Kirjoittaja Aihe: GF4 ja resoluution tallennus? [RATKAISTU]  (Luettu 3260 kertaa)

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
GF4 ja resoluution tallennus? [RATKAISTU]
« : 16.03.11 - klo:16.52 »
GF4 ja Nvidia ovat haun perusteella suosittu ongelma-aihe täällä. En kuitenkaan löytänyt valmista ratkaisua ongelmaani. Ongelma on lyhyesti seuraava. Asensin Ubuntun uusiksi (10.04, 10.10 ei asentunut). Näytönohjaimena on GF4 440MX. Ubuntu tarjoaa Nvidian suljettuja ajureita, jotka otin käyttöön. Nyt kuitenkin käy niin, että kun koneen käynnistää, resoluutio on aivan sekaisin ja kaikki ruudulla todella suurikokoista. Ylläpidosta pääsee muokkaamaan Nvidia X server settings ohjelmaa, mistä resoluution saa kohdilleen (1024x768). Sen jälkeen tallensin X configuration filen ja poistuin valikosta. Kaikki on muuten ok, mutta kun koneen käynnistää uudelleen, niin näyttö on taas sekaisin. Miten tietokoneen saa muistamaan Nvidian oikeat asetukset käynnistettäessä?

« Viimeksi muokattu: 19.03.11 - klo:11.34 kirjoittanut Rizhto »

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #1 : 17.03.11 - klo:16.59 »
No niin, vähän paremmilla hakusanoilla ilmeni, että tämä on yleinen riesa yhtä lailla tämän forumin aiheena kuin maailmallakin. Yritin kaikkia löytämiäni neuvoja, mutta asetukset eivät vain tallennu. Muutin profiilini ylläpitäjäksi, avasin nvidia settingsin gksudon kautta, copypastesin noita configgejä... Ei vain suostu tallentumaan. pari kertaa uudelleenkäynnistys jumitti. ruutu tuli täyteen tekstiä ja se toisti jokarivin perään Kill it!
Youtubesta löytyy videoitakin tämän ongelman hoitamiseen. Siellä mentiin työpöydällä suoraan root kansioon ja tehtiin muutos siellä. Minulla on kuitenkin päästy rootiin kielletty, vaikka olen "käyttäjät ja ryhmät" valikossa ylläpitäjä.
Onko vielä jotain peruskäyttäjän taidoilla tehtävissä? Näyttö on Acer F51 ja näyttis GF4 MX440. Arvot pitäisi saada 1024x768/70hz tasolle. Nyt kone heittää joka käynnistyksellä molemmat automaatille.

ubu hui

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #2 : 17.03.11 - klo:17.03 »
Avaa nautilus sudolla. --> pääset superuserina tekemään toimenpiteitä.
Tosin oletan että tiedät mitä teet.

-ubu hui

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #3 : 17.03.11 - klo:23.10 »
Sepä se kun  minä en tiedä mitä teen. Olen vain yrittänyt seurata netistä löytyviä ohjeita huonolla menestyksellä. Komentojen merkityksestä ja komentokielestä yleensä ottaen minä en ymmärrä yhtään mitään.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #4 : 18.03.11 - klo:01.03 »
Avaa nautilus sudolla. --> pääset superuserina tekemään toimenpiteitä.
Tosin oletan että tiedät mitä teet.

-ubu hui
Sudolla? Käytä mieluummin gksudoa.

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #5 : 18.03.11 - klo:13.53 »
Ei auttaneet sudot tai gksudot. Pääsin kyllä nyt muokkaamaan kansioita, mutta lopputulos on sama. Sitten löysin ohjeet, jossa muutos tehtiin grub (?) tiedostoihin. Tällöin muutokset näyttivät tallentuneen, mutta uudeleenkäynnistyksessä kone kysyi yllättäen loginia (pitäisi olla automaattinen sisäänkirjautuminen). Kokeilin kaikilla mahdollisilla käyttämilläni käyttäjätunnuksilla, mutta aina väitti vain että incorrect. Lopulta piti asentaa uusiksi (6. kerta!). En ole nyt edes ladannut Nvidia-ajuria, enkä aja, ennen kuin tälle asialle löytyy selvyys.

