Kirjoittaja Aihe: Kannettavan hankinta (FullHD näyttö)  (Luettu 2597 kertaa)

kopla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Kannettavan hankinta (FullHD näyttö)
« : 22.05.11 - klo:21.10 »
Hei

Pitäisi hankkia uusi kannettava, jossa olisi FullHD tarkkuuteen pystyvä näyttö (1920x1080).
Tarkoitus olisi lähinnä pyörittää FullHD videoita ja editoida niitä.

Katselin Asus N53SV mallia mutta hydridi näytönohjain mietityttää.

Ehdotuksia muista kriteerit täyttävistä kannettavista, joissa Linux toimii?

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: Kannettavan hankinta (FullHD näyttö)
« Vastaus #1 : 24.05.11 - klo:09.57 »
Noilla vaatimuksilla kääntäisin itse katseeni joko Lenovon T520:an tai johonkin Dellin latitudeen, mutta hinta noissa nousee melko korkeiksi.

Tuon tason resoluutioita löytyy yleensä tosiaan vasta 15" koneista, joita en kyllä leikillänikään kutsuisi kannettaviksi vaan enemmänkin siirrettäviksi tietokoneiksi, nimim Lenovon T500 kannettavan ex-omistaja ja 15" Dell latitudea Lontoon metrossa vuoden verran kuskanneena.

Itse olen suosinut viime aikoina huomattavasti pienempiä kannettavia, joihin saa telakan avulla helposti saman käytettävyyden kuin pöytäkoneessa (nytkin edessäni on kaksi ulkoista näyttöä kiinni Thinkpad X201:n telakassa) ja vastaavasti reissunpäälle lähtiessä tuo 12" läppäri menee tarvittaessa vaikka normikokoiseen man-bagiin :)
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kannettavan hankinta (FullHD näyttö)
« Vastaus #2 : 24.05.11 - klo:20.40 »
Hybridivideolla varustetut läppärit kestävät huomattavasti paremmin kuin erillisellä näytönohjaimilla varustetut. Eli jos suinkin integroitu jaksaa vääntää tarpeeksi ei erillistä näytönohjainta kannata ajatella. Niitä läppäreihin tungettuja erillisiä näytönohjaimia tuntuu paukkuvan jatkuvasti, varsinkin Nvidioita, kertoi läppärispesialisti, kun itse pähkäilin asiakkaan hajonneen läppärin näytönohjaimen (ATI) kanssa.

T:jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Kannettavan hankinta (FullHD näyttö)
« Vastaus #3 : 25.05.11 - klo:08.11 »
Tuo N53SV taitaa olla NVidian Optimus-tekniikkaa hyödyntävä kone. Pitää kuitenkin muistaa, että Optimus ei ole virallisesti NVidian toimesta tuettu Linuxissa. Virityksiä löytyy kylläkin, jotka yrittävät kiertää ongelman ja tässä löytyy juuri samasta koneesta ketjua, josta löytyy hyödyllisiä linkkejä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=39153.0

kopla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Kannettavan hankinta (FullHD näyttö)
« Vastaus #4 : 11.06.11 - klo:11.56 »
Päädyin sitten lopulta kuitenkin hankkimaan Thinkpad X220