Kirjoittaja Aihe: videotoiston optimointi/ hd-editointi, miten koneesta parhaat tehot irti?  (Luettu 19266 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
XBMC on jo käsittääkseni jonkin aikaa osannut tunnistaa rautatuen oikein Linuxeissa. Tosiaan nyt vasta hoksasin, että haussa oli kevyempi toisto-ohjelma. Satunnaisiin toistoihin tuo XBMC ei tosiaan kyllä sovi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
En tehnyt mitään muutoksia asetuksiin, vaan oletus asetuksilla HD-video pyöri sujuvasti :D

XBMC:n softapurku on säikeistetty, joten sekin voi pyörittää videoita sujuvasti. Tai sitten VDPAU menee automaattisesti päälle nykyisissä versioissa. Asetuksista varmaan selviäisi, tai sitten seuraamalla prosessorin kuormitusta toiston aikana (Järjestelmä->Ylläpito->Järjestelmän valvonta). Molempien ytimien kuorman pitäisi olla alle 10 %.

En tiedä sitten mistä johtuu? Myös SMPlayerillä alkoi toisto onnistua vaikka MPlayer ei päivittynytkään vielä.

Toistaako se nyt videoita yhtä sujuvasti kuin XBMC? Katso myös prosessorikuorma.

Saitko mplayer-guin poistettua?


Sen on tarkoitus toimia suoraan silloin kun taustalla toimiva MLT-kirjasto on käännetty VDPAU-tuella. En kuitenkaan tiedä, mistä sellaiset paketit saisi Ubuntuun kääntämättä itse. Kdenliven kanssa on sama tilanne ja ohjelman kotisivuilla suositellun PPA:n kanssa VDPAU ei tuntunut toimivan, kun viimeksi kokeilin.

OK. Tuosta en tajunnut juuri muuta kuin ettei ehkä ole ihan mun juttu :D

Jonkun pitäisi tehdä rautapurkutuella varustetut paketit Ubuntuun.


Nyt liitteeksi tuo loki.

Näyttää olevan kunnossa ajurin puolesta. Ajattelin, että sinulla saattaisi olla vanha 173-sarjan legacy-ajuri käytössä, mutta siellä on kyllä oikea 195-versio.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Saitko mplayer-guin poistettua?

Sain poistettua, mutta nyt joka kerta päivitettäessä tulee virheilmoitus jonkin puuttumisesta, mutta päivitykset menevät silti läpi. Täytyy ihmetellä niitä prosessorikuormia kun taas tulee aikaa olla kotikoneella.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Sain poistettua, mutta nyt joka kerta päivitettäessä tulee virheilmoitus jonkin puuttumisesta, mutta päivitykset menevät silti läpi.

Kopioi virheilmoitus tänne.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Äh. yritin tuolta toisesta threadista olevien ohjeiden mukaisesti päivittää tuoreemman network managerin 10.04:seen jonka seurauksena se toimi hetken hyvin, mutta uudelleenkäynnistyksen yhteydessä koko network manager katosi, enkä päässyt nettiin laisinkaan. Tästä kiukkuuntuneena asensin 11.04 koneeseen ja nyt mulla on taas sama ongelma videoiden kanssa :D XBMC:n sain asennettua, mutta mplayerin ja smplayerin asennus smplayerin kotisivujen ohjeiden mukaisestiei onnistu. Pakettienhallinta ilmoittaa vain ettei pakettien noutaminen onnistu. Siinä PPA systeemissä on ubuntun versio (lucid ym.) mutta nattya ei kotisivuilla ole edes valittavissa siinä missä se syöttää version nimen siihen PPA osoitteeseen ja jos sen käsin syöttää, ei se toimi silloinkaan.

Uusin network manager tahdottiin siis sen takia että mokkulan voi pakottaa 3g verkkoon..