Sen verran olen ymmärtänyt, että xorg.conf pitää tehdä käsin, mutta en hallitse komentokieltä.
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:14.03 kirjoittanut Rizhto »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #6 : 18.03.11 - klo:14.23 »
Tarvitsetko johonkin noita suljettuja ajureita ?   Itselläni sama kortti koneessa, lspci sanoo:

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV18 [GeForce4 MX 440SE AGP 8x] (rev a2)

ja toimii ongelmitta ilman suljettuja ajureita, ollut isompiakin resoluutioita.

Jos haluat kokeilla Ubuntun omalla avoimella ajurilla niin riittänee (?) tämä temppu päätteessä (Sovellukset / Apuohjelmat / Pääte):

 
Koodia: [Valitse]
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.old
kysyy salasanan (mutta ei näytä mitään kun kirjoitat) ja uudelleen käynnistys perään. Kopioi komento hiirellä ettei tule kirjoitusvirheitä.

Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #7 : 18.03.11 - klo:17.48 »
Kyllä se näyttö näkyy ilman suljettuja ajureitakin, mutta esim 3d-kiihdytys ei toimi. Noita fps-pelejä ei voi pelata. Nvidian ajurit päällä pelit toimii ongelmitta. Nvidian ajureilla myös työpöytä näyttää tarkemmalta ja väri ehkä hieman paremmilta. En tiedä mistä toudellisuudessa johtuu, mutta jotenkin paremmalta näyttää.

Asentelen tässä juuri käyttöjärjestelmää toista kertaa tälle päivälle. Kokeilin tällä youtube ohjeella

www.youtube.com/watch?v=RfwVWU84cnQ

sillä lopputuloksella, että kone ei käynnisty enää. Mitä tahansa yrittääkin tekstitilassa tehdä tulee vain
GTK-warning: cannot open display"
Emon omaan näytön porttiin liitettynä tulee vain sekalaista pikselimössöä.

Pitääpä kokeilla tuota viimesintä neuvoa, kunhan saa taas uuden 10.10:n sisään.

Tämä Ubuntun kanssa eläminen alkaa muistuttaa 80-lukuisen Seatin omistamista.

edit:
Okei, ajoin tuon komennon. En tiedä vaikuttiko se mihinkään. Ainakaan esim. visuaalisia tehosteita ei voi ottaa käyttöön edelleenkään.
« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo:18.51 kirjoittanut Rizhto »

Rizhto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #8 : 19.03.11 - klo:11.33 »
Nyt se sitten jotenkin ratkesi

Olin jo periaatteessa luovuttanut, ja ajattelin, että joku asiasta paremmin tietävä saa hoitaa tuon ongelman myöhemmin. Päätin, että otan Nvidian käyttöön silloin kun tarvii, ja muussa käytössä annan mennä Ubuntun omilla. Halusin kuitenkin kokeilla ihan mielenkinnoosta noita työpöytätehosteita, joten asensin ajurin ja uudelleenkäynnistyjksen jälkeen asettelin näytön asetukset kohdilleen. Tänä aamuna, kun piti ruveta makseleen laskuja, meni kahvi väärään kurkkuun. Näytön asetukset oliva ok suoraan käynnistyksestä!?!

