Alkuun kiitos kuuluu hienolle ubuntu linux jakelulle josta näyttää tulleen jo melko helppo järjestelmä aika monelle tietokoneelle,ja ennen kaikkee itse olen vuosien saatossa huomannu että entistä vähemmän on ollut sitä säätämis tarvetta koneissa mitä itse olen käyttänyt.Eli sen suhteen ollaan varmaan järjestelmän kohdalla menty iso harppaus eteen päin,tai ainakin itse näin olen kokenut niiltä ajoilta kun ekaa kertaa ubuntun laitoin koneelle niin oli ongelmia asetuksien yms juttujen kanssa vähän ehkä liikaakin eikä kaikki ollu niin helppoa edes saada toimintaan,mutta nyt 6kk kokemuksella mitä olen näitä 9.10. 10.10 ja tätä 11.04 käyttännä niin toimivuus on ollut ihan toista luokkaa.
Ainoat säätämisen kohteet ovat olleet näytönohjain,adobe flash,moonlight. sekä turhien ohjelmien poistaminen käytöstä,ja web kameran toimivuus amsn joka edelleenkin on siinä vaiheessa että ei pelaa kuin ubuntu ubuntu välillä ...Muuten kaikki ohjelmat ja jutut on todella hvyin pelaavia sekä nuokin suurin osa "ongelmista" on jo ihan perus juttua asentaa toimintaan,mutta varmaan menee vielä pitkä aika ennen kuin voisi maksulliseksi tälläistä linux jakelua laittaa,ihan näitten perus ongelmien takia,sillä eihän sellaista käyttöjärjestelmää voida lanseerata myyntiin joka ei ole sata varmasti kaikkineen heti toimiva ilman yhtäkään säätämistä,eli siinä se stoppi tulee yleis kaupallisen ohjelman eteen,eli tuskin heti päästään näkemään maksullista ubuntua windows ohjelman vieressä jossain anttilassa...
liekkö sitten nuo pikku virheet ihan tahallisia,en tiedä mutta toivotaan jatkossakin ettei tarvitse pakollisesti maksaa käyttiksestä tai jos maksullinen ohjelma olisi niin tuntuvasti halvempi olisi kuin esim windows käyttikset ja itse voisin toki jotain 75€ maksaa jakelusta joka kaikilta osin olisi 100% asennus valmis kokonaisuus,mutta niinkuin sanoin,tälläisten jo tärkeiksi luokiteltuja ohjelmia pitäisi kansan jo vähän tukea vaikka rahallisesti,että voisi edelleenkin kehittää ja valloittaa maailmaa entistä tehokkaammin,itse voisin vähäisestäkin rahastani jonku euron luovuttaa asian eteen jos ne tosiaan menisi ubuntun kehittämiseen ja tiedottamiseen..
En tarvitse muuta käyttistä enää koneellemme kuin tämän ubuntun,ja koen sen varmaan toimivaksi ja järkeväksi valinnaksi näitten käyttöjärjestelmien kohdalla,ja toivotaan ettei ubuntulle yms jakeluille käy niin huonosti kuin nokialle että hyppäsi kaivoon kolikon perässä hakemaan sitä suurta hyötyä ja kehitystä,joka taitaa olla aika kivinen reissu,Olkaa iloisia siis näistä foorumin ohjeista sekä avuista mitä täältä saa,vaikka taitaa mennä vuosi vuodelta niin että ongelmat vähentyvät ja muu ohjeistus ja säätäminen nousevat enempi palstan yleiseen keskusteluun,eli palsta "tylsistyy" kun ei ole ongelmia tarpeeksi