Kirjoittaja Aihe: 2 kovalevyä Ubuntulle  (Luettu 2550 kertaa)

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
2 kovalevyä Ubuntulle
« : 02.05.11 - klo:12.24 »
Hei,

Maailma on täynnä ohjeita siitä, miten windows-koneen toiselle kovalevylle asennetaan Ubuntu. Minulla on kuitenkin 1 SSD johon on asennettu Natty ja lisäksi Teran tavallinen levy, johon haluan kuvat ja musiikit sun muut. Kaikki saman Ubuntun käytössä. Miten tämä olisi paras Ubuntussa toteuttaa?

Matti

juyli

  • Vieras
Vs: 2 kovalevyä Ubuntulle
« Vastaus #1 : 02.05.11 - klo:12.38 »
Minulla on kuitenkin 1 SSD johon on asennettu Natty ja lisäksi Teran tavallinen levy, johon haluan kuvat ja musiikit sun muut. Kaikki saman Ubuntun käytössä. Miten tämä olisi paras Ubuntussa toteuttaa?

Osioit tuon Teran kiintolevyn kuten haluat, teet sopivat tiedostojärjestelmät ko. osiolle/osioille, ja liität osiot hakemistopuuhun miten parhaaksi näet. Tuo liittäminen tapahtuu automaattisesti /etc/fstab -tiedostossa määritellyin tavoin. http://linux.fi/wiki/Fstab

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: 2 kovalevyä Ubuntulle
« Vastaus #2 : 02.05.11 - klo:13.10 »
ubuntun levytykalulla tai gparteditalla saat terasen kovon helpoten alustettua ext4 muotoon ja levytyökalulla sen saa helposti laitettua niinkin että mounttaa heti käynnistyksessä automaattisesti.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: 2 kovalevyä Ubuntulle
« Vastaus #3 : 02.05.11 - klo:18.22 »
Minulla on kuitenkin 1 SSD johon on asennettu Natty ja lisäksi Teran tavallinen levy, johon haluan kuvat ja musiikit sun muut. Kaikki saman Ubuntun käytössä. Miten tämä olisi paras Ubuntussa toteuttaa?

Siinä yksi esimerkki:
Koodia: [Valitse]
tmpfs /tmp      tmpfs defaults,nodev,nosuid,mode=1777                 0 0
tmpfs /var/lock tmpfs defaults,nodev,nosuid,noexec,mode=1777,size=10m 0 0
tmpfs /var/run  tmpfs defaults,nodev,nosuid,noexec,mode=0755,size=10m 0 0

ArchWiki - fstab

Lisäksi kannattaa miettiä muita hakemistoja eri levylle sekä noatime ym. Itselläni on OCZ Vertex 2, systeeminä valitettavasti OS X. Laitoin trim-tuen päälle, noatimen skriptillä. Nämä ja kaikki muut olisi ollut Ubuntussa paljon helpompia.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

JakeStyles

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • Cold, So Cold...
    • Profiili
Vs: 2 kovalevyä Ubuntulle
« Vastaus #4 : 02.05.11 - klo:21.02 »
Hei,

Maailma on täynnä ohjeita siitä, miten windows-koneen toiselle kovalevylle asennetaan Ubuntu. Minulla on kuitenkin 1 SSD johon on asennettu Natty ja lisäksi Teran tavallinen levy, johon haluan kuvat ja musiikit sun muut. Kaikki saman Ubuntun käytössä. Miten tämä olisi paras Ubuntussa toteuttaa?

Kerron esimerkin miten itse toimin.
1) formatoin toisen kovalevyn ext4
2) tein sinne hakemistot Music, Pictures, Videos jne jotka siis kaikki on Places-valikon alla (miulla on enkunkielinen ubuntu)
3) tein muutokset fstabiin että nuo käyttäjäprofiilin samannimiset hakemistot linkitetään uudelle kovalle

Ei oma kone, joten pystyin käyttäjälle sanomaan että käyttää niitä oman profiilin kansioita kuten aina ennenkin, nyt on vain hieman enemmän tilaa.  ;D
"Who is General Failure and who is he reading my hard disk?"

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: 2 kovalevyä Ubuntulle
« Vastaus #5 : 05.05.11 - klo:21.16 »
OIkein hyvä. Olin jo formannut kovalevyn ext4-muotoon ja jaoin sen nyt sopiviksi viipaleiksi, ja pakettivarastosta löytyi sopiva levyjen käsittely- ja liittämisohjelma.

Kun aloin fstabittamaan niitä, niin huomasin että alkuperäinen boottilevy ssd oli muuttunut b-levyksi ja myöhemmin liitetty teran levy oli muuttunut a-levyksi. Huomasin googlaamalla että näin usein käy, mutta jäi vielä epäselväksi, onko tällä mitään merkitystä. Siis, muutanko takaisin vai annanko olla?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: 2 kovalevyä Ubuntulle
« Vastaus #6 : 05.05.11 - klo:21.18 »
OIkein hyvä. Olin jo formannut kovalevyn ext4-muotoon ja jaoin sen nyt sopiviksi viipaleiksi, ja pakettivarastosta löytyi sopiva levyjen käsittely- ja liittämisohjelma.

Kun aloin fstabittamaan niitä, niin huomasin että alkuperäinen boottilevy ssd oli muuttunut b-levyksi ja myöhemmin liitetty teran levy oli muuttunut a-levyksi. Huomasin googlaamalla että näin usein käy, mutta jäi vielä epäselväksi, onko tällä mitään merkitystä. Siis, muutanko takaisin vai annanko olla?
Käytä mounteissa UUID:tä, niin tuo sda/sdb vaihtelu ei sotke asioita.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS