Kirjoittaja Aihe: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset  (Luettu 2711 kertaa)

Bularthip

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« : 20.03.11 - klo:14.31 »
Hei,

oon tässä nyt viikon verran käyttänyt Ubuntua. Kerta on kokonaan uusi Linux-pohjaiselle käyttikselle, aina on ollut Windows alla. Nyt palo hermo Windowsiin ja asensin Ubuntun. Kovasti olen tykännyt mutta muutama juttu ihmetyttää.

Kun käynnistän Rytmilaatikon, miksei se näytä biisilistoja ennen kuin avaan Kovalevyn sijainnin? Pitääkö Ubuntussa tavallaan avata kovalevy manuaalisesti ennen kuin tietoja sen sisällä voidaan käyttää? Sama homma Kansioissa jotka olen jakanut verkossa. Kun katsomme toiselta koneelta leffoja, jotka olen jakanut verkossa, täytyy käydä kovalevyn kansiossa ennen kuin jaettuun kansioon pääsee käsiksi.

Molempiin tapauksiin liittyy myös yksi probleema. Musiikkia kuunnellessa tai leffojen/sarjojen katselun aikana äänen ja kuvan laatu kusee jotenkin, tuntuu kuin tiedostoja ei voitaisi hakea sillä ääni ja kuva särisevät, katoilevat, ilmestyy ylimääräistä vinguntaa ja vikinää ja ölinää,  laatu muuttuu aika ufomaiseksi. Yleensä kun ongelma ilmenee, käynnistän koneeni uudelleen ja jatkan hommiani.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« Vastaus #1 : 20.03.11 - klo:15.24 »
Kun käynnistän Rytmilaatikon, miksei se näytä biisilistoja ennen kuin avaan Kovalevyn sijainnin? Pitääkö Ubuntussa tavallaan avata kovalevy manuaalisesti ennen kuin tietoja sen sisällä voidaan käyttää? Sama homma Kansioissa jotka olen jakanut verkossa. Kun katsomme toiselta koneelta leffoja, jotka olen jakanut verkossa, täytyy käydä kovalevyn kansiossa ennen kuin jaettuun kansioon pääsee käsiksi.
Ne osiot pitää olla liitettyinä, jotta niitä voi käyttää. Onneksi ne voi laittaa liittymään automaattisesti. Se ei ole kovin vaikeaa.

1. Tarkista mikä osio se on, siihen auttaa esimerkiksi levytyökalu (kts. Järjestelmä → Ylläpito). Teen nyt tämän ohjeen olettaen, että se on /dev/sda3, mutta vaihda siihen tilalle oikea kirjain (nyt a) ja numero (nyt 3).

2. Katso myös tiedostojärjestelmä, esimerkiksi ntfs jota käytän nyt esimerkkinä.

3. Avaa pääte ja luo uusi hakemisto/kansio levyn liitospistettä varten. Voit muuttaa levy-sanan haluamaksesi:
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /media/levy
4. Paina Alt+F2 ja kirjoita siihen gksudo gedit /etc/fstab sekä klikkaa suorita

5. Laita siihen alla oleva rivi viimeiseksi (voit jättää ennen sitä tyhjän rivin ja halutessasi #-merkillä alkavan vapaamuotoisen kommentin). Muokkaa rivi sopivaksi (vaihda sda3, levy-sana, tiedostojärjestelmä, ja käyttäjä):
Koodia: [Valitse]
/dev/sda3       /media/levy     ntfs    defaults,uid=käyttäjä   0   2
6. Kirjoita päätteeseen
Koodia: [Valitse]
mount -ajos levy liittyi, teit sen oikein, muutoin kysy neuvoa. Nyt sen pitäisi myös olla uudelleen käynnistyksen jälkeen käytettävissä.

Molempiin tapauksiin liittyy myös yksi probleema. Musiikkia kuunnellessa tai leffojen/sarjojen katselun aikana äänen ja kuvan laatu kusee jotenkin, tuntuu kuin tiedostoja ei voitaisi hakea sillä ääni ja kuva särisevät, katoilevat, ilmestyy ylimääräistä vinguntaa ja vikinää ja ölinää,  laatu muuttuu aika ufomaiseksi. Yleensä kun ongelma ilmenee, käynnistän koneeni uudelleen ja jatkan hommiani.
Tämähän on mielenkiintoista. Saattaa olla, että saat paremmin apua multimedia-alueella jos avaat sinne oman aiheen. Siis jos nyt ei tähän ala tulla vastauksia.
« Viimeksi muokattu: 20.03.11 - klo:15.25 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« Vastaus #2 : 20.03.11 - klo:15.40 »
Tervetuloa Foorumille  :)

Kysymyksessäsi on monta kohtaa ja niihin on monia vastauksia, mutta tässä alkua.

