Kirjoittaja Aihe: Ubuntu läppäri nettikaupasta?  (Luettu 4962 kertaa)

antti64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« : 19.02.11 - klo:19.58 »
Hei!

Compaq vm. 2002 alkaa vedellä viimeisiään ubuntu 7.10:lla ja voisin päivittää sen uudempaan. Himoittaisi hommata esim. 12.1" tuumainen mini-notebook. Tunteeko porukka edullisia nettikauppoja, mistä voi hommata suoraan ubuntulla asennetun tai sitten ilman käyttistä? Ei tuolta esim. dell.fi:stä löytynyt ubuntu-asennettuja koneita.

Antti
Ubuntu 12.04. HTC desire HD ja Android 2.3

linukka

  • Vieras

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #2 : 20.02.11 - klo:05.31 »
Mun on pakko kommentoida tähän silleen, että... Minä itse hommasin reilu vuosi sitten kannettavan, jossa oli Windows vaikkei sitä tule juurikaan käytettyä. Ai miksi?

1) Koska valikoima on laajempi
2) Koska "windows-vero" koneissa on mitätön.. tuntuu että "vero" ilman käyttöjärjestelmää tai käyttöjärjestelmän kera on suurempi.. se on ärsyttävää se.

Tietty tuosta minun ostostanikin jotain menee mikkisoftalle.. se on harmi se. Itse kun toivoisin, että kaikki koneet olisivat myytävissä ilman microsoftin ohjelmistoa tai sen kera. Hintalappu sitten sen mukaan...

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #3 : 20.02.11 - klo:09.25 »
Asus-koneista voi anoa Asukselta Windowsin pois. Annettu hyvitys riippuu versiosta, esim. home-versiosta sai 33 euroa takaisin.

Ehtona on se, että esiasennettua versiota ei ota käyttöön (esim. ei aktivoi ja palauttaa CD:t, joita yleensä ei kuitenkaan edes ole).

Kokeile/tarkista listoilta sitten näytönohjain ensin - niitä on melko ihmeellisiäkin malleja tarjolla - ja miksei myös langaton netti.

Asukset ovat hyviä joka tapauksessa - yleensä.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #4 : 20.02.11 - klo:11.05 »
Tämän jutun takaa löytyy linkkejä:

tietokone.fi/keskustelu/juttukommentit: Linux-käyttäjät peräämään korvauksia Microsoftilta Italiassa

ps. Juttu kommenteissa on myös trolleja  :'(, mutta ajattelin kuitenkin laittaa kun kommenteissa on sisällä useita linkkejä joita klikkaamalla saa tehtyä rauta/hinta vertailuja eri liikkeiden välillä.
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

antti64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #5 : 21.02.11 - klo:11.51 »
Mun on pakko kommentoida tähän silleen, että... Minä itse hommasin reilu vuosi sitten kannettavan, jossa oli Windows vaikkei sitä tule juurikaan käytettyä. Ai miksi?

1) Koska valikoima on laajempi
2) Koska "windows-vero" koneissa on mitätön.. tuntuu että "vero" ilman käyttöjärjestelmää tai käyttöjärjestelmän kera on suurempi.. se on ärsyttävää se.

Joo, olen lukenut perusteluita, että kannattaa ostaa Wintoosan kanssa, jolla voi todeta paketin avattuaan kokoonpanon toimivan. Ts. käyttää wintoosaa ainoastaan tavaran tarkistamiseen ja sen jälkeen pyyhkii tavaran sileäksi ja asentaa siihen Linuxin. Tuo 1) kohta on tätä reaalimaailmaa, joku kasaa hyvän kokoonpanon ja myy sitä volyymilla ulos, painvastoin kuin joku Linux-kauppa kihnuttaa pikku volyymisia koneita ja koneet happanee kaupan hyllylle.

Antti
Ubuntu 12.04. HTC desire HD ja Android 2.3

rale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #6 : 21.02.11 - klo:12.10 »
Petrotek Joensuussa:
http://webpuoti.petrotek.fi/category.php?id_category=8

Hommasin Ordin joulun alla ja on kelpo kone.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #7 : 21.02.11 - klo:15.49 »
Koneen ostosta juttuu.

Kuulin tai siis oikeammin luin erään kommentoijan jutun, niin siinä hän kehoitti tekemään ostotarjouksen ilman kiintolevyä ja ostaa puuttuvan kiintolevyn varaosana jolloin se levy on tyhjä.

Ei ole vielä tullu testattua ko. toimivuutta, mutta periaatteessa sen ei silloin pitäisi vaikuttaa esim. takuuseen. Jos pillkkua viilataan niin kone on eritilaus ja kiintolevy on tavallaan lisätilaus, vaikka ne on samalla kuitilla. Toisaalta sen kiintolevyn voi laittaa mihin tahansa rautaan kiinni jos mahdollista.

Toisaalta molemmille on erikseen takuu, koska ne on ostettu erikseen. Siinä ero.
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #8 : 21.02.11 - klo:16.02 »
Mun on pakko kommentoida tähän silleen, että... Minä itse hommasin reilu vuosi sitten kannettavan, jossa oli Windows vaikkei sitä tule juurikaan käytettyä. Ai miksi?

1) Koska valikoima on laajempi
2) Koska "windows-vero" koneissa on mitätön.. tuntuu että "vero" ilman käyttöjärjestelmää tai käyttöjärjestelmän kera on suurempi.. se on ärsyttävää se.

