Oli näköjään vastaus ja ohjeet päivittyneet
Vaihdoin helpomman ohjeen tuohon Grub2: n asentamiseen kun aloin epäillä että sen asennus "alternate" asennuslevyn avulla on liian hankala / monimutkaiinen / virhealtis. Alkuaan ajattelin auttaa asiassa käyttäen tuota "alternate" DVD: tä kun muistin että sellainen oli siellä valmiina (eikä tavallinen, vakio Ubuntun CD). En suosittele enää alternaten käyttöä tuohon tarkoitukseen tai sitten pitäisi ottaa aikaa ja kirjoittaa ohje paljon paremmin. Tavallisella Ubuntun CD: llä tuo korjaus on ollut helppo ja on tullut tehtyä lukuisia kertoja ongelmitta joten parempi käyttää sitä ongelmatilanteissa.
Älä masennu, siinä missä "alternate" -asennus vaatii hieman aikaisempaa kokemusta Linuxin kanssa tai tarkat ohjeet niin tuon perus Ubuntun asennus on silti aika helppo useimmille. Itse olen työn puolesta tukenut DOS, OS/2, Windows --- kaikki versiot aivan alusta alkaen mutta koen Linux: in erittäin mielenkiintoiseksi ja antoisaksi maailmaksi.
Kaksilevyinen järjestelmä on hieman mutkikkaampi kuin yhdellä levyllä. Istun juuri itsekin sellaisen koneen ääressä. Tässä on ensimmäisellä levyllä XP ja nippu erilaisia Ubuntuja. Toisella levyllä on ensimmäiseltä levyltä Gparted: in avulla tehty kopio yhden Ubuntun systeemiosiosta. Molemmille levyille on asennettu Grub2. Molemmilta levyiltä löytyy kaikki käynnistysvalinnat (Grubin menu). Voin valita joko F12 (valitse boottaava media) ja perään Grubin menusta minne mennään. Kaksilevyisessä järjestelmässä voi esiintyä ongelmia kun käynnistetään toiselta levyltä (itselläni eräs appletti ei osaa ladata itseään). Eli ykköslevylle mieluummin se "ensimmäinen Ubuntuni" (ohjeena kaikille ketkä haluavat kokeilla Ubuntua).
Ubuntu Studiosta, laitoin itse juuri uuden Natty Studion 11.04 parhaaseen koneeseeni ja olen erittäin tyytyväinen. Monta aiempaa hankalaa kohtaa on saatu pois, FireWire toimii suoraan paketista ja asentamalla "lowlatency" ytimen Alession PPA: sta tuo toimii studion koneena hyvin. Jos musiikin teko kiinnostaa niin ehdotan kokeilemaan tuota.