Kirjoittaja Aihe: Canon eos 600d - ratkaistu  (Luettu 2842 kertaa)

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Canon eos 600d - ratkaistu
« : 25.07.11 - klo:10.06 »
Hei,

Hankinnassa eka järkkäri sitten filmiaikojen.

Käytän Shotwellia ja Gimpiä Ubuntun ja Lubuntun kanssa. Ohjelmat tunnistavat vanhan Canon Powershot 50-kameran jpegit mutta en muista ihan varmaksi että tunnistuivatko tuon kameran raw-tiedostot, luultavasti ei.

Tietääkö kukaan, onnistuuko otsikonmukaisen kameran kaikkien kuvatiedostojen lukeminen ja millä ohjelmalla?

Onko joku muu kameramerkki/malli olennaisesti parempi Linux-käyttäjälle?

Onko muistikorttisuosituksia, jossain arveltiin että tavis kortinlukija ei välttämättä lue class 10-korttia?

Kiitos,

Matti

koneet on
-Intel core 2 duo 8200,  4gb, EVGA 6400, Ubuntu
-Vanha Amd sempron/1Gb Asus6 -läppäri, Lubuntu
« Viimeksi muokattu: 28.07.11 - klo:23.22 kirjoittanut matt1 »

Proloque

  • Vieras
Vs: Canon eos 600d
« Vastaus #1 : 25.07.11 - klo:10.22 »
Noista muistikorteista & kortinlukijoista sen verran,että kaikki kortinlukijat
eivät myöskään lue SDHC muistikortteja.

Itse jouduin ostamaan erillisen USB kortinlukijan,kun kannettavan koneen oma kortinlukija ei lukenut
kyseisiä kortteja,tavallinen SD kortti kyllä kelpasi.
No onneksi noita kortinlukijoita saa edullisesti.
Mulla maksoi Transcend 15€

SanDisk ja Transcend kortit ovat minulla toimineet hyvin.

Kortteja olen ostellut tuolta.
http://www.verkkokauppa.com/     --> Suoratoimitukset -->  Muistit.
« Viimeksi muokattu: 25.07.11 - klo:10.45 kirjoittanut Proloque »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Canon eos 600d
« Vastaus #2 : 25.07.11 - klo:11.30 »
...
Hankinnassa eka järkkäri sitten filmiaikojen.
...
Käytän Shotwellia ja Gimpiä Ubuntun ja Lubuntun kanssa. Ohjelmat tunnistavat vanhan Canon Powershot 50-kameran jpegit mutta en muista ihan varmaksi että tunnistuivatko tuon kameran raw-tiedostot, luultavasti ei.

Tietääkö kukaan, onnistuuko otsikonmukaisen kameran kaikkien kuvatiedostojen lukeminen ja millä ohjelmalla?

Onko joku muu kameramerkki/malli olennaisesti parempi Linux-käyttäjälle?

...

Hommasin itse Canon 500D-kameran viime vuonna. Hyvin toimii Ubuntun kanssa. Olettaisin, että 600D toimii vastaavasti.

Noihin varsinaisiin tarpeisiin, joita listaat, ei tarvita mitään erikoista. Itse käytän näin:

- USB-piuhalla kiinni koneeseen. Kamera tulee näkyviin massamuistina jonka saa auki. Monesti toimii parhaiten niin, että kamerassa ei ole virrat päällä kytkettäessä ja tulee näkyviin sitten melko pian sen jälkeen kun virrat kytkee. Välijohtojen kanssa pitää olla tarkkana, jotta todella toimii USB 2.0 muodossa, muutoinhan kopiointi kestää ikuisuuden.

- massamuistilta voi sitten kopioida kuvat kovalevylle.Tässä vaiheessa on ihan sama mitä tiedostoja kamerassa on, jpg tai raw tai molempia tms. Tyypillisesti ennen seuraavaa kuvauspäivää tyhjennän kameran muistikortin kameran omalla Quick Formatilla, joka menee läpi parissa sekunnissa (tosin otan backupit ennen tätä tietokoneen tiedostoista, tarkkaan ottaen).

- konvertointi RAW -> JPG. RawTherapee - ohjelma. Taitaa löytyä ihan pakettivarastosta tuoreimmilla Ubuntu-versioilla. Jos ei löydy niin Googlella löytyy helposti. Erikoisuus on tässä jälkimmäisessä tavassa siinä, että ohjelmaa ei tarvitse asentaa ... kopioit sen vain jonnekin ja ajat sitä sieltä

- e.m. konvertterilla saa helposti konvertoitua koko hakemiston JPG-muotoon toiseen hakemistoon. Osaa se paljon muutakin.

- GIMP-toimii näille JPG-kuville. Jos haluaisi jotakin parempaa, niin pitäisi tietysti editoida näitä RAW-kuvia. Sekin ehkä onnistuu näiden ja plug-in -juttujen kanssa, mutta en ole näihin hirveästi perehtynyt. Valotuksen muuttamiset ja tällaiset löytyvät RawTherapee:sta toki helposti.

Joten siis muistikorttien kanssa ei tarvitse tässä tavassa pelata. Minulla on työasemia pääasiallisesti tässä käytössä enkä ole halunnut niihin hommata kortinlukijoita.

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Canon eos 600d - ratkaistu
« Vastaus #3 : 28.07.11 - klo:23.35 »
Toimii.

Jpgit toimivat niinkuin entisenkin kameran kanssa, Sain auki ja muokkaukseen myös tällä kameralla otetun raw-tiedoston.
En ole ihan varma asensinko Ufraw-ohjelman vai Gimpin Ufraw-lisäosan, eiköhän molemmat pelaa.

Otan tosiaan kuvat USB_piuhalla kameran kyljestä ulos ja tietokoneen kyljestä sisään. Mukanakin tuli sellainen USB-piuha.
KOpioi aika nopeasti vanhaan kameraan/korttiin verrattuna vaikka on kolme kertaa isompi kenno ja sekä raw- että jpg-tiedosto.

Videokuvaus vielä kokeilematta, ja totta puhuen tuota "pimiötyöskentelyäkin" eli kuvankäsittelyä pitää aika pitkään harjoitella.