Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu  (Luettu 6749 kertaa)

an

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« : 19.04.11 - klo:14.59 »
Hommasin kyseisen miniläppärin, siihen valmiiksi asennettuna win7 starter. Ajatuksena oli käyttää Ubuntua
ulkoiselta kovalevyltä (samsung s1) mutta eipä tuo Aceri sitä tunnista boottilevyksi. Bioksesta USB-boot on ensimmäisenä vaihtoehtona. Oliskio kenellään mitään hyviä ehdotuksia? Tuota samaista USB-kovalevyä olen käyttänyt mm. lenovon T sarjan ja W510 sarjan läppärien kanssa ilman ongelmia..

tomikiv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #1 : 19.04.11 - klo:16.46 »
Oletko koittanut käynnistyykö bootmenun kautta ulkoiselta? Bootmenu aukeaa joko F10, F11 tai F12 painamalla käynnistäessä.
Desktop: Phenom 955, 8gb, HD4250, 64gb SSD, Ubuntu 14.04
Htpc: E6600, 4gb, HD4300, 50gb SSD, Ubuntu 14.04
Server: Athlon x2 255, 8gb, 32gb SSD, 8tb, Ubuntu Server 14.04

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #2 : 19.04.11 - klo:21.42 »
Tuossa koneessa bootmenu pitää ensin aktivoida bioksesta.

Biosiin pääsee kun käynnistyksen alussa painaa F2.

Ainakin minulla bios tunnisti livetikun ihan nimellä heti aluksi. Kun sitten siirsin tikkuni nimen boottilistan ylimmäiseksi, niin käynnistyy livetikulta aina jos tikku on kiinni konetta käynnistettäessä.

Pikantti ominaisuus tässä D255E:sä on, että edes langallinen verkko ei toimi ainakaan minun livetikullani jossa on 10.04 Lucidin DVD-live. Täytyy jossain vaiheessa tutustua tuohon ongelmaan paremmin

an

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #3 : 19.04.11 - klo:22.02 »
Bootmenu on aktivoitu, eikä se tunnista tuota usb-kovalevyä...



Tuossa koneessa bootmenu pitää ensin aktivoida bioksesta.

Biosiin pääsee kun käynnistyksen alussa painaa F2.

Ainakin minulla bios tunnisti livetikun ihan nimellä heti aluksi. Kun sitten siirsin tikkuni nimen boottilistan ylimmäiseksi, niin käynnistyy livetikulta aina jos tikku on kiinni konetta käynnistettäessä.

Pikantti ominaisuus tässä D255E:sä on, että edes langallinen verkko ei toimi ainakaan minun livetikullani jossa on 10.04 Lucidin DVD-live. Täytyy jossain vaiheessa tutustua tuohon ongelmaan paremmin

juyli

  • Vieras
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #4 : 19.04.11 - klo:22.04 »
Pikantti ominaisuus tässä D255E:sä on, että edes langallinen verkko ei toimi ainakaan minun livetikullani jossa on 10.04 Lucidin DVD-live.
Pikantti info laitteistostasi voisi valaista itse ongelmaa.
lspci tai lshw voisivat olla tarvittavia apuja.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #5 : 20.04.11 - klo:21.16 »
Pikantti ominaisuus tässä D255E:sä on, että edes langallinen verkko ei toimi ainakaan minun livetikullani jossa on 10.04 Lucidin DVD-live.
Pikantti info laitteistostasi voisi valaista itse ongelmaa.
lspci tai lshw voisivat olla tarvittavia apuja.
Se pikantti ongelma on verkkokortti Atheros Communications AR8152 v1.1 Fast Ethernet, johon livetikullani ei ole ajuria. Ongelma ei omalla kohdallani ole akuutti, koska tein sillä livelevyllä vain osiot valmiiksi odottamaan että joskus inspiroidun asentamaan sinne ubuntun.
Oletan että ajuriongelma lienee korjattu uudemmissa ubuntuissa, mutta jos joku tietää mistä löytyy kyseinen ajuri lucidiin, niin pistäkää toki linkkiä.
Tuota D255E:tä myydään tällä hetkellä melko edukkaasti, joten joku muukin voisi hyötyä siitä tiedosta mistä tuon ajurin saa.

Mainitaan nyt vielä että wlan-kortti on Broadcom Corporation Device 4727, johon myöskään ei livetikultani löytynyt ajuria. Tämän olettaisi olevan varsin pieni ongelma kun langallisen verkon saa toimimaan.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #6 : 21.04.11 - klo:06.43 »
Bootmenu on aktivoitu, eikä se tunnista tuota usb-kovalevyä...

Oletko kokeillut kaikki usb-portit?
Taannoin törmäsin HP:n läppäriin joka boottasi ainoastaan yhdestä usb-portista.
Oma tikkuni on bootannut Aspire Onen vasemman puolen etummaisesta usb-portista, ja muita en ole kokeillutkaan.