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Äh, liian helppoa. SMPlayer ainakin löytyy suoraan sovellusvalikoimasta :D

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Hmmm. Ilmeisesti tämä kone on aivan kinttaalla tuon HD editoinnin suhteen, koska nyt onnistuin editoimaan yhden videon ihan ok mihin käytin lähinnä pieniä (lyhyitä) tiedostoja. Vaikuttaakohan tiedostoko merkitsevästi vai frame rate, joka kamerassa aiemmin oli ntsc mukainen 29,97 ja nyt firmwarepäivityksen jälkeen pal 25 fps?? Siirtymissä vähän tökki esikatselu, varsinkin jos oli monta peräjälkeen, mutta perus clippien muokkaus onnistu ihan ok?? Kummallista, kokeilin myös samalla kameralla kuvattuja pitempiä otoksia (ja eri frame rate) editoida niin ei onnistunut. Esikatselu tökkii niin paljon ettei siitä tule mitään.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vaikuttaakohan tiedostoko merkitsevästi vai frame rate, joka kamerassa aiemmin oli ntsc mukainen 29,97 ja nyt firmwarepäivityksen jälkeen pal 25 fps??

Framerate vaikuttaa kutakuinkin lineaarisesti purkunopeuteen. Kestolla ei pitäisi olla merkitystä, jos ohjelma vain indeksoi leikkeet jo tuontivaiheessa. Jos indeksiä ei ole eikä sitä rakenneta, hyppäykset eri kohtiin ovat joko hitaita tai epätarkkoja. En tiedä, miten Kdenlive ja OpenShot hoitavat tuon.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Hmmm. Ilmeisesti tämä kone on aivan kinttaalla tuon HD editoinnin suhteen, koska nyt onnistuin editoimaan yhden videon ihan ok mihin käytin lähinnä pieniä (lyhyitä) tiedostoja. Vaikuttaakohan tiedostoko merkitsevästi vai frame rate, joka kamerassa aiemmin oli ntsc mukainen 29,97 ja nyt firmwarepäivityksen jälkeen pal 25 fps?? Siirtymissä vähän tökki esikatselu, varsinkin jos oli monta peräjälkeen, mutta perus clippien muokkaus onnistu ihan ok?? Kummallista, kokeilin myös samalla kameralla kuvattuja pitempiä otoksia (ja eri frame rate) editoida niin ei onnistunut. Esikatselu tökkii niin paljon ettei siitä tule mitään.
Muistia toki on reippaasti?

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Muistia on 4gb. Windowsin puolella Pinnacle 14 kokeilin. Täytyy tuota Open Shottia ja Kdenliveä koittaa vielä noilla samoilla clipeillä. Niillä aikasemmilla ainakin aika tahmeata oli vielä.

Turbineair

  • Vieras
Kommenttina aiheeseen:

Kun olen käyttänyt videoeditoreita HD tason videoiden kanssa niin lähes säännönmukaisesti kaikki ohjelmat purkavat videokuvaa jatkuvasti "suoraan" editoitavaan kuosiin.
Eli, prossu huutaa nenä punaisena ja puskurit täyttyvät kun loikkii tunnin videota edes takaisin esim. mainoskatkojen poistoa varten. Fiksu ohjelma käyttäisi kevyempiä esikatseluasetuksia ja siirtyisi editointimoodiin vasta sen mukaan mitä komentoja käyttäjä antaa ohjelmalle.
Pelkkä videoiden leikkely ei edellytä mitään uudelleen prosessointia kun sama könttä voidaan kirjoittaa asetuksilla "as it is, minus clips". Prossutehoja tarvitaan vasta kun kajotaan kuvan säätöihin, kuten "kirkkaudensäätö, rankka uudelleen rajaus" yms. peruskauraa.

En tiedä onko näin, mutta ainakin soitan sitä "jotenkin" päin.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Kun olen käyttänyt videoeditoreita HD tason videoiden kanssa niin lähes säännönmukaisesti kaikki ohjelmat purkavat videokuvaa jatkuvasti "suoraan" editoitavaan kuosiin.
Eli, prossu huutaa nenä punaisena ja puskurit täyttyvät kun loikkii tunnin videota edes takaisin esim. mainoskatkojen poistoa varten. Fiksu ohjelma käyttäisi kevyempiä esikatseluasetuksia ja siirtyisi editointimoodiin vasta sen mukaan mitä komentoja käyttäjä antaa ohjelmalle.

