Kirjoittaja Aihe: Näppäimistö jumittuu [RATKAISTU]  (Luettu 3493 kertaa)

Rinna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Näppäimistö jumittuu [RATKAISTU]
« : 11.04.11 - klo:12.34 »
Minulla emolevy rikkoontui ja sain uudet osat
emolevyn :ASUS P7p55D-E
Prosessorin : Intel core i3CPU
muistia 4gb
Näyttö BenQ G2222HDL
sekä vanha näytönohjain on :
GeForce 8600 GT

Kun laitettiin uudet osat, ongelmana aluksi oli että näppäimistö jumittuu yhtäkkiä kokonaan mutta Hiiren rulla toimii. Aluksi myös äänetkin jumittui ja siihen  auttoi uusi virtalähde 500 (jotain )
Nyt kone toimii paremmin, äänet toimii mutta tuo näppäimistön jumitus tulee aina välillä ja siihen tepsii vain koneen uudelleen käynnistäminen. Yleensä tämä tapahtuu pelatessani Enemy territoryä mutta on tullut kerran myös muuten. Mitään aikarajaa tuohon jumittumiseen ei ole , voi tulla 15 min tai 5 tunnin päästä. Pelin aloitan consolesta mutta se ei auta , koska en näe jos tulee virheilmoitusta kun en saa suljettua peliä vaan pitää restartata koko kone.  >:(
Luulen että vika on koneessa , ei pelissä mutta enään en keksi, mitä voin koittaa tai mikä voi olla vikana ?
Olisiko jollain jotain ideoita ? ???

Muuten kone toimii OK  ;D
« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo:15.38 kirjoittanut Rinna »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #1 : 11.04.11 - klo:12.52 »
Uusissa emolevymalleissa biokset vielä kehittyvät - katso löytyykö uudempaa. Flashaaminen on erityisen kätevää Asuksessa: tarvitaan vain biokseen meno ja uusi bios usb-tikulla.

Vaikkei löytyisikään, niin kannattaa tehdä "Reset to Factory Defaults". Voisi kuvitella, että tehdaspakkauksessa tämä on lähtötilanne, mutta ei vaan ole (aina).

Tämän jälkeen kannattaa vielä tarkistaa, osittain varmuuden vuoksi, osittain sen mukaan mitä sinulla on tehdasasetuksista poikkeavasti:

- Plug and Play OS : NO
- näppäimistön USB-asetukset


Lopuksi vielä se, tai sitten aivan ensimmäiseksi, että näppis ja hiiri eivät ole väärinpäin emon liitynnöissä, jos niistä jompi kumpi on PS/2 (vihreä on hiiren liityntä ja punainen on näppiksen).

No joo, voihan se näppis olla viallinenkin - eivät ole ikuisia nekään.

Rinna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #2 : 25.04.11 - klo:14.14 »
Kiitos vastauksesta ja kaikkea kokeiltiin , biosia päivitettiin, paria erillaisia näppäimistöjä yms.., mutta

Näppäimistö jumittaa yhä. >:( Yhtäkkiä näppäimistön joku näppäin jää " päälle " , hiiri toimii mutta näppäimistö " kirjoittaa " yhtä kirjainta koko ajan eikä vaivaan auta kun restartata kone.
Tämä tapahtuu kerran tai  pari illassa. Ei tosiaan minkään tietyn ajan kuluttua, yleensä muutaman tunnin ja restarttauksen jälkeen voi tapahtua puolentunninpäästä uudestaan, parin tunnin tai ei ollenkaan.

Olisiko vielä jotain ideoita, mitä voisi koittaa  tai katsoa, mistä voisi johtua ?  ???

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #3 : 25.04.11 - klo:19.59 »
...
Olisiko vielä jotain ideoita, mitä voisi koittaa  tai katsoa, mistä voisi johtua ?  ???

Olet siis kokeillut useampia näppäimistöjä - vaikeata kuvitella että kaikki olisivat samalla tavalla viallisia.

Mutta voisiko emolevy sitten olla viallinen tai sen liitin vain?

