Kirjoittaja Aihe: Mitta täyttyi  (Luettu 6120 kertaa)

toimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Mitta täyttyi
« : 02.05.11 - klo:18.29 »
Näin kävi...
Olen just päässyt eläkkeelle, enkä enää halua ruveta ihmeemmin mitään virittelemään.
En ole päässyt verkkoon millään  ubuntulla käyttäen Huawein E173 -tikkua.
En aio ruveta palaileen vanhempiin versioihin...
Viimeinen toivoni ja yritykseni oli Xubuntu 11.04....masentavaa...todellakin !!!
Kai tässä sit on mentävä kauppaan ja ostettava uus läppäri ja siihen
hieno Windows 7 -käyttöjärjestelmä. Se piru kun toimii tikulla kuin tikulla.
Näin olen kuullut ja ymmärtänyt.

Harmittaa vain, kun olen Linuxia kehunut siellä sun täällä...
mennee seniiliyden piikkiin.

Vielä kerran voisin kokeilla, jos joku tietäis jonkun kombinaation,
milla ko. tikku toimis, siis vain network-managerin tms. viritýksellä.

Saa olla mikä distro tahansa, mutta ei mikään menneen talven versio !!!

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #2 : 02.05.11 - klo:19.25 »
Kyllä meillä toimii Huawei E173 Ubuntussa hyvin. Tuon linkin ohjeilla, jonka syrtek66 antoi tälle foorumille.

Linux user # 406601

toimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #3 : 02.05.11 - klo:19.49 »
Kiitos vain Minna...

Mut minkäohjeen mukaan...???
Olen asennellut kyllä noita modeswitchejä sun muita, mut
liesi on kylmä...

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #4 : 02.05.11 - klo:20.18 »
Tuki Huawei E173s:lle näyttäisi olevan lisätty usb-modeswitcheihin joulukuun 3. 2010. Sen pitäisi siis toimia ilman mitään asennuksia Ubuntu 11.04:ssä. Minulla ainakin kaikki testaamani modeemit toimivat, tosin ei ollut juuri tuota mallia.
EDIT: E173 on toiminut jo pitempäänkin, katsoin väärin tyypin.

Samaten sain kaikki testaamani modeemit toimimaan Ubuntu 10.04 LTS:ssä käyttämällä usb-modeswitch-paketteja (päivitetty 2011-01-11) Amit Mendapara-PPA:sta, josta kerroin TUOLLA.
« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo:06.59 kirjoittanut salai »

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Soneran myymä E173 toimii suoraan ubuntun 10.04, 10.10 ja 11.04 versioissa. Ei muutakuin tikku porttiin, jossa on riittävä virransyöttö(Ekan winkoneen jouduin hylkäämään juuri vajaavaisen virransyötön/virtalähteenvuoksi) ja odottellaan. Muutamassa sekunnissa yläpaneeliin pomppaa mustaloota, josta asennus käynnistetään. Naputetaan seuraavaa ja varmistetaan, että tulee valituksi oikea operaattori, jotta vältytään pikavoittoilta postissa.

Naputin mokkulan kahdelle erikoneelle ja vakuutan ettei mitään kikkailuja tarvittu. Jos kuitenkin tikun porttiin kytkeminen koituu ylivoimaiseksi niin kannattaa harkita mokkulareititintä tai toista mokkulaa. Myös nykyaikanen kännykkä kahdella simpaikalla on oivavaihtoehto(huaweilta saa satasella 3g android vehkeen). Ei muuta kuin simit pesään ja joiku-spotilla telefooni wlantukiasemaksi. Myös perinteisellä bluetoothilla yhteydenjako puhelimesta ubuntuun käy vaivattomasti. (mikäli tietsikassa nyt btooth sattu olemaan)

---mokkulareitittimistä ---
Foorumi höpinää: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=37168.msg289774#msg289774
Listaukset tuetuista mokkuloista: http://www.mobiilinetti.org/ohjeet/mokkulayhteyden-muuttaminen-langattomaksi/
Kauppa josta saa useamman e173 tuella varustetun mokkulareititiitmen http://www.3g-antennit.fi/category/9/mobiilireitittimet

muoks. Ja sitten vielä semmonen asia, että apua saa paremmin kun pyytää nätisti. Asiallinen olemus foorumeilla on ylipäätään hyväksi, vaikkevat lait siihen ohjaisikaan.

