Kirjoittaja Aihe: Kirottu poulsbo, taas.  (Luettu 3575 kertaa)

viltzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Kirottu poulsbo, taas.
« : 28.05.11 - klo:01.19 »
Mulla on Nokian Booklet 3G miniläppäri, jossa on Intelin GMA500 näytönohjain, eli poulsbo, tuo paholaisen luoma kurjake.

Maverick toimi tuon kanssa suht ok, kun olin saanut asetukset kohdalleen. Sitten annoin systeemin päivittää itsensä Narwhaliksi. Sitten lakkasi näyttö toimimasta kunnolla, resoluutio tippui kälyiseksi 800 x 600:ksi.
Kun en tiennyt mitä voisin tehdä, asensin Lynxin. Siinäkään ei enää toiminut vanha kunnon ajureiden asennus. Löysin kuitenkin uuden mallisen EMGD driveri asennuksen, jolla sain resoluutiot kohdalleen, https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo/

Näillä jopa videot pyörivät Ubuntun kanssa (aiemmin oli videoita varten oma rinnakkainen käyttis, Pixielive). Tätä autuutta kesti pari päivää, ja taas rupsahti. Jostakin minulle tuntemattomasta syystä lakkasi tuo asetelma toimimasta ja resoluutio tipahti taas tuohon surkimukseen, 800 x 600.
Miten saisin tuon oikean resoluution ja toiminnan takaisin?

Tuntuu että ajureita on, mutta jokin rikkoo toimivan asetelman. Ehkä saisin toiminnan takaisin asentamalla Ubuntun uudelleen. en kuitenkaan voi tätä tehdä viikoittain, vaan haluaisin käyttääkin konetta joskus. Ei kai kuitenkaan tarvitse vajota niin alas että harkitsisin windowsiin palaamista?

Otsikkoa siivottu, apua ei tarvitse huutaa, riittää että kirjoittaa tänne ongelmistaan -Storck
« Viimeksi muokattu: 28.05.11 - klo:01.21 kirjoittanut Storck »

Storck

  • Vieras
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #1 : 28.05.11 - klo:01.28 »
Kirjoitin joku aika sitten samasta aiheesta. Tulevaisuus näyttää huonolta joten minä pysyn toistaiseksi Mavericissa (10.10) kunnes innostun yrittelemään jotain...

Tuo wiki kertoo suoraan missä mennään. Testasin myös tuota EMGD-ajuria mutta ei oikein pelittänyt.

Pysyn Mavericissa ja käytän PSB-ajureita eikä ole hermo kireällä ollenkaan.  8)


gedit. mainitsemani kirjoitus
« Viimeksi muokattu: 28.05.11 - klo:01.36 kirjoittanut Storck »

viltzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #2 : 31.05.11 - klo:14.11 »
Asensin uudelleen Lynxin, nyt toimii EMGD ajurit taas.
Aluksi toimi ihan moitteita mutta muutaman käynnistyskerran jälkeen ilmeni seuraavaa:
Ubuntun sammuttaessa taustakuvan paletti menee vasemmasta reunasta rikki ja sammutus jumittuu tähän. Virtanappulaa tottelee sentään tässäkin kohdassa.
Tämä edelsi pahempaa rikkoutumista viime kerralla. Pian tämän jälkeen ei käynnistynyt enään natiiviresoluutioon, vaan herjasi että täytyy käynnistää huonoon resoluutioon. xorg.conf katosi samalla.

Katson miten tämä tilanne kehittyy...

Storck

  • Vieras
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #3 : 31.05.11 - klo:15.10 »
Kerro miten etenee, läppäriin tulossa uusi SSD-levy ja asennan kohta uusiksi.

viltzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Kirottu poulsbo, taas. (Ratkaistu)
« Vastaus #4 : 03.06.11 - klo:16.02 »
Pari päivää kesti, sitten päivityksen yhteydessä taas kosahti ja näyttö lakkasi toimimasta. Selvitettiin asiaa kaverin kanssa ja löysimme syyn. Kernel oli päivittynyt ja driverit piti kääntää uudelleen uudelle kernelille. Tämä olikin vähän hankalampaa kun kone oli tekstipohjainen enkä saanut verkkoyhteyttä päälle. Tässä pikkunoksussa kun ei ole verkkopiuhalle liitäntää vaan langattomilla pitää tulla toimeen. Sain lopulta ladattua paketit windows-koneella ja kopioitua omalle läppärille ja sitten käännettyä uudelleen.

Storck

  • Vieras
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #5 : 03.06.11 - klo:16.20 »
Hyvä yhteensattuma, juuri sain asennettua Nattyn läppäriin ja laitoin emgd-ajurit tällä kertaa. Ainakin aluksi toimii hyvin, katsotaan sekoaako minulla jossain vaiheessa.

Storck

  • Vieras
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #6 : 06.08.11 - klo:13.38 »
Poulsbon asennus aavistuksen muuttunut ja säädöt parantuneet. Nyt saa jopa itse graafisesti muutettua resoa.

Huikea parannus.  :)

Testasin 10.10 - 11.04 ja hienosti toimii. Vain EMGD-ajurit testasin.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #7 : 18.08.11 - klo:11.43 »
Poulsbon asennus aavistuksen muuttunut ja säädöt parantuneet. Nyt saa jopa itse graafisesti muutettua resoa.

Huikea parannus.  :)

Testasin 10.10 - 11.04 ja hienosti toimii. Vain EMGD-ajurit testasin.

Tarkoittaako tämä nyt sitä että vihdoinkin voisi päivittää Nattyyn vaikka on Intel N10 näytönohjain?

Storck

  • Vieras
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #8 : 18.08.11 - klo:11.51 »
Tarkoittaako tämä nyt sitä että vihdoinkin voisi päivittää Nattyyn vaikka on Intel N10 näytönohjain?

En tiedä tuosta ohjaimesta, millä ajurilla nyt ajelet?
[onhan tuo aiheen ajuri toiminut aiemminkin mutta asennustapa aavistuksen muuttunut ja nyt saa itse säädettyä resoa graafisesti]

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #9 : 18.08.11 - klo:14.03 »
Tarkoittaako tämä nyt sitä että vihdoinkin voisi päivittää Nattyyn vaikka on Intel N10 näytönohjain?

Intel N10 -piirisarjan näytönohjain on kai yleensä GMA3150, joka on eri piiri kuin GMA500/Poulsbo. Katso tarkemmat tiedot X.org:n lokista, joka on tiedostossa /var/log/Xorg.0.log

GMA3150:n pitäisi kyllä toimia ihan hyvin Ubuntu 11.04:n kanssa.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Kirottu poulsbo, taas.
« Vastaus #10 : 19.08.11 - klo:11.23 »
Tarkoittaako tämä nyt sitä että vihdoinkin voisi päivittää Nattyyn vaikka on Intel N10 näytönohjain?

Intel N10 -piirisarjan näytönohjain on kai yleensä GMA3150, joka on eri piiri kuin GMA500/Poulsbo. Katso tarkemmat tiedot X.org:n lokista, joka on tiedostossa /var/log/Xorg.0.log

GMA3150:n pitäisi kyllä toimia ihan hyvin Ubuntu 11.04:n kanssa.

Ei ollut resot kohallaan kun viimeksi koitin eikä oikein huvittaisi taas vain kokeilla ja sen jälkeen asentaa Lucid uudestaa. Mutta koska kyse on eri piiristä kuin Poulsbo niin voisi jatkaa juttua toisessa ketjussa jonka olen aloittanut aikaisemmin http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=38867.0 en todellakaan muistanut koko ketjun olemassa oloa.