Kirjoittaja Aihe: fyysisen muisti  (Luettu 2732 kertaa)

lassematias

  • Vieras
fyysisen muisti
« : 28.02.11 - klo:09.29 »
minulla on miniläppäri jossa on 1gt fyysistä muistia (keskusmuisti) ja siitä on jäljellä 63MB.
siinä on windows 7 starter eikä ole ikinä ollut mitään linuxia nii miten sen voisi tyhjentää?
oon ajatellu laittaa ubuntun dualbootiksi myös. nii onko mahollista tyhjentää sitä tai onko pakko ostaa uusi fyysinen muisti?

edit. toimiiko että ottaa akun irti ja vetää virtajohon irti kun kone on päällä? sillä luin yheltä sivulta että kun tekee näin niin keskusmuisti tyhjentyy.
« Viimeksi muokattu: 28.02.11 - klo:09.34 kirjoittanut lassematias »

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: fyysisen muisti
« Vastaus #1 : 28.02.11 - klo:10.52 »
minulla on miniläppäri jossa on 1gt fyysistä muistia (keskusmuisti) ja siitä on jäljellä 63MB.
siinä on windows 7 starter eikä ole ikinä ollut mitään linuxia nii miten sen voisi tyhjentää?
oon ajatellu laittaa ubuntun dualbootiksi myös. nii onko mahollista tyhjentää sitä tai onko pakko ostaa uusi fyysinen muisti?

edit. toimiiko että ottaa akun irti ja vetää virtajohon irti kun kone on päällä? sillä luin yheltä sivulta että kun tekee näin niin keskusmuisti tyhjentyy.

Kyllä keskusmuisti tyhjenee aina kun sammutat koneen, ei ole merkitystä otatko akun irti vai sammutatko normaalisti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskusmuisti

Toisin sanoen, sinun ei tarvitse miettiä tuota asiaa lainkaan, voit asentaa ubuntun dualbootiksi ilman sen kummempia toimenpiteitä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: fyysisen muisti
« Vastaus #2 : 28.02.11 - klo:12.37 »
Huomaa, että sinun pitää oikeasti sammuttaa kone windowsista, eikä laittaa sitä lepo tai horrostilaan. Valinta löytynee windowsin aloitusvalikosta sen sammutus"napin" oikealla puolella olevasta nuolesta tulevasta valikosta.

Edit: Käyttöjärjestelmät  ja datat sijaitsevat siis koneen massamuisteissa (kiintolevy, SSD, Muistikortti, muistitikku, ...) koneen ollessa sähkötön.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 28.02.11 - klo:12.40 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

lassematias

  • Vieras
Vs: fyysisen muisti
« Vastaus #3 : 28.02.11 - klo:15.03 »
otin kokonaan virrat pois eli johto, akku pois mutta vielki oli aivan täynnä.....
tänään asennan ubuntun rinnalle.
otan ehotuksii vastaan myös monta gigaa varaan ubuntulle.
ite varaisin ehkä 30gigaa

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: fyysisen muisti
« Vastaus #4 : 28.02.11 - klo:16.08 »
Se keskusmuistin varaus, järjestelmänhallinnassa oletan, on tietysti W7 kuluttama muisti. Kun asennat Ubuntun rinnalle, käynnistäessäsi Ubuntun, muistista jää huomattavasti enemmän varsinaisille ohjelmille käytettäväksi.

Jos se kiintolevy on tuo allekirjoituksessasi mainittu 250GiB, niin mikä ettei 30GiB riittäisi. Itse Ubuntulle ja ohjelmille riittää yleisesti 10 GiB normaalikäyttöön ja päivityksiin. Loppu jää sitten datalle ja on täysin riippuvainen siitä, mitä tallennat Ubuntun puolelle. Ubuntuhan osaa käsitellä myös Windowsin NTFS-osiota, joten voit työstää myös sieltä kotoisin olevaa dataa ja tallentaakin sinne.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

lassematias

  • Vieras
Vs: fyysisen muisti
« Vastaus #5 : 28.02.11 - klo:17.19 »
Jos se kiintolevy on tuo allekirjoituksessasi mainittu 250GiB, niin mikä ettei 30GiB riittäisi. Itse Ubuntulle ja ohjelmille riittää yleisesti 10 GiB normaalikäyttöön ja päivityksiin. Loppu jää sitten datalle ja on täysin riippuvainen siitä, mitä tallennat Ubuntun puolelle. Ubuntuhan osaa käsitellä myös Windowsin NTFS-osiota, joten voit työstää myös sieltä kotoisin olevaa dataa ja tallentaakin sinne.

T:Jallu59

itse asiassa laitan minun miniläppäriin jossa 1gb ram ja 160gb hdd kovalevy.
osioin windows 7 starter 110gb ja ubuntuun 10gb liitetty /home ja 2gb liitetty swap ja 25gb liitetty /