Suuri prosessorikuorma ja hitaus yksinkertaisessa leikkaustyöskentelyssä voi johtua siitäkin, että editorisi hyppää videossa tarkalleen tiettyyn ajankohtaan ja dekooderi joutuu purkamaan videon edellisestä avainkuvasta (keyframe) lähtien. Tämä on raskas operaatio H.264-pakatun teräväpiirtovideon tapauksessa. Monet editorit varmasti myös puskuroivat purettua videota, jotta siirtymiset lähimpiin kuviin ja aiempiin kohtiin olisivat nopeampia.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
OpenShotti takkuaa samoilla clipeillä, mitkä Pinnacle klaaraa. Pinnaclessa ainakin jonkin asteinen rautapurku siis toimii. Mitenkäs muuten, vieläkö prosessoreita ylikellotetaan? Kun se prossu tuntuisi mun pullonkaula olevan, niin voiko siitä ottaa sen verran tehoja enempi ulos?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
OpenShotti takkuaa samoilla clipeillä, mitkä Pinnacle klaaraa. Pinnaclessa ainakin jonkin asteinen rautapurku siis toimii.

Tuskin käyttää rautapurkua. Siinä on vain säikeistetty H.264-dekooderi. Sellainen saadaan Ubuntuunkin oletuksena uusien libav-versioiden myötä -- ensi vuonna viimeistään.

Lainaus
Mitenkäs muuten, vieläkö prosessoreita ylikellotetaan? Kun se prossu tuntuisi mun pullonkaula olevan, niin voiko siitä ottaa sen verran tehoja enempi ulos?

Säikeistetty dekooderi vaikuttaa enemmän (2x nopeus), mutta toki ylikellotuksestakin on jonkin verran apua.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
OpenShotti takkuaa samoilla clipeillä, mitkä Pinnacle klaaraa. Pinnaclessa ainakin jonkin asteinen rautapurku siis toimii.

Tuskin käyttää rautapurkua. Siinä on vain säikeistetty H.264-dekooderi. Sellainen saadaan Ubuntuunkin oletuksena uusien libav-versioiden myötä -- ensi vuonna viimeistään.


Ok. Ainakin siellä on videon esikatselun asetuksissa valittavissa "salli laitteiston kiihdytys" -täppi. Sen olen rautapuruksi ymmärtänyt. Taidan kyllä mielenkiinnosta kokeilla tuota kellottamista, tässä ei kuitenkaan ole rahaa kiinni koneessa ja jossen saa tätä kunnolla futaamaan, on jonkinnäköisiä päivityksiä laitteistoon kuitenkin tehtävä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Ok. Ainakin siellä on videon esikatselun asetuksissa valittavissa "salli laitteiston kiihdytys" -täppi.

Ohjelmaan tutustumatta veikkaan, että se vain tekee skaalauksen ja väriavaruusmuunnoksen näytönohjaimella. Periaatteessa rautapurku DXVA:lla tai CUDA:lla olisi kyllä mahdollista, mutta DXVA:n tapauksessa puretun videon siirtäminen takaisin keskusmuistiin efektien lisäämistä varten on usein liian hidasta. CUDA taas toimii vain Nvidian raudalla, joten alle puolet asiakaskunnasta hyötyisi siitä.

Mutta asia selviää varmimmin seuraamalla prosessorikuormaa toiston aikana.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Ok. Ainakin siellä on videon esikatselun asetuksissa valittavissa "salli laitteiston kiihdytys" -täppi.

Ohjelmaan tutustumatta veikkaan, että se vain tekee skaalauksen ja väriavaruusmuunnoksen näytönohjaimella.


