Kirjoittaja Aihe: oletusavainnippua kysellään taas [ratkaistu]  (Luettu 4907 kertaa)

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
oletusavainnippua kysellään taas [ratkaistu]
« : 06.05.11 - klo:12.33 »
Mistäköhän sen kyselyn saisi pois?
Olen testannut muuttaa kirjautumisikkunan asetuksia siten, että automaattikirjaus on päällä ja pois. Silti aina alussa kysellään oletusavainnipun salasanaa. Siitä kyselyikkunastakin olen ruksannut ne kohdat, ettei enää kysyttäs, vaan nippuun kirjauduttas automaattisesti.
Ei mulla ole tietoa mikä ohjelma niitä kyseleekään.
Käytössäni on Thunderbird, mutta vaikka en sitä käynnistä, niin avainippua kysellään.
Ubuntu One on myös käytössä, mutta avainta kysytään ilman senkään käyttöä.

Ja tämä ongelma ilmenee nyt uudella Ubuntu 11.04 versiolla. 10.04 LTS ei kysellyt tollasia.
« Viimeksi muokattu: 07.05.11 - klo:10.38 kirjoittanut kestosippi »

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas
« Vastaus #1 : 06.05.11 - klo:19.17 »
Ei se avainnippu sitä salasanaa 11.04:ssä ihan perusasetuksilla kysele, joten jotakin olet tehnyt.
Olisiko esimerkiksi käyttäjätilin salasana vaihdettu?

Etsi "Järjestelmäasetukset", ja sieltä ihan alhaalta löytyy "Salasanat ja salausavaimet".
Onko siellä jotain muutakin kuin "Salasanat: login"?

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas
« Vastaus #2 : 06.05.11 - klo:20.43 »
Kyllä kyselee ihan oletuksena. Minulla on puhdas 11.04 asennus ja joka kerta saan kirjoittaa salasana kahteen kertaan  ::) Ja salasanaa ei ole asennuksen jälkeen vaihdettu.

Linux user # 406601

zonwet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas
« Vastaus #3 : 06.05.11 - klo:22.03 »
Samaa tekee myös täällä aina silloin tällöin ja ihmeettellee suuresti kun avaa firefoxin ??? ??? ??? ??? ???

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas
« Vastaus #4 : 06.05.11 - klo:23.08 »
Kyllä kyselee ihan oletuksena. Minulla on puhdas 11.04 asennus ja joka kerta saan kirjoittaa salasana kahteen kertaan  ::) Ja salasanaa ei ole asennuksen jälkeen vaihdettu.
Menee yli ymmärryksen ??? ??? ???
Ei minun Nattyni ainakaan vielä ole innostunut sitä kyselemään. Ja puhdas asennus sekin.

hro1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
  • 12.04
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas
« Vastaus #5 : 07.05.11 - klo:06.28 »
Asetin automaattikirjautumisen päälle ja avainrengasta ruvetaan kyselemään. Huom: 10.04.

Muok: johtui siitä, että kone oli asetettu toimimaan tukiasemana (muut koneet käyttivät tämän koneen LAN yhteyttä WLAN:in yli)
« Viimeksi muokattu: 10.05.11 - klo:15.33 kirjoittanut hro1 »

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas
« Vastaus #6 : 07.05.11 - klo:10.33 »
Nyt loppui oletusavainnipun salasanan kysely.
Korjaus on yksinkertainen:
-Etsi "Salasanat ja salausavaimet"
-Näytä hiiren oikealla korvalla sitä "oletus"-avainnippua ja valitse poista.

En ole huomannut mitään haittavaikutusta vaikka tein tuon poiston. Kaikki toimii niinkun ennenkin, mutta ilman avainnipun salasanan kyselyä.

Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuossa avainnippujen kohdalla on vain "login"-avainnippu. Sitä ei kannattane poistaa  ::)
« Viimeksi muokattu: 07.05.11 - klo:10.36 kirjoittanut kestosippi »

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas [ratkaistu]
« Vastaus #7 : 09.05.11 - klo:17.02 »
Huomasin että Ubuntu tekee tätä esimerkiksi salasanan vaihdon jälkeen koska uusi salasana ei jostain syystä updeittaannu oletusavainnippuihin. Näin ollen avainniput, jotka on luotu ennen salasanan vaihtoa, herjaavat käynnistäessä ja jokaiselle täytyy erikseen antaa salasana.

Ongelma tosiaan korjaantuu sillä että poistaa, ja ottaa sitä ennen backupit kansiosta, default.keyring tiedoston (sinä)/.gnome2/keyrings kansiosta. Kaikki startupissa käynnistyvien ohjelmien ja esim. Ubuntu one käyttäjänimi-salasana häviävät ja ne joutuu ekalla käyttökerralla uudestaan laittamaan muistiin, mutta loppuu herjaaminen. Ubuntu tosiaan luo automaattisesti uudet avainniput näille ohjelmille.

Tosiaan ihan normi-bugi.  Mutta ärsyttävä.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: oletusavainnippua kysellään taas
« Vastaus #8 : 17.05.11 - klo:14.08 »
Kyllä kyselee ihan oletuksena. Minulla on puhdas 11.04 asennus ja joka kerta saan kirjoittaa salasana kahteen kertaan  ::) Ja salasanaa ei ole asennuksen jälkeen vaihdettu.
Menee yli ymmärryksen ??? ??? ???
Ei minun Nattyni ainakaan vielä ole innostunut sitä kyselemään. Ja puhdas asennus sekin.

Taisi selvitä mistä tuo avainnipun salasanan kysely puhtaassa asennuksessa johtuu.

Asensin juuri yhteen läppäriin Nattyn niin että nettiyhteys oli wlan:in kautta. Aloitin asennuksen livetilasta (kokeile ubuntua) että sain avattua wlan:in salauksen. Tässä yhteydessä liveubuntu pyysi määrittämään avainnipulle salasanan. Syötin tähän kyselyyn saman salasanan jota on tarkoitus käyttää uudessa tilissä.
Käynnistin asennuksen liveubuntun työpöydän linkistä, ja asennus sujui ongelmitta.
Kun sitten asennuksen jälkeen käynnistin uuden 11.04:n, niin heti kirjautumisen jälkeen se kysyi avainnipun salasanaa. Salasanan saatuaan Natty yhdisti automaattisesti samaan wlan-verkkoon jonka kautta asennus tehtiin.

Avainnipun salasanan kysely siis mitä ilmeisimmin johtuu tilanteesta jossa asennuksen aikaisen nettiyhteyden muodostaminen vaatii jonkinlaisia ylläpito-oikeuksia. Mokkulat ja wlan lienevät ainakin sellaisia jotka oikeuksia vaativat.

Eipä älynnyt kokeilla mitä olisi tapahtunut jos olisikin antanut liveubuntun kyselyssä tyhjän salasanan.
Avainnipun salasanan nollaaminenhan kun on se perinteinen keino jolla tuosta kyselystä päästiin eroon.

Tässä Nattyn tapauksessa ongelma on se että avainnippuja on kaksi, Salasanat:default ja Salasanat:login.
Kuten tuossa aikaisemmin mainittiin niin ongelman korjaus on poistaa tuo Salasanat:default.

Salasanat ja salausavaimet -dialogi löytyy mielestäni helpoimmin seuraavasti:
Klikataan ruudun oikeassa yläkulmassa olevaa sammutusnappulaa, ja valitaan avautuvasta listasta alin vaihtoehto Järjestelmäasetukset. Vieritetään avautunut graafinen lista niin alas kuin menee, niin sieltä lopusta löytyy tuo Salasanat ja salausavaimet.