Kirjoittaja Aihe: Netbook kuumenee ubuntua käytettäessä.  (Luettu 1665 kertaa)

Linuxi

• Käyttäjä
    • Profiili
Netbook kuumenee ubuntua käytettäessä.
« : 11.06.11 - klo:10.27 »
Moi!

Minulla on ilmennyt sellaista ongelmaa Ubuntu 10.04 Lucidin kanssa, että käytössä oleva miniläppärini lämpenee Ubuntu 10.04:ää käytettäessä. Kun laitan terminaaliin sensors tulee esiin seuraavat lukemat:

Koodia: [Valitse]
~$ sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:       +61.0°C  (crit = +100.0°C)                 

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0:      +39.0°C  (crit = +90.0°C)

Eli CPU:n lämpötila joka on 39C on ihan normaali mutta tuon temp1, mikä on vissiin kernelin lämpötila (saa korjata jos olen väärässä) pitäisi olla alhaisempi. Tämän huomaa kun kokeilee näppäimistöä, niin se on hieman lämmin ja jonkin ajan kuluttua myös läppärin pohja on lämmin/kuuma. Outoa on se, että Windows7 Starter:ssa ei tätä kyseistä näppiksen/pohjan lämpenemis ``ominaisuutta`` tapahdu.

PS. En ole ainoa, joka on samaa ihmetellyt nimittäin launchpadissä on reporttattu kyseisestä ongelmasta myös bugi: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/583099 tuollahan lukee, että fix released, mutta itse en ainakaan ymmärtänyt mikä se korjaus on. Sen olen kuitenkin ymmärtänyt, että Lucidissa on sensor limitit liian korkealla tai niin ainakin olen lukenut.

Eli jos joku näppärä ja enemmän Linuxia ymmärtävä osaisi auttaa niin olisin kiitollinen.

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Netbook kuumenee ubuntua käytettäessä.
« Vastaus #1 : 11.06.11 - klo:11.55 »
Öööh, kyllä tässä kuumenee muutkin näillä ilmoilla, pääkin. Ei noi nyt kovin vaarallisia lämpöjä ole.

e. oli pakko kirjoittaa, kun helle eikus jatkuu.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.06.11 - klo:15.09 »
Kannattaa varmaan ensin kuitenkin katsoa mitä koneella oikein pyörii. Graafiset työpöytätehosteet nyt ainakin kannattaa ottaa pois käytöstä noilla minikoneilla jos ne sattuu oleen päällä. Tietysti kaikki asennetut taustalla ajossa olevat ohjelmat voi alkaa lämmitteleen konetta. Itselläkin käynyt kerran niin, että otin käyttöön koneen, jota en ollut käyttänyt toviin ja kone tuntui kuumenevan kovasti lähes välittömästi käynnistyksestä. Syy oli aika ilmiselvä kun muistin että F@H pyöri taustalla automaattisesti.

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.06.11 - klo:18.15 »
Koodia: [Valitse]
~$ sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:       +61.0°C  (crit = +90.0°C)                 

eeepc-isa-0000
Adapter: ISA adapter
fan1:       1640 RPM

Tämmöset on täällä ja ihan normaalina pidän. Ja tuo 61 on prosessorin lämpö ja kyllä se "kernelikin" siellä on samassa lämmössä, jos nyt ohjelma voi olla kuuma tai kylmä... ;)

Näillä helteillä kyllä antaisin tämän läppärin jonkun viileämmän syliin. On muuten akkukäytöllä viileämpi.

Ja lämpöjä ym. kuormitusta ja kuormittajia on helppo seurata kun asentaa conkyn.

Windows voi olla viileämpi pyörimään, koska ei ole niin tehokas käyttöjärjestelmä kuin Ubuntu. Ihan vaan arvaan noin.  ;D
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Linuxi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.06.11 - klo:19.45 »
Itse olen niin ymmärtänyt, että tuo temp1 on jokin toinen lämpötila, olkoon nyt vaikka sitten kernel lämpötila ja tuo Core ilmoittaa prosessorin lämpötilan. (Toki saatan olla myös väärässä)
Helteiden ei pitäisi olla ongelma sillä käytän konetta yleensä sisällä ja kun tuo ilmalämpöpumppu huutaa tuolla jossain niin ei kovin kuumaksi tänne sisälle tule. Huomasin myös talvella ihan samaa ominaisuutta jos sitä nyt ominaisuudeksi voi sanoa, että tämä lämpeni.

Järjestelmän tila appletilla yritin tutkailla, että veisikö jokin ohjelma suuresti CPU:ta mutta ei sielläkään oikein kunnolla mikään jyllännyt. Täytyy kai sitten tyytyä tähän lämpenemiseen, koska en kuitenkaan pidä läppäriä reisieni päällä ja kone muuten toimii täydellisesti. Alkoi vain mietityttämään josko tuo lämpeneminen on vaarallista.