OK. Mun näkökulmasta on aika sama mitä se siellä tekee, kunhan esikatselu rullaa sujuvasti  ;)

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Noniin, homma etenee kohti sujuvampaa HD-editointia. Kerroin kaverilleni alkavani kellottaa prossua, jolloin hän pyysi odottamaan, koska hänellä saattaisi olla minulle käypä vanha prossu. Häneltä löytyi joku 2.6GHz jokumuukuinduoCore prossu, jonka hän lahjoitti minulle. Lisäksi hän heitti mukaan pari muistikampaa. Siitä tulikin mieleeni, että koneessani on muistikampoja jo 6Gb edestä, mutta Windows kertoi minulle että muistia on vain 4Gb. Ajattelin että koneeni ei vain tue enempää muistia. Vasta nyt olen jossain toisessa threadissa nähnyt puhuttavan 32bit ja 64bit käyttöjärjestelmien eroista ja siitä ettei 32bit tue yli 4Gb. Nyt siis ilmeisesti täytyykin päivittää käyttis 64bit. Itse asiassa asensinkin jo 64bit 11.04, mutta mokkula ei lähde toimimaan siinä ollenkaan, joten en ole saanut sitä päivitettyä enkä ohjelmia asennettua.

Päätin myös vanhan asennuksen (32bit) puolella tarkastella järjestelmän tietoja, ja siellä ilmoitettiin muistin määräksi 6Gb. Osaako se siis myös hyödyntää sen koko 6Gb vai tajuaako se vain että lankkuun on lyöty sen verran kiinni? Ja onko 64bit muita eroja/hyötyjä/haittoja 32bit verrattuna?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Noniin, homma etenee kohti sujuvampaa HD-editointia. Kerroin kaverilleni alkavani kellottaa prossua, jolloin hän pyysi odottamaan, koska hänellä saattaisi olla minulle käypä vanha prossu. Häneltä löytyi joku 2.6GHz jokumuukuinduoCore prossu, jonka hän lahjoitti minulle.

Prosessorin päällä lukee, mikä se on. Kannattaa selvittää yhteensopivuus emolevyn kanssa ennen kuin yrität asentaa.

Päätin myös vanhan asennuksen (32bit) puolella tarkastella järjestelmän tietoja, ja siellä ilmoitettiin muistin määräksi 6Gb. Osaako se siis myös hyödyntää sen koko 6Gb vai tajuaako se vain että lankkuun on lyöty sen verran kiinni?

Jos sinulla on PAE-ydin, se osaa hyödyntää enemmän kuin 4 Gt -- kernelin puolesta 64 gigaan asti. Järjestelmätiedoissa näkyvä muistin määrä on käytettävissä oleva muisti, eli ilmeisesti PAE-ydin on käytössä.


Ja onko 64bit muita eroja/hyötyjä/haittoja 32bit verrattuna?

Videon dekoodaus ja enkoodaus 64-bittisillä kodekeilla on Linuxissa n. 10-15 % nopeampaa kuin 32-bittisillä. Tämä johtuu kaksinkertaisesta prosessorin rekisterien lukumäärästä 64-bittisessä tilassa ja kaikki ohjelmat hyötyvät siitä vähintään joitakin prosentteja.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Eli nyt kun minulla on 64bit käyttis, pitääkö minun erikseen poimia ohjelmien 64bit versiot jostain?

Oli miten oli, iloisia uutisia editointirintamalta. Rautaan en ole tehnyt vielä mitään muutoksia, mutta 64bit käyttöjärjestelmän myötä HD-editointi tuli jo mahdolliseksi. Openshotissa videon esikatselu 25fps materiaalilla rullaa sujuvasti ja Kdenlivessäkin välttävästi. Lisäksi 29.97fps materiaali rullaa molemmissa välttävästi, eli mahdollistaa jo editoinnin. Tämä on hyvä sillä raakamateriaalia on kertynyt jo 2 vuoden ajan ilman että niitä editoitu katsojaystävällisempään muotoon ja kovalevytilakin alkaa huveta. Jos nyt vaikka saisi aikaiseksi aloittaa videoiden koostaminen, kunhan muu elämä sallii. :D

Ainiin, system monitorista seurailin, niin esikatselun aikana toinen ydin oli kutakuinkin 100% käytöllä koko ajan toisen seilatessa 20-100% muistinkäytön ollessa alle 1Gb. Varmaan pystyy editoimaan jo sujuvasti kunhan saan (minulle)uuden prossun kiinni.