Se mitä illalla tein oli tarkalleen ottaen seuraava

Asensin Ubuntu 10.10:n uusiksi
(ajoin täsä välissä tuon ajaaskelin antaman komennon. En tiedä vaikuttiko asiaan)
asensin Nvidian ajurin
avasin Nvidia settings suoraan valikosta Järjestelmä-Ylläpito-Nvidia x server settings
säädin resoluution (1024x768) ja virkistystaajuuden (70hz)
painoin apply ja hyväksyin muutokset, EN tallentanut
suljin Nvidia valikon
ajoin gksudo nautilus päätteessä
menin kansioon /etc/x11 ja etsin tiedoston xorg.conf
poistin tiedoston kokonaan. Yleensä ohjeissa neuvotaan uudelleennimeämään se, mutta minä pistin sen nyt roskiin.
suljin nautiluksen
avasin Nvidia x server settings samoin kuin aiemminkin
tarkistin asetukset ja painoin "save to x cofiguration file"
tallensin koneen ehdotuksen mukaan /etc/x11/xorg.conf
Nyt kone teki jotain, mitä se ei ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Se pyysi salasanaa ennen muutosten toteuttamista. laitoin salasanan ja tallensin.
Sammutin Nvidia settingsin, sammutin koneen ja menin nukkumaan.
Nyt sitten kun avasin koneen, niin resot on kunnossa!

Mää nyt en tiä ratkaisinko minä tämän vai ratkaisiko se itse itsensä...?
« Viimeksi muokattu: 19.03.11 - klo:11.37 kirjoittanut Rizhto »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus? [RATKAISTU]
« Vastaus #9 : 19.03.11 - klo:15.39 »
Ratkaisit itse.  Muistan temppuilleeni kauan sitten samankaltaisen jutun kanssa mutta kun en tarvinnut tehosteita / kiihdytyksiä niin jätin lopulta kuitenkin avoimen ajurin käyttöön.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

EeroL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: GF4 ja resoluution tallennus?
« Vastaus #10 : 26.03.11 - klo:10.14 »
Kyllä se näyttö näkyy ilman suljettuja ajureitakin, mutta esim 3d-kiihdytys ei toimi. Noita fps-pelejä ei voi pelata. Nvidian ajurit päällä pelit toimii ongelmitta. Nvidian ajureilla myös työpöytä näyttää tarkemmalta ja väri ehkä hieman paremmilta. En tiedä mistä toudellisuudessa johtuu, mutta jotenkin paremmalta näyttää.

Asentelen tässä juuri käyttöjärjestelmää toista kertaa tälle päivälle. Kokeilin tällä youtube ohjeella

www.youtube.com/watch?v=RfwVWU84cnQ

sillä lopputuloksella, että kone ei käynnisty enää. Mitä tahansa yrittääkin tekstitilassa tehdä tulee vain
GTK-warning: cannot open display"
Emon omaan näytön porttiin liitettynä tulee vain sekalaista pikselimössöä.

Pitääpä kokeilla tuota viimesintä neuvoa, kunhan saa taas uuden 10.10:n sisään.

Tämä Ubuntun kanssa eläminen alkaa muistuttaa 80-lukuisen Seatin omistamista.

edit:
Okei, ajoin tuon komennon. En tiedä vaikuttiko se mihinkään. Ainakaan esim. visuaalisia tehosteita ei voi ottaa käyttöön edelleenkään.

Moi

Tämä ei nyt liity mitenkään ongelmaan jonka sait hienosti ratkaistua. Mutta vertaus 80-lukuiseen Seatiin sai hymyilemään. Mä vertaan aina Ubuntua 80-luvun Toyotaan. Lähes kaikki pystyy korjaamaan itse ja jotkut avun kanssa. Silloin vaan kysymään ja yleensä ongelma ratkeaa. Tosin yleensä "kokeilu, kiroominen ja uudelleenyritys"-kautta. Mutta kaikkeen voi vaikuttaa ja ihme härpäkkeet puuttuvat (rekisteri yms.). Siinä on Ubuntun koko hienous. Ja kun ongelma ratkeaa, niin se toimii kuin junan vessa eikä paljoa huutele itsestään. Ja mikä hienointa. Yleensä yksi ohjelma tekee mitä sen halutaankin tekevän, eikä siinä ole miljoonaa turhaa lisäominaisuutta, jotka kasvattavat ohjelman koon älyttömyyksiin.