Kirjoittaja Aihe: Ulkoiset asemat (USB) toimivat hyvin Ubuntussa  (Luettu 2288 kertaa)

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Ulkoiset asemat (USB) toimivat hyvin Ubuntussa
« : 15.06.11 - klo:21.35 »
Aihe saattaa olla kokeneitten Ubuntu-konkareitten mielestä itsestäänselvyys, mutta ehkä siitä on joillekin muille aloittelijoille apua.

Kun asensin miniläppäriini Ubuntun, minulla oli suuria epäilyksiä, mitkä oheislaitteet mahtaisivat toimia sen kanssa. Kun kaupoissa katseli ulkoisia DVD- ja kiintolevyasemia tai USB-muistitikkuja, niin yleensä nuo tuotteet mainostivat toimivansa Windowsissa ja MAC:issa. Unixista saati Ubuntusta ei yleensä sanottu mitään. Eivätkä myyjät olleet sen tietävämpiä.

Rohkaistuin ostamaan kuitenkin Buffalon ulkoisen DVD-aseman, ja varauduin driverien metsästykseen ja ties mihin virittelyyn Ubuntun kanssa. Mutta ihmetykseni oli suuri kun tuo USB-DVD toimi heti, kun liitti sen USB-piuhalla koneeseeni. VLC pyöritti leffoja loistavasti. Myös kirjoitus DVD+R -levylle tuolla asemalle toimi K9Copy:llä mainiosti.

Samoin on ulkoisten kiintolevyasemien kanssa ollut, LaCie 1T USB-levyasema pelaa suoraan.

Myoskin kaikki muistitikut ovat pelittäneet, mitä on tullut kokeiltua, useimmat minulla ovat Kingston-merkkisiä.

Minulle tämä oli positiivinen yllätys. En tiedä onko asia sitten muille itsestään selvä, mutta en löytänyt täältä keskustelusta aiheesta topicia.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ulkoiset asemat (USB) toimivat hyvin Ubuntussa
« Vastaus #1 : 15.06.11 - klo:23.48 »
Jep, yleisesti ottaen kaikki USB-massamuistilaitteet toimivat Ubuntun kanssa suoraan. Sen sijaan monimutkaisemmat laitteet, kuten printterit, eivät aina toimi suoraan.
alias vililikku

Proloque

  • Vieras
Vs: Ulkoiset asemat (USB) toimivat hyvin Ubuntussa
« Vastaus #2 : 16.06.11 - klo:12.17 »
Hyvin toimii itselläni nämä ulkoiset usb laitteet.

Kamera Canon kuvien siirto usb johdon kautta koneelle.
USB muistitikut 5-6 kpl.
Ulkoinen USB kiintolevy.
USB liitännäinen muistikortinlukija.

Scannerit & Tulostimet ja niiden toimivuudet sitten oma lukunsa,kuten täällä on
moneen kertaan todettu. ::)