Kyllä se vain on aika onneton esitys kun poistutaan vähänkään isommasta kaupungista sen 5km syrjään. Openstreetmap voi olla loistovalinta urbaanille porkkanasorvikuskille, mutta suoraan sanottuna täällä Pohjanmaalla tuolla ei selviä kuin isoimpia teitä pitkin seuraavaan kylään. Tarkkuus voi parantua pienehköllä kaupunkialueella radikaalisti, mutta sitten taas mennään kyllä todella heikoille pohjille. En ole esim. löytänyt asfaltoituja mutkapätkiä mitä itse tykkään ajella täälläpäin kuin ehkä 1-5%, joka ei kyllä ole minulle lainkaan hyväksyttävä asia.
Tuolta toki äkkiä näet ja voit vertailla lähialuetteisi karttapohjia. En tiedä missäpäin suomea asustelet, eli sinulle tilanne voi olla todella paljon otollisempi kuin minulle.
http://www.openstreetmap.org/Jossain ketjussa jo kritisoinkin osm:n pohjia navigointikelvottomuudesta. Asun pienessä pitäjässä ja veikkaukselta noin 20 tuttavasta pääsisin osoitteen mukaan yhden luo nykyisellä pohjalla ja kolme osuisi vielä hyvin lähelle merkittyjä teitä, mutta muiden katuja ei löytyisi lainkaan. Syrjemmässä kun asun, niin noin 10km säteeltä puuttuu tuon noin 10km asfaltoituja teitä. Ainoa mikää näkyy on tosiaan eri kaupunkien/kylien läpi menevät tiet. Sitten noin 40-50km päästä löytyy parit kaupungit joissa on ihan hyvinkin vedetty katuja ylös. Jotku innokkaat on jopa merkannut muutamia polkuja yms.
Toki ymmärrän tuon hienoudet ja lähialueen m.kelkkailijatkin on näemmä kartoittaneet reittejä mitä katselin, mutta kuten mainitsin, niin varsinaiseen navigointiin lähes kelvoton jos taajamista poistutaan. Haja-asutusalueella tuota vikaa luonnollisesti tuleekin enemmän, kun harrastelijalle tulisi hetkessä sen 100km kartoitettavaa. Näppärähän tuo on isossakin taajamassa päästää kadut läpi kartoitusmielessä.