Kirjoittaja Aihe: Ääni ei kuulu  (Luettu 13526 kertaa)

aejh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #20 : 05.07.11 - klo:10.18 »
Mistähän saisin ubuntu 9.10 päivityslevyn???
Stop crying man, Get back on track

Storck

  • Vieras
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #21 : 05.07.11 - klo:10.31 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16284
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #22 : 05.07.11 - klo:14.18 »
Mistähän saisin ubuntu 9.10 päivityslevyn???

Ei kannata enää sekoittaa tuota samaa systeemiä uusilla päivityksillä. Kuten aiemmin totesin, vaihtoehdot ovat manuualinen Grubin korjaus/uudelleenasennus tai puhdas uudelleenasennus. Puhdasta asennusta varten kannattaa hakea 10.04:n tai 11.04:n asennuslevy.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #23 : 05.07.11 - klo:18.53 »
Grubin päivittäminen käsin on hieman haasteellista, mutta ei lainkaan mahdotonta. Muista kuitenkin:

1) Varmuuskopioi ensin kaikki tärkeät tiedostosi. Siis valokuvasi, musiikkisi, tekstitiedostosi ja sen semmoiset. Koko kotikansion varmuuskopiointikaan ei ole liioittelua

2) Hanki Ubuntu 10.04:n tai 11.04:n asennuslevy (ei tosiaankaan kannata asentaa muita versioita kuin jompikumpi noista). Saattaahan olla että jotain menee kamalalla tavalla pieleen, ja sinun pitää jyrätä koko kone uusiksi

3) Jos olet huolissasi, että sinulla on paljon ohjelmia asennettuna, voit ottaa koneestasi ulos tarkan listauksen paketeista, jotka ovat asennettuna. Sen listan voit sitten syöttää uudempaan Ubuntuun, joka hakee ohjelmalähteistä kaikki paketit, jotka löytyvät.

Avaa Synaptic ja valitse "File"->"Save Markings As". Sitten ruksaa "Save full state, not only changes". Tuon tiedoston voi ladata Synaptic-manageriin uuden asennuksen valmistuttua.

Eikä kestä kauan! Joku fiksumpi ehkä osaa sanoakin, tuleeko mitään ongelmia, jos ajaa vanhemmassa versiossa tallentamansa pakettilistan uuteen vasta asennettuun Ubuntuun. Minusta kyseinen touhu ei kuulosta liian riskialttiilta.



Ja nämä vaiheethan ovat siis tärkeitä vaikka et Grub-päivitystä yrittäisikään, vaan päättäisit vain asentaa uudemman version Ubuntusta.
« Viimeksi muokattu: 05.07.11 - klo:19.14 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #24 : 05.07.11 - klo:19.44 »
3) Jos olet huolissasi, että sinulla on paljon ohjelmia asennettuna, voit ottaa koneestasi ulos tarkan listauksen paketeista, jotka ovat asennettuna. Sen listan voit sitten syöttää uudempaan Ubuntuun, joka hakee ohjelmalähteistä kaikki paketit, jotka löytyvät.

Avaa Synaptic ja valitse "File"->"Save Markings As". Sitten ruksaa "Save full state, not only changes". Tuon tiedoston voi ladata Synaptic-manageriin uuden asennuksen valmistuttua.

Eikä kestä kauan! Joku fiksumpi ehkä osaa sanoakin, tuleeko mitään ongelmia, jos ajaa vanhemmassa versiossa tallentamansa pakettilistan uuteen vasta asennettuun Ubuntuun. Minusta kyseinen touhu ei kuulosta liian riskialttiilta.

Tämä on kiinnostava juttu, jos "päivittää" Ubuntun puhtaalla asennuksella. Suomenkielisessä Tuo menee siis: Tiedosto>Tallenna merkinnät
Ilmeisesti asennettujen pakettien listan voisi tuoda Synapticiin komennolla Tiedosto>Lue merkinnät.
Kokeilin tallennusta ja avasin sitten syntyneen tiedoston Geditillä. Muuten näytti ihan järkeenkäyvältä pakettiluettelolta, mutta joitain versionumerolla varustettuja paketteja epäilen, esim:
Lainaus
linux-image-2.6.32-24-generic      install
tai
libevview2      install
libgnomevfs2-common      install
libmp4v2-0      install
gnome-terminal      install
gnome-session      install
libpolkit-gtk-1-0      install
linux-image-2.6.32-32-generic      install
linux-image-2.6.32-27-generic      install
hpijs      install
libplot2c2      install
linux-generic      install
libndesk-dbus-glib1.0-cil      install
xserver-xorg-video-trident      install
docbook-xml      install
libgupnp-1.0-3      install
libgstfarsight0.10-0      install

Arvaan, en tiedä, että näitten kanssa saattaa tulla ongelmia, jos yritän ladata niitä uudemman Ubuntu-version asennettuani.

Mikä on Synaptic-manager?

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #25 : 05.07.11 - klo:19.55 »
Tämä on kiinnostava juttu, jos "päivittää" Ubuntun puhtaalla asennuksella. Suomenkielisessä Tuo menee siis: Tiedosto>Tallenna merkinnät
Ilmeisesti asennettujen pakettien listan voisi tuoda Synapticiin komennolla Tiedosto>Lue merkinnät.
Näin juuri.

Kokeilin tallennusta ja avasin sitten syntyneen tiedoston Geditillä. Muuten näytti ihan järkeenkäyvältä pakettiluettelolta, mutta joitain versionumerolla varustettuja paketteja epäilen.
Osaisikohan Synaptic ohittaa kyseiset paketit? Esim. jokainen ydinhän on oma pakettinsa.