Et kerro onko sinulla PS/2 liitäntä käytössä? Jos on niin asiaa on helppo kokeilla käyttämällä USB-näppäimistöä.

zordo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #4 : 26.04.11 - klo:01.50 »
Siis heitittekö ns. lennosta uuden emolevyn sisään? Eli onko Ubuntu asennettu aikanaan sen vanhan emolevyn ollessä sisällä? Windowsin olen ainakin saanut tällä menettelyllä jumiin(emolevyt oli eri piirisarjoilla varustettuja) - voi tietty olla, että Ubuntussa tämä on hoidettu paremmin, ja ongelma tulee muualta.
Core I5 2500K  GTX970 ubuntu 14.10

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #5 : 26.04.11 - klo:09.01 »
Niin joo, sinulla on tuossa emon vaihtokin ...

... tiedätkö tosiaan saaneesi uuden emon? Parhaimmillaankin "uusi" emo voi olla vain "palautettu" emo, joka on todettu toimivaksi. Kun on seurannut liikkeiden vikojen hakuprosesseja, niin en ihmettelisi yhtään jos olet saanut viallisen emon takuukorjauksena.

Mutta USB-hiirellä näppiksellä asia ehkä lähtee selviämään ... viitaten aiempaan postiini.
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo:21.24 kirjoittanut Ganymedes »

Rinna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #6 : 26.04.11 - klo:13.26 »
Minulla on käytössä tuo PS/2 liitäntä ja kaikki kokeilemani näppikset samalla liittimellä ( ei tullu mieleenkään että niitä olis muita  :-[ )  joten hankin tuon USB näppiksen ja kerron sitten kuinka käy.

Minulla on ollut linux/ubuntu jo muutaman vuoden joten oli ennen tuota emon vaihtoa. Nyt on 64 ( ennen 32 ) voiko tuolla asialla olla merkitystä ?
( Vaikka olenkin käyttänyt linuksia  jo useamman vuoden, olen näissä asennuksissa yms. enemmän "henkisenä" tukena, mieheni on se " nero "  mutta opin pikkuhiljaa ;)  ja tuo "musta" laatikkokin alkaa olla tuttu )
Mutta tää ongelma on siinä mielessä ihmeellinen kun muuten kone toimii kun unelma  ;D ;D eikä ainakaan nyt ole mitään muuta ongelmaa eikä tuokaan tule koko ajan. 

 Emo ja osat tilattiin multitronic ;sta joten ne pitäis olla uusia ? oon kyllä kuullut tuosta " palautus"  systeemistä mutta onko se vain noissa liikkeissä, vai pitäisikö tuo asia tarkistaa tuolta multitronic :sta?

Mutta palaan asiaan.................


Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #7 : 26.04.11 - klo:21.38 »
Tuo ongelma on tosiaan kummallinen kun useampia näppiksiä on kokeiltu. Ei tuo 64 / 32 -ero mitään tuollaista vaikuta. Itse olen käyttänyt ASUS/AMD -emoilla jo monet vuodet pelkästään 64-bittisiä.

Tuolla aiemmin lähdin siitä, että normaalit bios-temput, joista oli puhe aiemmin, on tehty. Onko varmasti? Sinänsä nyt USB-näppiksen kanssa joudut sitten poikkeamaan todennäköisistä tehdasasetuksista.

Tuo "korjattu näppisjuttu" lähti siitä, että emo on vaihdettu. En tiedä kuka sen teki? Tiedättekö että uusi emo oli oikeasti uusi - siis saitteko tehdaspaketin itse vai tekikö joku liike tämän korjauksen? Tämä oli se dilemma johon viittasin. En sinänsä epäile tehdaspakkausten aitoutta, mutta jospa ette ole sellaista koskaan nähneetkään? Takuukorjaushan ei takaa, että osia vaihdetaan uusiksi, vaan sitä, että takuuaikana kone korjataan toimivaksi. Edelleen, jos emossa on ollut tuollainen vika, niin en usko että sitä liikkeessä olisi havaittu tai välttämättä edes otettu tosissaan, jos joku sellaista ehdottaa - vikahan voisi olla vain emon liittimessä ja sikäli ilmetä vain satunnaisesti.

Kokonaan oma juttunsa on se, että jospa jokin tietty peli sekoittaa näppäimistön toiminnan - tosin sellaisesta minulla ei ole kokemusta? Onko tämä oireiden perusteella mahdollista?

