mutta noilla voisi testata.

Man sivut kertovat, mutta joutuu vierittämään sivuja varsin pitkään.

Näillä lähti servukoneessa leffa pyöriin muttei kuvaa näytä silti telkkariin vaikka näyttääkin konsolin sinne.

Linux user #460798