Kirjoittaja Aihe: Kolme (3) ongelmaa/kysymystä liittyen Kovalevytilaan, root.disk, Windows poisto  (Luettu 2636 kertaa)

WoundElite

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
 Päivää!
Minulla olisi kolme (3) kysymystä liittyen jollain tapaa Ubuntuun.

1.minulla on 160GB kovalevy josta on käytetty 69GB ja ubuntu herjaa että kovalevytilaa on 1GB jäljellä. Mistä moinen?
Minullahan on siis myös koneessa asennettuna Windows XP, joten jakaako tämä jotenkin levytilan "puoliksi"?
Ja jos niin niin voiko tätä jollain tapaa säätää että kuinka paljon on kummallakin tilaa käytettävissä? Idea olisi saada se koko 160GB käyttöön

2. Places/Computer/File System/host/ubuntu/disks/root.disk

Kyseinen root.disk tiedosto vie koneeltani 30GB tilaa joten kysyn mikä tämä tiedosto on? mitä sillä tekee? Onko normaalia että se on 30GB iso?

EDIT: siis kyseessähän on ubuntu 10.10

3. Em. Windows XP on käytännössä roikkumassa koneellani ihan turhaan joten voiko tämän poistaa jollain tapaa? Esim. heittää vain kaikki tiedostot roskakoriin? Ja saako jollain tavalla sillein, että kun käynnistän koneen ei tule boot valikkoa vaan pomppaa suoraan ubuntuun ja kirjautumisikkunaan?

Kiitos etukäteen auttajille :)

PS:Väsäähän joku ohjeet niin että minäkin ymmärrän, kyllä terminaalia osaan ihan käyttää ja muutenkin windows puoli tuttu, mutta en silti ole velho näissä.  ::)
« Viimeksi muokattu: 01.07.11 - klo:22.24 kirjoittanut WoundElite »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
1. Johtunee osioinneistasi? Kun asennat Ubuntun niin voit valita miten kiintolevy osioidaan. Jos Windowsin jättää koneelle, niin kannattaa sitten ehdottomasti muistaa eheyttää Windows ennen asennusta, koska se vaikuttaa jonkin verran suorituskykyyn.

En nyt muista ihan satavarmasti seuraavaa, mutta jos näet kiintolevyn tilaksi Windowsissa tuon 160Gt ja Ubuntussa jatkuvasti yhden gigan, niin olet tehnyt wubi asennuksen ja Ubuntu on vain tiedostona Windows osiollasi.

2. Niin mistä katselet tuon tiedoston kokoa? Oletko siis tehnyt koneelle jo wubi asennuksen vai?

3. Suoraan asennuksesta vain valitset Ubuntulle käytettäväksi koko levytila ja se on siinä. Windows poistuu lopullisesti.

Kerroit aika epäselvästi noista osiokoko asennuksista ja miten olet asentanut koko Ubuntun.

WoundElite

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Mikä on Wubi? :D
siis olen käyttänyt ubuntu puolella jo 69gb ja windows puolella en ole edes käynyt mutta vähän aika sitten tuli low disk space varoitus.

en enään muista mitä asennuksessa pistin.. ::)
joten voiko sitä levytilaa jotenkin vapauttaa?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Wubi-asennukselta tuo näyttää.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Mikä on Wubi? :D
http://linux.fi/wiki/Wubi

Lainaus
siis olen käyttänyt ubuntu puolella jo 69gb ja windows puolella en ole edes käynyt mutta vähän aika sitten tuli low disk space varoitus.
Siis Windowsissa vai?

Lainaus
en enään muista mitä asennuksessa pistin.. ::)
joten voiko sitä levytilaa jotenkin vapauttaa?
Riippuu täysin siitä miten olet tehnyt asennuksen.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Lainaus
Wubi-asennukselta tuo näyttää.
Näyttääkö? Ei kai wubissa tule käynnistysvalikkoa:
Lainaus
Ja saako jollain tavalla sillein, että kun käynnistän koneen ei tule boot valikkoa vaan pomppaa suoraan ubuntuun ja kirjautumisikkunaan?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Lainaus
Wubi-asennukselta tuo näyttää.
Näyttääkö? Ei kai wubissa tule käynnistysvalikkoa:
Lainaus
Ja saako jollain tavalla sillein, että kun käynnistän koneen ei tule boot valikkoa vaan pomppaa suoraan ubuntuun ja kirjautumisikkunaan?
Kyllä tulee.

WoundElite

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili


Lainaus
siis olen käyttänyt ubuntu puolella jo 69gb ja windows puolella en ole edes käynyt mutta vähän aika sitten tuli low disk space varoitus.
Siis Windowsissa vai?

Ei.. vaan ubuntupuolella, kuten jo mainitsin, windows puolella en ole käynyt :)

olen siis aika varma että se oli wubi asennus ainakin tuon vikin perusteella :)

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
No, tätäkään en Wubista tiennyt. Tuosta kuvasta WoundElite voi päätellä, onko hänellä Wubiasennus: jos Ubuntu olisi asennettu Windowsin rinnalle, tulisi erinäköinen valikko. Samantapainen kuin tässä: http://fi.wikipedia.org/wiki/GNU_GRUB
tietysti asennetut käyttikset luettelossa.
Asia selvisikin tätä kirjoittaessani: siis wubi

WoundElite

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
http://linux.fi/wiki/Tiedosto:Wubi-bootmanager.png
Identtinen valikko tulee käynnistäettäessä, paitsi että hastalavista on vastaavasti XP