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #8 : 27.04.11 - klo:18.43 »
Vaikka nyt näppäimistö jumittaakin, tulee Ubuntun jumittumisen yhteydessä aina mieleen näytönohjain ja sen ajurit. Varsinkin kun nyt näytönohjain on vanhempaa rautaa kuin muut osat.
Et kertonut, mikä Ubuntun versio sinulla on.
Entä käytätkö nvidian suljettua ajuria?
Lucidissa (Ubuntu 10.04) on käytössä nvidian versio 195.xxx
Jos käytät Lucidia, voisi versiopäivitys Maverickiin (Ubuntu 10.10) auttaa. Siinä on nvidian ajurista 260-sarjan versio. Nattyssa(11.04) vielä uudempi 270-sarjalainen, mutta Natty on vielä kehitysversio, ei virallisesti julkaistukaan.
Minulla on vanhassa raudassa samainen 8600 gt, joka toimii, mutta en pelaa, ja kone on kyllä melkoinen etana tehoihin nähden.

Rinna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #9 : 28.04.11 - klo:11.02 »
Vaihdoin tuon USB näppäimistön toissapäivänä, eikä nyt ole näppäimistö jumittanut kahteen päivään ollenkaan.  ;D ;D ;D

Voiko tuo vika tosiaan johtua tuosta liittimestä ?
tuntuu aika uskomattomalta ??? mutta nyt näyttäisi että vika olisi korjattu, toivotaan.
( vaikka tuntuu todella  uskomattomalta )
Mutta voiko tuon liittimen vaihtaa ? vai mitä sille pitäisi / voisi tehdä ?
Nyt kun tuntuu että kone pelaa, en haluaisi siihen just nyt koskettavan  ;)
kun on ollut takkua noiden osien vaihdon jälkeen emmänkin.
Ei kai koko emoa pidä vaihtaa ?  :o

Vielä tuosta osien vaihdosta, kotona mies vaihtoi, asensi ja päivitti, minä lähinnä henkisenä tukena  ::) suljettuja ajuria on käytössä, nyt on tuo Maveric ( ubuntu 10.10 )

Pidetään nyt peukkuja että vika ei palaa mutta kerron parin päivän päästä vielä varmistuksen tuosta " korjaantumisesta "


Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #10 : 28.04.11 - klo:13.03 »
USB-näppis toimii koneen kannalta muutoinkin erilailla kuin PS/2 näppis joten tuossa vaihdossa muuttui paljon asioita.

Voihan se liitin olla rikki, mekaaninen vääntyminen tai näppäimistön puolen ongelmat, voivat sen hajoittaa. Eihän se tietysti erityisen todennäköistä ole varovaisessa käytössä.

Ei sitä liitintä ainakaan ilman kolvia pysty vaihtamaan - voi olla vaikeaa sittenkin: kuumeneminen saattaa hajottaa emon, itse en lähtisi yrittämään. Ei sen ongelman tarvitse olla juuri siinä mekaanisessa liittimessäkään vaan elektroniikassa. Toisaalta, miksi murehtia, jos USB-näppis toimii?

USB-näppiksiin ollaan siirtymässä muutoinkin - PS/2 näppis kannattaa kuitenkin säilyttää, koska tietyissä bootti/asennustilanteissa, voi olla, että USB:ta ei saa aina mukaan (riippuu koneesta ja bios-asetuksista, mutta niihinhän ei pääse jos näppis ei toimi).

Rinna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #11 : 02.05.11 - klo:11.51 »
 ;D ;D ;D

Mitään vikaa ei ole ollut nyt tällä USB näppiksellä, mikään ei ole jumittanut kertaakaan ja kone toimii oikein loistavasti. Ei tarvi murehtia enään.

 Tuhannet kiitokset nopeista neuvoista ja avusta  ;D

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näppäimistö jumittuu
« Vastaus #12 : 02.05.11 - klo:13.58 »
Kiva kuulla että toimii nyt  ;D

Lisää vielä ensimmäisen postituksesi otsikkoon [RATKAISTU], niin muutkin lukijat näkevät nopeasti missä mennään tämän aiheen osalta.