Kirjoittaja Aihe: 11.04 käyttöliittymä sekoilee VNC:n läpi  (Luettu 1364 kertaa)

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
11.04 käyttöliittymä sekoilee VNC:n läpi
« : 09.07.11 - klo:08.53 »
Olen käyttänyt Ubuntua jo muutaman vuoden VDR ja kotiserverialustana. Kaikki on tähän saakka ollut aika loogista ja toimivaa, mutta nyt tekemäni 11.04 päivitys hämmensi käyttäjän. Mielestäni uusittu käyttöliittymä on kaikkea muuta kuin helppo, mutta onneksi kun olen sitä jo käytellyt pystyn löytämään työkalut joita kaipaan. Kaveri, joka nyt aloittelee on toki hieman pulassa. Tämä ei ole kuitenkaan varsinainen ongelma vaan pikemminkin ikävä ominaisuus, jonka kanssa pärjäilen.

Varsinainen ongelma on se, että minusta tuntuu, että käyttöliittymässäni on jotain oikeasti vialla. Käytän sitä pääosin ilman näyttöä VNC:n läpi. 11.04 version myötä VNC:n käyttö muuttui erinomaisen takkuisaksi. Jokainen klikkaus ja hiiren liike tulee ruudulle pienellä viiveellä, valikot eivät ilmesty ennen kuin hiiren raahaa kyseisen rivin päälle ja sitä rataa.

Toinen hämmentävä ominaisuus on, että ohelmien menut tuntuvat luiskahtavan ohjelmaikkunan ulkopuolelle ruudun ylälaitaan vaikka itse ohelma olisikin vain pienempi ruutu keskellä näyttöä.

Kaikki haiskahtaa minusta näytönohjaimen tai muuten vaan graafisen ympäristön sekoilulta. Yksi arvaus on, että päivityksen mukana tuova NVIDIA Vdpau ajuri on sotkenut näyttöpuolta.

Onko kukaan törmännyt moiseen vai onko tässä nyt jokin minun ikioma ongelma?

timo

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: 11.04 käyttöliittymä sekoilee VNC:n läpi [RATKAISTU]
« Vastaus #1 : 29.07.11 - klo:12.42 »
Tähän löytyi syynsä Ubuntun uusi käyttöliittymä Unity on monelta osaa liki yhteensopimaton VNC:n kanssa. Ainakin minun kokemusten perusteella meille VNCn läpi Ubuntuä käyttäville se on liki käyttökelvoton. Palasin Login Screen asetuksista Ubuntu Classiciin ja kaikki pelaa taas hienosti. Löysin googlella muutamia aiheeseen liittyviä bugiraportteja, joten Unity jää odottelemaan minun tapauksessa tulevia versioita ja näiden lastentautien korjaantumista.

Siis tiivistäen jos sinulla on ongelmia Ubuntun 11.04 uuden käyttöliittymän Unityn kanssa VNC käytössä suositan lämpimästi paluuta Ubuntu Classc käyttöliittymään. Sekä ongelmat että Unity katoavat silloin.


timo