Kiitos vastauksista. Ne selvittivät osaksi asiaa, mutta mielestäni eivät kokonaan, mikä tosin voi johtua tietämättömyydestäni. Uskon että moni Ubuntun käyttäjä joutuu hyväksymään ulkopuolisia ajureita ja ohjelmia. Videon saa kunnolla toimimaan vasta, kun asentaa medibuntun ohjelmalähteet. Sitä enen oli automatix ja Easy Ubuntu. Laiteongelma on mielestäni Ubuntun Achilleuksen kantapää. Sillä on valtavasti hienoja ohjelmia, mutta ainakin skannereissa ja joissakin printtereissä on ongelmia. Miksi tätä ppa-ajurien asentamista ei voisi tehdä helpommaksi. Minä saatan vielä uskaltautua asentamaan sellaisen ja olen kerran asentanutkin. Sen tekemiseen menee meikäläisellä kuitenkin turhan paljon aikaa, ja monelle sellainen saattaa oilla ylivoimainen este. Haluaisin suositella Ubuntua kaikille tuttavilleni, mutta laitteiden yhteensopimattomuus on este siitäkin huolimatta, että linux on yleisesti ottaen parantunut paljon tässä suhteessa. Olisi hienoa, jos jotkut osaavat ihmiset tekisivät laiteajurien asentamisen helpommaksi.
Nyt todennäköisesti odotan seuraavaa jakelua enkä lähde yrittämään ppa-asennusta. Sain edellisen kerran sen toimimaan vasta kyseltyäni apua täältä. Gnomen sivulla ollut ohje ei toiminut minulla. Seuraavan läppärin kohdalla olen vakavasti miettinyt Macia, mutta siinä on laiteajurien lisäksi oikeastaan vain yksi piirre, jota kaipaan: nimittäin virrankäyttö. Olisi hienoa jos voisi kuten siinä avata koneen ja kaikki oliksi valmiina hetkessä. Valmiustila toimii Ubuntussa minun läppärissäni, mutta lepotilan käynnityminen on hidasta ja yleensä sekoittaa tulostuksen, niin että kone on käynnistettävä uudelleen. Toivottavasti tuollainen ominaisuus tulee vielä Ubuntuunkin.