Joo, olen lukenut perusteluita, että kannattaa ostaa Wintoosan kanssa, jolla voi todeta paketin avattuaan kokoonpanon toimivan. Ts. käyttää wintoosaa ainoastaan tavaran tarkistamiseen ja sen jälkeen pyyhkii tavaran sileäksi ja asentaa siihen Linuxin. Tuo 1) kohta on tätä reaalimaailmaa, joku kasaa hyvän kokoonpanon ja myy sitä volyymilla ulos, painvastoin kuin joku Linux-kauppa kihnuttaa pikku volyymisia koneita ja koneet happanee kaupan hyllylle.
Antti

Periaatteessa olen samaa mieltä.

Mutta mielestäni tuossa on perusteetonta optimismia sille, että Windowsia kannattaa käyttää raudan testaamiseen. Se, että Windowsissa saa verkot testattua vie todella kauan ja on hyvin epävarmaa puuhaa - siihen tarvitaan vähintäin käyttiksen asennus loppuun ja tyypillisesti emolevy-drivet. Jälkimmäisten asentaminen, muiden drivereiden kanssa edellyttää loputtomalta tuntuvaa boottailua tai ohjattua boottailua. Muun raudan kokeilu edellyttää service packeja ja ajureita, jotka edellyttävät Windowsin aktivointia - kummallinen sillisalaatti, jossa ehkä tuurilla ja taidolla jotakin saakin toimimaan ilman aktivointia. Siis aktivointihan tarkoittaa sitä, että rahoja et tuosta Windowsista enää saa takaisin.

Paljon parempi on kokeilla raudan toimivuus Linux-live levyllä. Siihen käy hyvin esim. Ubuntun levy, Puppy Linux ja openSuse, joka sisältää vielä rautadiagnoosinkin. Muitakin Linux-vaihtoehtoja on aivan riittämiin. Tällaiseen kokeiluun menee aikaa ehkä tunti.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #9 : 22.02.11 - klo:23.44 »
Ubuntu live levyn kanssa vaan kauppaan ja pyytää luvan kokeilla, saa aika varman kuvan koneen toimivuudesta.
Yleensä myyjä antaa luvan kokeiluun mutta joskus on käynyt myös niin että ei ole suostunut, silloin kannattaa vaihtaa kauppaa.

antti64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Ubuntu tabletti nettikaupasta?
« Vastaus #10 : 26.02.11 - klo:23.14 »
Mietittäänpäs hommaa uusiksi. Läppäri ei ole välttämätöntä, enimmäkseenhän sitä netissä surffailee. Keskustelin työkaverin kanssa jolla on Ipad. Hän ei ole mikään omppufanaatikko, mutta kovin kehui laitetta, ja keskustelimme ettei näppis ole välttämättömyys, tarvittaessa bluetooth näppäimistön saa kiinni jos tarttee. tablettilaitteiden ainakin ipad lähtee käyntiin unitilasta tosi vikkelään, joka on tärkeää satunnaisen kotisurffailun vuoksi. Nyky ipadin suurin puute itseäni ajatellen on webkameran jatai usb-liitynnän puute, jolloin sillä ei voi soittaa skypen videopuheluita. Jos tarjolla olisi 400 ubuntu tabletti, bt, usb ja integroidulla etu-web kameralla, niin ostaisin heti.  Valmistajat taitavat pysyä androidissa? HTC:n flyer voisi raudan puolesta olla kelpo peli?
Antti
Ubuntu 12.04. HTC desire HD ja Android 2.3

linukka

  • Vieras
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #11 : 27.02.11 - klo:10.22 »
Tietääkseni aivan pian julkaistavassa iPad 2:ssa löytyy kaikki haluamasi ominaisuudet: kamera etu- ja takapuolella sekä micro-USB-liitin. Viikon päästä muistaakseni julkaistaan joten katsele vielä hetkinen. :)

antti64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #12 : 04.03.11 - klo:22.53 »
Nälkä kasvaa syödessä. Kävin leikkimässä iPadillä kaupassa ja hoksasin ettei se tue flashiä. Yksi lapsiperheen tärkeimmistä nettisivuista on pikku kakkosen sivut. Sorry - ei toimi iPadillä. Myyjän mukaan iPad 2:nenkaan ei tue flashiä.
Ubuntu 12.04. HTC desire HD ja Android 2.3

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #13 : 05.03.11 - klo:09.59 »
Nälkä kasvaa syödessä. Kävin leikkimässä iPadillä kaupassa ja hoksasin ettei se tue flashiä. Yksi lapsiperheen tärkeimmistä nettisivuista on pikku kakkosen sivut. Sorry - ei toimi iPadillä. Myyjän mukaan iPad 2:nenkaan ei tue flashiä.
Joo, tunnettu fakta ettei Apple tykkää Flashistä. Android 2.2:sta (ja uudemmista) tuon pitäisi löytyä vakiona eli Android-vehkeitä voi katsella. Kannattaa toki varmistaa, että flash ja se pikkukakkonen toimii.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ubuntu läppäri nettikaupasta?
« Vastaus #14 : 05.03.11 - klo:23.17 »
Hei!Himoittaisi hommata esim. 12.1" tuumainen mini-notebook. Tunteeko porukka edullisia nettikauppoja, mistä voi hommata suoraan ubuntulla asennetun tai sitten ilman käyttistä? Ei tuolta esim. dell.fi:stä löytynyt ubuntu-asennettuja koneita.

Dell myy joitain Ubuntu-sertifioituja läppäreitä, joissa Ubuntu-pyörii niin hyvin, kun yleensä käyttöjärjestelmät pyörivät. Pyydä tarjous ilman käyttistä osoitteesta FI_myynti ät dell.com mallista, joka kiinnostaa. Ainakin Vostro sarjassa on ihan kiva 13 tuumainen peli. Eivät ole halvimmasta päästä, tosin.

Ubuntu-sertifioituja koneita löytyy mm osoitteesta:
http://www.ubuntu.com/certification/make/Dell/laptops