1. Koneen sisäiset kovalevyt

Nämä kannattaa tosiaan liittää valmiiiksi jotta tulevat mukaan käynnistyksessä. Tämä tapahtuu System - Administration - Disk Utility (Järjestelmä - Järjestelmänhallinta - Levytyökalu) apuohjelmalla. Tosin itse en ole käyttänyt tätä, vaan tämä tehdään perinteisesti editoimalla /etc/fstab -tiedosto oikeanlaiseksi. Kumpiakin pitää osata käyttää ja vielä varovasti, jotta ei sotke tai tuhoa mitään. Kysy tarkennuksia, niin saat kyllä neuvoja täältä.

EDIT: No, niitähän ohjeitahan putkahti jo tuohon yläpuolelle.


2. Verkkolevyt

Ilmeisesti käytät interaktiivista tapaa hakea verkkolevyn. Itse en käytä näin, vaan:
Places - Connect to Server - Windows share (Sijainnit - Yhdistä serverille - Windows jako). Tähän formiin kun syöttää tiedot ja ruksittaa Bookmarks (Kirjanmerkki), niin saa Places (Sijainnit) alle Kirjanmerkin, josta saa helposti ja nopeasti verkkolevyn käyttöön.

Verkkolevyn automaattinen käynnistäminen ei minulla ole käytössä ja on minun käytössäni melko turhaa, koska kirjanmerkillä saa sen helposti auki. Voi olla, että automaattikäynnistyksessä on omat ongelmansakin.


3. Rytmilaatikko

En käytä sitä, koska isommalla massalla tuonkaltaiset ohjelmat eivät toimi. Käytän yhdistelmää ohjelmista: Nautilus (normaali tiedostosselain ja taustalla järkevä ryhmittely musiikille), Catfish -hakuohjelma ja Totem (normaali elokuvasoitin) musiikin soittoon, jonka voisi tässä järjestelmässä korvata millä hyvänsä yksinkertaisella soittimella.


4. Musiikin ja videon häipyminen kesken soiton

Voi olla, että verkkosi ei jostain syystä toimi ihan kunnolla eli johtuu juuri tuosta mistä kirjoitit. Tähän voisi löytyä omat lääkkensä käyttää verkkoa hieman eri tavalla. Koneen käynnistäminen tuskin on tarpeen, yritä ensi kerralla tehdä vain logout ja login. Tekemällä aidon Samba mountin, verkko voisi toimia paremmin - tämä vaatisi lisäohjeistusta.

Yksi vaihtoehto on, että soitto-ohjelmasi ei toimi oikein. Mitä ohjelmaa käytät? VLC (löytyy normaaleista asennuspaikoista) voisi olla kaikkein varmatoimisin videoilla. Itse käytän siis tätä perusohjelmaa, Elokuvasoitin (Totem) musiikinsoittoon, mutta en kovinkaan usein soita verkon yli. Ajan työasemalla varmuuskopion tiedostopalvelimelta rsync:llä ja yleensä soitan tästä varmuuskopiosta käsin, joten en osaa ottaa kantaa siihen miten se toimii verkon yli operoitaessa.

... ehkä näillä pääsee alkuun ...
« Viimeksi muokattu: 20.03.11 - klo:15.42 kirjoittanut Ganymedes »

Apevia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« Vastaus #3 : 03.05.11 - klo:18.46 »
Saisinko vielä hieman ohjeita tuohon verkkolevyn automaattiseen liittämiseen.
Modeemissani on kiinni verkkolevy ja vain lähiverkosta pitäisi päästä siihen käsiksi.

Mistä saan selville levyn palvelimen jota yhdistä palvelimeen toiminto kysyy?

Terv. Ubuntu-untuvikko  ???

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« Vastaus #4 : 03.05.11 - klo:19.22 »
Saisinko vielä hieman ohjeita tuohon verkkolevyn automaattiseen liittämiseen.
Modeemissani on kiinni verkkolevy ja vain lähiverkosta pitäisi päästä siihen käsiksi.

Mistä saan selville levyn palvelimen jota yhdistä palvelimeen toiminto kysyy?

Terv. Ubuntu-untuvikko  ???

Tarkoittanet kysymystä suhteessa yllä kirjoittamaani kohtaan 2 ?

"Levyn palvelimen", siis sen nimen tai tcp/ip-osoitteen, saat kyseisen verkkolevyn hallintamenuista. Kuka sen on "pystyttänyt"? Tyypillisesti hallintamemuihin pääsee WEB-selaimella, mutta sinne pääsy edellyttää osoitteen tietämistä. Toisaalta, voit myös katsoa "modeemin" hallintamenuista, mitä laitteita siinä on kiinni ja arvata mikä on verkkolevy.

