Kirjoittaja Aihe: Levyllä Spinup Time SMART virhe?  (Luettu 2075 kertaa)

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Levyllä Spinup Time SMART virhe?
« : 26.02.11 - klo:06.30 »
Tsekkasin erään kovalevyn gnome-disk-utility -ohjelmalla ja sieltä SMART tiedot. Siellä oli:

Spinup Time
- Failed in the past

Overall Assestments
- Disk was used outside of design parameters in the past

Muuten kaikki oli ok, mutta onko syytä huolestua? Mitä toi "virhe" itseasiassa edes tarkoittaa?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Levyllä Spinup Time SMART virhe?
« Vastaus #1 : 28.02.11 - klo:06.19 »
Kellään ei ilmeisesti tietoa? Tutkaillaan googlettemalla sitten viel tarkemmin...

Edit: Spämmäsin mailia itse gnome-disk-utility:n kehittäjälle.. katotaan josko hänellä olisi aikaa vastata mun viestiin..
« Viimeksi muokattu: 28.02.11 - klo:07.37 kirjoittanut timbba »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Levyllä Spinup Time SMART virhe?
« Vastaus #2 : 28.02.11 - klo:12.11 »
Ei vielä kovin vakavaa. Tuohan vain tarkoittaa, että kiintolevyn "käynnistämiseen" on mennyt enemmän aikaa kuin ohjearvona ja varsinkin "failed in past", eli virhe on tapahtunut jossain välissä aiemmin ei anna vielä oikein isoa aihetta murehtimiseen. Toki kannattaa tarkkailla arvoa, viimeisin pitäisi aina näkyä tiedoissa ja sen pitäisi kyllä pääsääntöisesti pysyä kunnossa. Itse ainakin huomasin parilla vanhemmalla kiintolevyllä joita ei ollut käytetty pitkään aikaan niiden olevan juuri tuolta arvolta aluksi heikompia ja parantuvan aavistuksen kun niitä käytti aktiivisesti. Ilmeisesti kiintolevyjenkin laakeroinnit sitten meinaa hiukan kangistua ilman käyttöä.

Tuo kyseinen arvo siis tarkoittaa tarkalleen sitä aikaa mikä menee siihen, että kiintolevy saavuttaa sen normaalin pyörimisnopeuden. Jos mitään muuta virhettä ei näy ja kiintolevy ei anna tuota virhettä toistuvasti ja se kuulostaa normaalilta (asia mikä kertoo ehkä parhaiten tilanteen, sen kyllä huomaa jos asiat on todella huonosti), niin sanoisin että ei muuta kuin kovaa käyttöä.

*edit*
Itse en kyllä vieläkään oikein luota tuohon gnomen kikkareeseen. Siinähän oli aiemmin mm. bugi joka ilmoitti täysin kunnossa olevien kiintolevyjen olevan täydellisen tuhon partaalla. Jos koneen biosista löytyy smart tarkkailumahdollisuus, niin siihen luotan itse aina eniten.
« Viimeksi muokattu: 28.02.11 - klo:12.13 kirjoittanut qwertyy »

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Levyllä Spinup Time SMART virhe?
« Vastaus #3 : 28.02.11 - klo:17.52 »
Kiitti vastauksesta, qwertyy. Pitääpä testailla viel vaikka jollain muilla työkaluilla mitä ne sanovat. Eiköhän tätä huoletta voi viel käyttää :)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Levyllä Spinup Time SMART virhe?
« Vastaus #4 : 28.02.11 - klo:23.12 »
Hyvin luultavasti, mutta hyviä muistutuksiahan nuo on varmuuskopioiden tekemisestä :)

Tosiaan itsellä oli yksi kiintolevy mikä rikkoutui ja siitä kuuli jo selkeästi koneen käynnistymisessä, että jotain alkaa olla vialla kun pyörähti selkeästi hitaammin päälle mitä toinen koneessa ollut levy ja piti vielä kaikenlisäksi sellaista vähän miten sen nyt sanoisi, ehkä paras sana kuvaamaan "terävää ääntä" aika kauankin ennen lopullista hajoamista.