Taidan olla surkea vastaamaan tähän kysymykseen, koska tössin oman toisen sisäisen kovalevyn liittämisen. Yritetään kuitenkin.
Fstabin editoiminen on tehtävä pääkäyttäjän oikeuksilla eli sudoa tarvitaan (tämä ei tarkoita, että liitettävän osion oikeuksiin puututtaisiin).
Ensi avataan /etc/fstab-tiedosto Gedit-tekstieditoriin
sudo gedit /etc/fstab
Lisätään geditissä tiedoston loppuun rivi:
UUID=a3102916-2448-48c1-b19e-07e978eae4e4 /Varasto ext3 defaults 0 2
Huom! kohta, joka minulla on ext3 riippuu liitettävän osion tiedostojärjestelmästä. Laita siis tähän kohtaan osion oikea tiedostojärjestelmä( muistaakseni voi jättää myös tyhjäksi, en ole varma).
Varasto on minun levyosioni nimi, laita sen tilalle omasi.
Tallennetaan. (tämä onnistuu vain pääkäyttäjältä)
Luo kansio /Varasto (tai minkänimisen nyt haluatkaan, joka tapauksessa sama nimi kuin edellä /etc/fstab-tiedostossa, isoja/pieniä kirjaimia ja välilyöntejä myöten sama ).
sudo mkdir /Varasto
Käynnistä kone uudelleen, ja taltio on liitettynä.
Siis tössin; missä tössin?
Alunperin liitin Varasto-kovalevyn /media-kansion alle . Loin kansion /media/Varasto ja määrittelin sen /etc/fstabiin. Varasto mountautui aina käynnistäessä tai käyttäjää vaihdettaessa, mutta työpöydälle ilmestyi myös Varasto-kuvake, joka minua ärsytti. Tätä kirjoittaesani, kokeilin ohjeeni toimivuutta omalla koneellani. Nyt toinen kovalevyni on sijainnissa /Varasto eikä kuvaketta näy työpöydällä. Mountaus tapahtuu automaattsesti käynnistyksessä. Tiedä sitten tuliko tässä mitään parannusta.
Eli liitä mihin haluat, liitospistettähän voi aina vaihtaa.