Lisäksi sinun pitää tietää "jaon nimi" - eli kuka sen verkkolevyn on konfiguroinut ja määritellyt sinne jonkun jaon.

Esimerkiksi LaCie:n aivan perus-verkkolevyillä, sinne luodaan jokin käyttäjätunnus, joka on myös käyttäjän jaon nimi. Sillä on myös salasana. Voi olla muitakin systeemejä, LaCie:lläkin on ns. public muoto, johon ei liity käyttäjätunnusta.

Arvaisin, että sinulla ei ole "modeemia". Laitteesi on todennäköisesti modeemi/reititin/dhcp-palvelin/kytkin. Tällöin tietokoneesi on saanut siltä esim. osoitteen 192.168.0.100   ... arvata voi että verkkolevy on tällöin 192.168.0.101 - jos tietokone on ollut olemassa ennen verkkolevyä - eli siis yhtä suurempi ... tämäkin voisi auttaa. Nimen sijasta voit aina käyttää tätä osoitettakin jos osaat sen arvata - oikeasti verkkolevy pitäisi ottaa hallintaan.

Koneesi osoitteen saat selville komennolla: "ifconfig". (Tämä kirjoitetaan Päätteeseen (Applications - Accessories - Terminal) ).

Ehkä näillä pääsee eteenpäin - jos jäi vielä asioita epäselväksi, niin kysy toki lisää.
« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo:19.28 kirjoittanut Ganymedes »

Apevia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« Vastaus #5 : 03.05.11 - klo:20.32 »
Juuri 2. kohtaa tarkoitinkin. En tajunnut että palvelimella tarkoitetaan IP-osoitetta  :-[

Minulla on juurikin tuo Lacien teranen levy, ja käytössä on openshare (public). Olen itse asentanut levyn ja minulla on hallintaoikeudet.

IP-osoitteelle 192.168.100.25 alkoi toimimaan. (löytyi hallintasivulta)

Kiitoksia paljon avusta.  :)

P.S. (Pieni offtopic) Ubuntun 11.04 versiossa Dust-teemalla on omituinen oletusfontin väri. Esimerkiksi kelloa ei meinaa nähdä juuri ollenkaan paneelissa Oletko kuullut että muutkin olisivat joutuneet itse vaihtamaan fontin?

Ja näppäimistö jostain syystä sammuu heti, kun ubuntu alkaa käynnistyä. Siis BIOSsissa toimii kyllä, mutta joudun aina repäisemään piuhan kerran irti, kun ubuntu on käynnistynyt, jotta näppäimistö alkaa toimimaan. Hiiren kanssa ei ole ongelmia. Olen kokeillut eri USB-portteja ja myös PCI-USB-väylää. 10.10 versiolla kumpaakaan ongelmaa ei ollut.  

Toisesta kaiuttimesta hävisi ääni myös päivityksen myötä ja Banshee ja VLC vaihtelevat itsekseen ikkunoidensa kokoa kun poistuu full screen tilasta.
« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo:20.37 kirjoittanut Apevia »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« Vastaus #6 : 03.05.11 - klo:20.52 »
Juuri 2. kohtaa tarkoitinkin. En tajunnut että palvelimella tarkoitetaan IP-osoitetta  :-[

Minulla on juurikin tuo Lacien teranen levy, ja käytössä on openshare (public). Olen itse asentanut levyn ja minulla on hallintaoikeudet.

IP-osoitteelle 192.168.100.25 alkoi toimimaan. (löytyi hallintasivulta)

Kiitoksia paljon avusta.  :)
...

OK, hyvä että toimii  ;D

Oikeasti tuo "palvelin" tarkoittaa palvelimen nimeä, joka löytyy myös LaCie:n valikoista, mutta joskus nimen toimiminen ei ole itsestään selvää ... riippuu siitä miten nimipalvelut verkossa toimivat - ei ollenkaan 1:1 juttu. Tuo tcp/ip -osoite toimii aina, mutta sitä ei tyypillisesti käytetä koska se on kömpelömpää - staattisessa kotiverkossa kömpelyys on kuitenkin marginaalista.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3340
    • Profiili
Vs: Uuden Ubuntukäyttäjän kysymykset
« Vastaus #7 : 03.05.11 - klo:21.25 »
Särinän ja oudon kuvanlaadun takana varsinkin kun toistaa kovalevyllä olevia tiedostoja voi joskus myös olla yksinkertaisesti soitto-ohjelmiston (ja järjestelmän) kykyjen loppuminen kesken. Itsellä yksi hd leffa tiedosto joka ei kertakaikkiaan vaan Ubuntun soitto-ohjelmistojen kanssa pelaa, Vistassa pyörivällä toisto-ohjelmalla ei ongelmia. Kaiketi nuokin puutteet ajurien, koodekkien, ohjelmistojen, yms aikanaan päivittyessä korjautuvat.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.