Eli en hauku kuin tuota multimediapuolen huonoa/ja tai epämääräistä toimintaa ja korkeintaan muusta liian usein tapahtuvaa päivittymistä. Unixia on kehitetty 60-luvulta, ja luulisi, että suurimmat tietoturva-aukot olisi 50 vuodessa saatu tukituksi.
Ohjelmien toimintaa rikkovat päivitykset eivät johdu tietoturvapaikkauksista vaan yleisestä kehityksestä. Linux-jakeluiden ja BSD-versioiden kehittäjät eivät välitä binääriyhteensopivuudesta taaksepäin, koska melkein kaikki ohjelmat ovat saatavilla lähdekoodimuodossa, jolloin niitä voidaan muokata ja kääntää uusien kirjastojen päälle. Järjestelmä pysyy kevyenä, kun kirjastoista tarvitsee olla vain yksi tai korkeintaan kaksi versiota asennettuna.
Windowsissa binääriyhteensopivuus on ratkaistu asentamalla kullekin ohjelmalle ne kirjastoversiot, jotka se tarvitsee. Tehokkuuden kannalta tämä vastaa pitkälti staattista linkittämistä, mutta kirjastojen tietoturvapäivitykset ovat sentään mahdollisia.
Minulla ei ole ollut suurempia ongelmia kääntää vanhoja ohjelmia nykyisille järjestelmille. Tosin porttaaminen voi olla vaikeaakin, jos ohjelmisto riippuu monista kirjastoista, joita ei enää ole saatavissa vanhalla rajapinnalla.
Mediatoistimen tiedoissa sanotaan allaolevaa, ja tämä lienee syy, miksi laitteella toistetut FLV:t ovat äänettömiä, koska Openshot on oletusarvoisesti koodannut äänen mp3:ksi. Kysymys kuuluu:
Mikä on audio codec of flv, ja mikä pitäisi valita siis Openshotin hervottoman pitkästä listasta alkaen ac3:sta ja päättyen wma2:een? Winukan puolella AVS4You tekee jotakin faac-ääntä, mutta sitä taas ole kuullut haukuttavan. No, mp3:a siis kyseinen mediatoistin ei flv:ssä soita. Siksi kysyn oikeata ja parasta vaihtoehtoa.
FLV-tiedostoihin voi sijoittaa mm. AAC- ja MP3-ääniraitoja, joita suurin osa soittimistakin tukee ihan hyvin. Jos MP3 ei toimi, kokeile AAC:tä.
Suunnilleen kaikki Linux-ohjelmat käyttävät AAC-enkoodaukseen FAAC:tä, joka on huono. Vaihtoehtona ovat komentokehotteessa toimivat NeroAacEnc ja
qaac, joka toimii ehkä Winellä. Itse olen käyttänyt Neroa pitkään ja se on toiminut oikein hyvin. FAAC kelpaa kyllä kertakäyttöön, jos laadulla ei ole suurta merkitystä, mutta en arkistoisi sillä mitään.
Oletko kokeillut FLV:n sijaan MP4-tiedostoja MP3-ääniraidalla varustettuna?