Kirjoittaja Aihe: Takuu ja käyttis  (Luettu 6446 kertaa)

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Takuu ja käyttis
« : 01.06.11 - klo:17.40 »
Olen jo kauan ihmetellyt, suostuuko HP korjaamaan Compaq koneen ilmaseksi takuussa, jos käyttis on vaihdettu, mutta logoja yms ei tule, eli rautapuolessa vika, kuten itsellä oli emo rikki 2 kertaa ettei koneen logoja tullut, mutta silloin olikin Windows. Onko kellään kokemusta että koneessa olisi Ubuntu tai joku Linux-distro ja sitten jokin rautapuolelta mennyt rikki, ja sitten laitettu takuuseen. Jos on, voisitko kertoa "tarinasi" koska ihmetyttää saako eri käyttiksellä laittaa Compaqit/HPeet takuuseen, koska rikkinäisenä koneeseen ei voi asentaa enään vanhaa käyttistä jos emo menee esim. rikki.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11452
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #1 : 01.06.11 - klo:17.50 »
Käyttis ei kyllä saa vaikuttaa takuuseen. Tosin Ubuntun omia vikoja heidän tuskin tarvitsee takuun piikkiin korjata, mutta tuommoiset toki.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #2 : 01.06.11 - klo:19.39 »
Kiitosta tiedosta, jos emo hajoaa, on aika mahdotonta se Winukka palauttaa ennen huoltoa.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #3 : 01.06.11 - klo:21.36 »
Windows osio imageksi ja telakassa takaisin jyräys toisella koneella.

(esim. joku tommonen: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7204/tqvq/Fuj-tech-USB-suora-telakointi-2-5-ja-3-5 .)
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #4 : 02.06.11 - klo:11.44 »
Ei kai sitä kovalevyä tarvitse sinne takuuseen edes mukana lähettää? Otat sen vaikka pois, jos epäilyttää, ja jos ihmettelevät, niin sanot sen sisältävän yrityssalaisuuksia, jotka ei saa päätyä vääriin käsiin.

Mutta ei käyttiksen vaihto todellakaan ole syy evätä takuuta.

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #5 : 02.06.11 - klo:15.46 »
Ai saako kovalevyn irroittaa? Itse olen aina luullut että sen irroittamisella menettää takuun. Mutta onneksi ei.

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #6 : 02.06.11 - klo:16.15 »

kovalevyä ei saa poistaa,se sulkee takuun pois,tai jos on availtu konetta ja tehty muutoksia koneeseen muutenkin.JA paketti koneissa on sisäinen käyttis niin sitähän ei saa takuun aikana myöskään poistaa tai korvata muulla ohjelmalla,eli takuu raukeaa ohjelmistojen suhteen ja he voivat vedota myös siihen että ohjelmisto on aiheuttanut esim emolevyn viat,joten patti tilanne tietenkin nämä,ja helpommalla pääset jos sulla kaksi kovoa,toisessa ubuntu ja toisessa windows.. :)
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3329
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #7 : 02.06.11 - klo:16.20 »
Taas kerran yksi hyvä syy siihen miksi pakettikoneen ostoa en kovin kevein perustein ainakaan kokeneelle käyttäjälle suosittele. Minun mielestäni koneen valmistajalle ei kuulu mitä koneen kovalevyllä on, on siellä sitten Linux, Windows, tai vaikka cp/m. Ja on aikamoisen harvinaista että pöntön avaamalla ja vaikka kovalevyn vaihtamalla saa emolevyn koneesta rikki, itse en ole onnistunut siinä ikinä. Osilla pitäisi olla osakohtainen takuu sanon minä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11452
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #8 : 02.06.11 - klo:16.36 »
No kyllä ainakin asukselle ja fujitsulle on koneet menneet takuuseen kiintolevyn sisällöstä riippumatta. Se on eri asia mitä siellä on takaisin tullessa. Itsekin ottaisin kiintolevyn irti, jos eivät kieltäisi (en siis ole kokeillut sitä mahdollisuutta). >:(

