avaa editorilla /etc/default/grub :
sudo gedit /etc/default/grub
Siellä lukee aika alussa "GRUB_DEFAULT=0"
Vaihda tuohon haluamasi rivinumero ja talleta. Anna perään:
sudo update-grub
Toinenkin vaihtoehto on:
GRUB_DEFAULT nimittäin huolii myös tekstiä, eli haluamansa järjestelmän voi laittaa käynnistymään näin:
GRUB_DEFAULT="Ubuntu, Linux 2.6.31-9-generic"
Eli katsoo vaan sieltä valikosta, että mikä entryn virallinen nimi on, ja editoi tuohon.
Jos taas haluaa käyttää tuota grub-set-default -komentoa, niin se toimii vain jos GRUB_DEFAULTIN arvo on 'saved':
GRUB_DEFAULT=saved
Lisäksi: jos GRUB_DEFAULT on 'saved', voit asettaa GRUB_SAVEDEFAULT -muuttujan:
GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_SAVEDEFAULT=true
Nyt Grub ottaa oletukseksi aina sen vaihtoehton, joka on viimeksi valittuna menussa.
Joku kyseli, että säilyvätkö nämä asetukset päivityksen jälkeen. Kyllä säilyvät. /etc/default/grub -tiedostoon ja /etc/grub.d -kansioon tehdyt muutokset säilyvät, koska ne toimivat ohjeina grubin päivittämiseen. update-grub -komento katsoo noista kansioista grubin asetukset ja luo niiden perusteella halutunlaisen alkuvalikon. Ainoa poikkeus on uudempaan Ubuntun versioon päivittäminen. Silloin ohjelma kyselee noista muutetuista tiedostoista, että mitä niille tehdään. Minä säilytin omat tiedostoni, eikä pulmia ilmennyt.
Sen sijaan startupmanager saattaa toimia kummallisesti, jos noihin kansioihin kajoaa käsin. Kannattaa siis lakata käyttämästä Startupmanageria, jos säätää. Ainakin minulla Startupmanager loi ihan kummallisen Grub-valikon sen jälkeen, kun olin muutellut /etc/grub.d -kansion tiedostoja. Koska kuitenkin tiedostojen muokkaaminen on monipuolisempi vaihtoehto kuin Startupmanagerin käyttö, heitin koko ohjelman mäkeen...