ystv.terv Antifilatelisti : )
« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo:04.27 kirjoittanut Antifilatelisti »

linukka

  • Vieras
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #6 : 03.05.11 - klo:06.57 »
Olisko mahollista että laittaisit xubuntu 10.10 tai 11.04. Yhdessä koneessa oli ongelmia mokkulan kanssa mutta kun laittoi 10.10 se alkoi toimia ilman säätämistä. Näiden eri jakeluversioiden mukana tulee eri versioita usb-modeswitcheistä, 10.04 on jo todella vanha versio joka ei välttämättä tue kaikkia tikkuja.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #7 : 03.05.11 - klo:10.27 »
Suosittelen todellakin 3G reitittimen ostamista. ~40€ ja säätäminen loppuu siihen.

Minkähän takia liittymäkauppiaat, ei näitä kaupittele mokkulan ostajille. Luulisi käyvän kaupaksi.


Tuolla jo mainittu TP-link on mainio kampe, ja toinen pätevä on Wnap.
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/406527

On noita paljon muitakin, mutta noista kahdesta minulla on kokemuksia, ja ovat toimivia värkkejä.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #8 : 03.05.11 - klo:13.04 »
Kiitos vain Minna...

Mut minkäohjeen mukaan...???
Olen asennellut kyllä noita modeswitchejä sun muita, mut
liesi on kylmä...
Eli nämä rivit lisäsin

Koodia: (/etc/usb_modewitch) [Valitse]
# Huawei E173

DefaultVendor= 0x12d1
DefaultProduct= 0x140c
MessageEndpoint = 0x01
MessageContent="55534243000000000000000000000011060000000000000000000000000000"

Koodia: (/lib/udev) [Valitse]
# Huawei E173u
ATTRS{idVendor}=="12d1", ATTRS{idProduct}=="140c", RUN+="usb_modeswitch '%b/%k'"

Linux user # 406601

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #9 : 03.05.11 - klo:16.00 »
Tuo reititinten jatkuva tyrkytys alkaa mennä todella överiksi.

Suurin osa koneista on nykyisin kannettavia ja niitä on mukava käyttää liikkeellä ollessakin, vaikkapa mökillä tai tuttavien luona kyläillessä.

Joka ikinen testaamani mokkula on toiminut Ubuntuissa, jopa 10.04:säkin muutaman lisäpalikan (3 kpl) asentamalla.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #10 : 03.05.11 - klo:16.09 »
Tuo reititinten jatkuva tyrkytys alkaa mennä todella överiksi.

Suurin osa koneista on nykyisin kannettavia ja niitä on mukava käyttää liikkeellä ollessakin, vaikkapa mökillä tai tuttavien luona kyläillessä.

Joka ikinen testaamani mokkula on toiminut Ubuntuissa, jopa 10.04:säkin muutaman lisäpalikan (3 kpl) asentamalla.
Eiköhän se mokkulan tarkoitus olekin juuri tuo, että sen voi ottaa mukaankin :) Itse en ole enää kiinteää nettiä edes kaivannut, kun uuteen asuntoon sitä ei saanut. Otettiin sitten mokkulat. Eikä ole ollut enää ongelmia modeeminkaan kanssa  ;)

Linux user # 406601

toimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #11 : 03.05.11 - klo:20.45 »
Kokeillaan nyt vielä, kun on alkuun päästy
ja täällä on niin ystävällistä porukkaa.
Minä olin kirjoittaessani vähän liian vihainen....anteeksi vain.
Asiaan...
Olen asentanut paketeista usb-modeswitchin ja -datan.
Nyt kuitenkaan en löydä tuota / etc/usb-modeswitchia.
Olenko jättänyt vielä jotain tekemättä, kas kun
tää unix on minulle lähes tuntematon???