Jos portinvaihtokaan ei tuo parannusta, niin ilmeisesti D255E:n bios ei tosiaan tunnista tuota sinun Samsung S1 kiintolevyäsi.
Toki voisit vielä tehdä livetikun ja kokeilla sillä. Selviäisi ainakin se onko siitä sinun koneestasi usb-bootti kokonaan rikki.

an

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #7 : 21.04.11 - klo:07.44 »
Kaikki USB portit olen kokeillut. USB-tikulta kone käynnistyy. Tikku on vaan huomattavasti hitaampi boottauslaite kun ulkoinen kovalevy, sentakia soisi sen levykäynnistyksen toimivan.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #8 : 21.04.11 - klo:20.46 »
Laitoin kokeeksi tikulle 11.04 Natty-liven ja kokeilin sen toimivuutta tässä D255E:sä.
Ja kuten arvelinkin niin tuo Lucid-livelle tuntematon verkkokortti "Atheros Communications AR8152 v1.1 Fast Ethernet" toimii Nattyssa out of the box.
Samoin wlan on heti käytettävissä.

Nosti sen verran verenpainetta kun säädin tuota windows 7 starteria tolkulliseen toimintakuntoon, että taidanpa rentoutukseksi asentaa tuon Nattyn seiskan rinnalle. Kun on tuo osiointikin jo valmiina.
Voisi sitten testailla seiskan ja Nattyn nopeuseroja. Tuo seiska kun tuntuu tosi hitaalta tällaisessa miniläppärissä.

juyli

  • Vieras
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #9 : 21.04.11 - klo:22.12 »
Laitoin kokeeksi tikulle 11.04 Natty-liven ja kokeilin sen toimivuutta tässä D255E:sä.
Ja kuten arvelinkin niin tuo Lucid-livelle tuntematon verkkokortti "Atheros Communications AR8152 v1.1 Fast Ethernet" toimii Nattyssa out of the box.
Samoin wlan on heti käytettävissä.

Näinhän on näreet. Uusimmissa jakeluversioissa on laajempi tuki _uusille_ laitteille.
En edes ymmärrä, miksi Ubuntu-Suomi -sivujen ohjeissa suositellaan LTS-versioita, jotka parissa vuodessa hyvin vanhenee käsiin.
Ubuntu on jakelu, joka on aina päivitettävissä seuraavaan versioon, jossa on ominaisuuksia, joihin vanhempiin jakeluversioihin (LTS) ei tule. Jos _erityistä syystä_ käyttää LTS-versiota ei ole, kannattaa Ubuntusta asentaa aina viimeisin virallinen versio.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #10 : 22.04.11 - klo:17.02 »
Nosti sen verran verenpainetta kun säädin tuota windows 7 starteria tolkulliseen toimintakuntoon, että taidanpa rentoutukseksi asentaa tuon Nattyn seiskan rinnalle. Kun on tuo osiointikin jo valmiina.
Voisi sitten testailla seiskan ja Nattyn nopeuseroja. Tuo seiska kun tuntuu tosi hitaalta tällaisessa miniläppärissä.
Näppärästi ja nopeasti asentui Natty. Aivan toista kuin win 7 starter joka raksutteli asennusta melkein koko illan.
Nattyn mukana tuli aivan uusi ubuntulook, joka kieltämättä kyllä sopii tällaiseen miniläppäriin. Itse tosin sain lievän kulttuurishokin kun asetuksiin ei päässytkään yhdellä klikkauksella, ja ikkunat piiloutuvat toistensa taakse.
Kellottamaan en alkanut, mutta kyllä miniläppäri ubuntulla singahtaa nettiin selvästi nopeammin kuin seiskalla.
Saa nyt sitten nähdä pitäytyykö läppärin varsinainen käyttäjä edelleen enempi windowsissa.

juyli

  • Vieras
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #11 : 22.04.11 - klo:21.14 »
Nattyn mukana tuli aivan uusi ubuntulook, joka kieltämättä kyllä sopii tällaiseen miniläppäriin. Itse tosin sain lievän kulttuurishokin kun asetuksiin ei päässytkään yhdellä klikkauksella, ja ikkunat piiloutuvat toistensa taakse.

Jeps. Kai tuo on tuo jo kuuluisaksi tullut Unity-työpöytä (AfterStep:in kehittynyt AfterStepStep), johon olen koittanut totutella. Olen käyttänyt lukemattomia erilaisia työpöytiä Linux:in X:ssä, mutta taas on opeteltava uutta - tai asennettava jokin tutumpi vaihtoehtoinen työpöytä.
Eiköhän nykykoneet pyöritä ongelmitta (ilman työpöytätehosteita), mitä tahansa työpöytäversiota puhumattakaan ikkunamanagereista.
http://xwinman.org/ (ja noista ikkunamanagereista useat löytyvät Ubuntuun suoraa paketinhallinnasta).

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Acer Aspire one D255E miniläppäri ja ubuntu
« Vastaus #12 : 23.04.11 - klo:02.26 »
Mulla on tässä näppäilyn alla isän vanha läppäri, fujitsu/siemens amilo -rausku. Taitaa olla 1,8ghz Intelin M-luokan prossu, giga muistia ja ATIn näyttis. Pari viikkoa on nyt Natty ollu sisässä ja kyllä tähän alkaa tottua. Nätti, slick, toimiva ainakin näin yleisesti olettaen. Ubuntu ei ainakaan huonoon suuntaan mene.
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb