Silläpä eee 901:llä on tullut ajeltua jo pari vuotta. Suosittelen Ubuntun LTS versiota käyttämään, koska se on hyvin toiminut minullakin ja aina on täällä näitä LTS versioita suositeltu, ja noita välijulkaisuja pidetty vähän extreme lajina. Tätä nykyä se on siis Ubuntu 10.04, varsinkin jos ei sitä jatkuvaa säätämistä halua. Ja täältä Ubuntu-Suomen sivulta 32-bittisen linkistä laittaa valumaan niin saa oikeanlaatuisen. Minä pidän enemmän tästä vakio desktop jakelusta, vaikka miniläppäreille on myös netbook edition. Makuasia. Laitoin vain yhden yläpalkin ja senkin itsestään piiloutuvaksi, niin sain koko näytön hyötykäyttöön.
Osioinnistakin olen em. ohjeista hiukan eri mieltä sen swapin osalta. Jos aikoo lepotilaa käyttää niin voi sen laittaa. Tosin ei ole pakko käyttää lepotilaa, Lucid käynnistyy niin nopsaan.
Jos tosiaan on tuo eee, jossa on SSD 4+16 GB, joka on oikeastaan 3,5+14 GiB, (kauppias myy gigatavuja, mutta kone syö gibitavuja), kannattaa osiointi tehdä itse käsin, vaikka se onkin taitaville tarkoitettu tapa. Täytyy vain olla tarkkana ja katsoa osiointivaiheessa, että juuriosio / asentuu asemalle dev/sda, joka on se pienempi ja nopeampi levyn osa, ja swap, eli sivutusosio isommalle dev/sdb asemalle ja sille riittää 0,5 GB tilaa. Loppu tila dev/sdb asemalta sitten sille /home osiolle.
Silti se 3,5 GiB levyosio on vähän pieni ja sitä joutuu välillä kerneleitä uusivien päivitysten jälkeen puhdistamaan vanhoista kerneleistä ja muusta tarpeettomasta. Siitä on juttua foorumilla, mutta lyhyesti:
Katso nykyisen kernelin numero:
uname -r
Käynnistä synaptic ohjelma ja kirjoita hakusanaksi linux. merkitse poistettaviksi sellaiset imaget ja headerit, joilla on nykyistä vanhempi versionumero. Aja lopuksi komento:
sudo aptitude clean
Usein kehotetaan pitämään kaksi uusinta kerneliä, mutta näihin eee SSD koneisiin ei vaan mahdu.