linukka

  • Vieras
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #12 : 03.05.11 - klo:21.43 »
Olisko se /etc/usb_modeswitch.conf johon lisätään teksti. Eli valikosta apuohjelmat ja pääte, siellä kirjoitat: sudo nano /etc/usb_modeswitch.conf
« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo:21.46 kirjoittanut linuks »

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #13 : 03.05.11 - klo:21.55 »
No tuota, mihin sitä mokkulaa tarvitaan? Puhelimenhan voi muuntaa kannettavan tukiasemaksi.
Itselläni on HTC:n Android -puhelin ja se toimii kannettavan tukiasemana - en tarvitse mitään mokkuloita, jotka ovat hankalia ja maksavat. Kaikki kannettavan netissä roikkuminen puhelimen kautta on mahtunut kympin kuussa maksavaan puhelimen dataliikenneosioon.
Eli mokkulat roskiin ja asiallinen puhelin wlan -tukiasemaksi (WiFi hotspot).
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #14 : 03.05.11 - klo:21.58 »
Minulla ei nyt ole käytettävissä sitä konetta mihin nuo asetukset laitoin ja ulkoa en ihan tarkalleen muista, mutta joku muu osaa varmasti neuvoa.

Linux user # 406601

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #15 : 03.05.11 - klo:22.18 »
No tuota, mihin sitä mokkulaa tarvitaan? Puhelimenhan voi muuntaa kannettavan tukiasemaksi.
Itselläni on HTC:n Android -puhelin ja se toimii kannettavan tukiasemana - en tarvitse mitään mokkuloita, jotka ovat hankalia ja maksavat. Kaikki kannettavan netissä roikkuminen puhelimen kautta on mahtunut kympin kuussa maksavaan puhelimen dataliikenneosioon.
Eli mokkulat roskiin ja asiallinen puhelin wlan -tukiasemaksi (WiFi hotspot).
+1
Ei jaksa ymmärtää mitään mokkulaleikkejä. Annoin omani pois kun sain operaattorilta ilmaiseksi.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #16 : 04.05.11 - klo:07.02 »
Mä taas olen sitä mieltä, että network-managerin mokkulatuet ovat bugisia vieläkin. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia esimerkiksi wvdial tai pon/poff soitto-ohjelmien kanssa mokkuloilla, kun taas network-managerin kanssa homma on toiminut satunnaisesti.

Meikäläinen lopulta uskalsi vaihtaa adsl:n kotona mokkulaan ja jaoin yhteyden useammalle koneelle Seagate DockStarin avulla, joka on kiinni wlan-tukiasemassa. DockStariin asensin Debianin ja pistin sen pon/poff komennoilla hoitamaan yhteyden sekä oman cron-skriptin hanskaamaan "keep-alivea" ja uudelleenyhdistämisiä. Mokkula on Huawei E1820 ja ihan ok on homma toiminut..

toimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #17 : 06.05.11 - klo:19.01 »
Annoin periksi...

Kirjoitan tätä nyt käyttäen mokkulaa Huawei E169, joka pelaa moitteettomasti.
Kyse oli sisareni läppäristä, jonka lupasin komeasti laittaa nettiin.
En onnistunut, vaikka yritin vääntää saamieni neuvojen mukaan.

Ei tässä tule kyseeseen reitittimet ja tällaiset ratkaisut.
Hänelle pitää olla pelit sun vehkeet, jotka on verkossa,
kun pistää virran päälle.

Koska valaisee kointähtönen...

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #18 : 06.05.11 - klo:19.16 »
Tuliko tikun mukana Y-haarajohto USB:hen? Jos tuli, oletko kokeillut käyttää tätä johtoa tikun ja koneen välissä? Oli meinaan yksi acerin läppäri josta täytyi virrat tikulle ottaa kahdesta eri ryhmään kuuluvasta USB-portista että riitti virta minkäänlaisen yhteyden saamiseen/ylläpitoon.
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

toimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Mitta täyttyi
« Vastaus #19 : 06.05.11 - klo:19.22 »
Ei tullut...enkä sellaista omista.
Vois tietty kokeilla.

Kiitos neuvosta !!!