http://www.ubuntu.com/certification/Tuommosella sivulla on koneita, joiden luulisi ainakin toimivan Ubuntumaailmassa kun ovat ihan sitä varten testattuja. Itsekin olen juuri saman asian äärellä ja päätin hommata koneen, joka varmasti toimii. Se rautojen yhteensopivuus Linuxin kanssa on näköjään eräs perusjuttu. Kenenkään ei pitäisi koskaan ostaa muuta kuin Linux yhteensopivaa tavaraa.
Voihan olla muitakin listoja sopivista koneista, vaikka ilman ihan sertifikaattia, mutta kuitenkin toimiviksi jotenkin todettuja. Se vaan on hankaluus kun saman merkin ja saman tyypinkin koneessa saattaa vaihdella sisäkalut. Joku wlan-radio tai näytönohjain ei sitten olekaan yhteensopiva.
Tuon edelläolevan sivuston koneissakin on sellainen harmi, että läheskään kaikkia ei ole missään saatavana. Lienevät vanhentuneita tuotteita. Käyvät siis kauppatavaraksi, jos käytettyä ostaa.
Itse olen kuullut hyviä lausuntoja Lenovosta. Siitä jo katselinkin ThinkPad Edge 15 konetta. Se on 15 tuumainen, mutta 11, 12 ja 13 tuumaiset löytyy myös. Harmittavasti niitä ei saa ilman Windows-veroa. Hintaakin löytyy tuplaten halvimpiin verrattuna. Olen kyllä kuullut sanottavan, että tuo Lenovo olisi laadukas ja kestävä. Olen kyllästynyt olemaan valmistajien ilmaisena testipenkkinä.