Asukseen olen muistiakin lisännyt (ja vaihtanut kiintolevyn) ja osat olen aina saanut takaisin. Eli ei ongelmaa senkään suhteen. Prossun päällä olevaan warranty void if broken or removed tarraa en ole rikkonut tai poistanut.
« Viimeksi muokattu: 02.06.11 - klo:16.39 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #9 : 02.06.11 - klo:18.19 »
Takuuhan on vain lisäturva, jonka ehdot ilmeisesti valmistaja voi sanella vapaasti. Takuun loppumisen jälkeen edelleen on voimassa normaali kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu. Näyttövelvollisuus koneen virheestä vain siirtyy tässä tapauksessa sinulle.

Jos siis olet asentanut koneeseen Ubuntun ja sen näyttö hajoaa, lienee aika helppoa osoittaa, että tuotteessa on virhe. Myyjä ei voi vedota siihen, että koneen käyttöjärjestelmä on vaihdettu. Sinulla on oikeus saada korjaus tai uusi kone, mikäli korjaus ei onnistu.

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #10 : 02.06.11 - klo:20.01 »

No muinoin ainakin nettianttilan takuu oli läppärin osalta todella hyvä,eli näytössä oli yksi häiritsevä kuollut piste,niin laitoin koneen takasi ja selityksen siihen palautus lappuun että näytössä pisteitä ja häiritsee käyttöä,ja pyysin samanlaisen koneen tilalle,ja homma pelasi mukisematta ja vajaan viikon kuluessa sama kone uusi tuli tilalle,eikä siitä tullu mitään tappeluja. 5 vuotta se toimi aktiivisena windows ja ubuntu koneeena kunnes tuli sitten tiensä päähän ja möin sen 100€ etiä päin.

ELi se riippuu ihan mistä koneen ostaa,ja nytkin minulla on kierrätyskeskuksen kone jossa alunperin oli 2800mhz prosessori ja perus tavaraa sisällä ja maksoin 80e ja tässä on 6kk toimivuus takuu eli jos leviää niin saa hyllystä samanlaisen tai sitten pienellä välirahalla tehokkaamman koneen,mutta kun itse lisännä prosessorin tehoa ja vaihdellu osia niin takuusta en piittaa mitään,jos simmahtaa niin uutta kehiin,vaikka johan tää 4.5kk ubuntulla pelanna todella kiitettävästi... ;D
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Sami Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #11 : 02.06.11 - klo:21.28 »
Lenovon takuusetä jopa käski ottamaan kiintolevyn irti, vieläpä kannettavasta. Hämmästelen edellisten viestien mutuilua.
C2D E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, 8 gigaa, 2780 gigaa, Radeon HD 3850, Antec P180, 24", Win 7

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #12 : 02.06.11 - klo:22.34 »
Lenovon takuusetä jopa käski ottamaan kiintolevyn irti, vieläpä kannettavasta. Hämmästelen edellisten viestien mutuilua.

Tätä ihmettelen itsekin. Koneeseen saa lisätä muistia ja kovalevyn vaihtaa isommaksi. Tätä vartenhan melkeinpä kaikissa läppäreissä on luukut vaihtoa helpottamassa.

Taisi joskus olla juttua siitäkin, kun pakettipöytäkoneissa on monasti liimattu tarra kotelon saumaan, jonka mukaan takuu raukeaa, jos kansi avataan. Taisi kuluttajansuojalautakunnan kanta olla, että kannen saa avata takuun menemättä ja lisäpalikoitakin asentaa.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Takuu ja käyttis
« Vastaus #13 : 02.06.11 - klo:23.28 »
Kovalevy on viisasta irrottaa ennen huoltoa. Näin voidaan välttyä siltä, että kovalevy palaa huollosta tyhjänä! Itse takuuhuollatin oman HP Compaq 6735s -kannettavani ilman kovalevyä, eikä huoltoliike sanonut mitään omatoimisesti vaihdetuista (prossu) tai puuttuvista komponenteista (kiintolevy).