Mikä on Synaptic-manager?
Käyttämäni lempinimi Synaptic Package Managerille, eli tuttavallisemmin Synapticille.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

aejh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #26 : 06.07.11 - klo:10.47 »
Joo sori nyt vaan mutta mä oon pudonnu kärryiltä oieen kunnolla... minkäs teet kun oon ikäni ajanut windowsia....
Stop crying man, Get back on track

Storck

  • Vieras
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #27 : 06.07.11 - klo:10.50 »
Joo sori nyt vaan mutta mä oon pudonnu kärryiltä oieen kunnolla... minkäs teet kun oon ikäni ajanut windowsia....

Asennat Ubuntun uudestaan - et päivitä.

aejh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #28 : 07.07.11 - klo:09.39 »
Mutta saisiko jostain ubuntun päivityslevyn koska omalla koneella en voi jostain syystä kirjoittaa levylle uutta ubuntua...
Stop crying man, Get back on track

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16284
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #29 : 07.07.11 - klo:19.12 »
Mutta saisiko jostain ubuntun päivityslevyn koska omalla koneella en voi jostain syystä kirjoittaa levylle uutta ubuntua...

Tuo johtunee samasta kerneliongelmasta.

Etkö voi asentaa USB-tikun avulla? Tai asenna vanha 9.04 ja polta sitten 10.04:n tai 11.04:n asennuslevy.

aejh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #30 : 08.07.11 - klo:10.26 »
Ei onnistu 9.04 usb tikulle tai cd-levylle olen kokeillut
Stop crying man, Get back on track

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16284
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #31 : 08.07.11 - klo:11.56 »
Ei onnistu 9.04 usb tikulle tai cd-levylle olen kokeillut

Miten USB-tikun tekeminen epäonnistuu? Kokeile myös unetbootin-ohjelmalla.

Viimeisellä lauseella tarkoitin, että asenna koneeseesi 9.04 tai mikä tahansa Ubuntu olemassaolevalta asennuslevyltä. Vai eikö sinulla ole enää mitään asennuslevyjä? Kirjastosta voisi löytyä 10.04 tai joku vanhempi versio.

aejh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #32 : 08.07.11 - klo:12.28 »
voisin käydä katsomassa kirjastosta. ja jopa usb tikulle lataus epäonnistuu...
Stop crying man, Get back on track

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16284
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #33 : 08.07.11 - klo:12.45 »
voisin käydä katsomassa kirjastosta. ja jopa usb tikulle lataus epäonnistuu...

Mutta millä tavalla se epäonnistuu? Ja kokeilitko myös unetbootinilla?

aejh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #34 : 08.07.11 - klo:13.40 »
en muista enää sitä error laatikkoa ja usko tai älä mutta myös unebootin asennus epä onnistuu...
Stop crying man, Get back on track

Storck

  • Vieras
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #35 : 08.07.11 - klo:15.29 »
en muista enää sitä error laatikkoa ja usko tai älä mutta myös unebootin asennus epä onnistuu...

Unetbootin toimii myös vindoussissa ja taitaa toimia myös mäcissä...

Hyvis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #36 : 18.07.11 - klo:06.32 »
Minulla on myös äänen kuuluvuuden kanssa ongelma. Pitäisikö perustaa uusi ketju vai jatkanko samaan?

Koneella on Windows XP Pro ja asensin siihen rinnalle Ubuntun 10.10, sitten tuli päivitys 11.04, joka on nyt asennettuna. Ubuntussa ei ole toiminut ääni koko aikana. Ehkä olen tätä kysellyt jossain aiemmin, kun oli silloin eri kone. En saanut silloinkaan kuulumaan. Kokeilin Minitubea, muttei kuulu mitään.

Kyseinen cd Ubuntu 10.10 tuli jonkin englanninkielisen Linux-lehden mukana.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16284
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #37 : 18.07.11 - klo:16.42 »
Minulla on myös äänen kuuluvuuden kanssa ongelma. Pitäisikö perustaa uusi ketju vai jatkanko samaan?

Voidaan jatkaa tässä minun puolestani.

Koneella on Windows XP Pro ja asensin siihen rinnalle Ubuntun 10.10, sitten tuli päivitys 11.04, joka on nyt asennettuna. Ubuntussa ei ole toiminut ääni koko aikana. Ehkä olen tätä kysellyt jossain aiemmin, kun oli silloin eri kone. En saanut silloinkaan kuulumaan. Kokeilin Minitubea, muttei kuulu mitään.

Tutkitaanpa ensin ääniajurin tilanne ja mikserisäädöt. Aja nämä komennot päätteessä (cut&paste niin ei tarvitse kirjoitella) ja kopioi tuloste tänne:

Koodia: [Valitse]
amixer
aplay -l -L
cat /proc/asound/card*/codec* | grep -i codec
uname -a

Hyvis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #38 : 21.07.11 - klo:03.19 »

Tutkitaanpa ensin ääniajurin tilanne ja mikserisäädöt. Aja nämä komennot päätteessä (cut&paste niin ei tarvitse kirjoitella) ja kopioi tuloste tänne:

Koodia: [Valitse]
amixer
aplay -l -L
cat /proc/asound/card*/codec* | grep -i codec
uname -a


Kun tämä on niin outoa niin varmistan: tämä koko rimpsu siis läimästään siellä päätteelle sen "komentokehotteen" perään? Vai mikä se linuxin puolella on, joka oli dossin puolella se C:\>

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Ääni ei kuulu
« Vastaus #39 : 21.07.11 - klo:07.25 »
Juu, sinne vaan.

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11