Kirjoittaja Aihe: Ubuntu pc-kauppa  (Luettu 13894 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Ubuntu pc-kauppa
« : 18.06.06 - klo:20.06 »
http://www.system76.com/

Miksei tällasia ole suomessa.  :-\ Firma joka tarjoaa koneita Ubuntulla eikä GatesOssilla. Asiameininki  :D

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #1 : 18.06.06 - klo:22.12 »
Seuraavan kerran kun ostan uuden koneen, pitää kysyä myyjältä saisiko siihen jonkun Linuxin (mieluiten Ubuntun) asennettua valmiiksi. :D
alias vililikku

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #2 : 18.06.06 - klo:22.25 »
Näyttää lupaavalta. Harmi kun tuollaista ei ole Suomessa.

Onkohan tuota Ubuntua muokattu? Esimerkiksi lisätty Mp3/DVD-tuki?

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #3 : 18.06.06 - klo:22.30 »
http://www.bulldog.fi/netstore/

Tuolla on ainakin yks linux kone, joku halpis vehe, en tiedä onko esiasennettu.
Edit:
http://www.tietoasema.fi/eshop/index.php?sid=4
tuolta voi myös valita käyttikseksi SuSe linuxin.
« Viimeksi muokattu: 18.06.06 - klo:22.59 kirjoittanut Jaune »

Juuso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #4 : 18.06.06 - klo:23.19 »
Hehe kattelin tota kalleinta kannettavaa ja siinä on ati radeonin näyttis :D
Eikö geforce toimis paljon paremmin, kun joku ati. Varmaan sen itekki tietäävät nii miks ees laittavat atia?

Processor: Intel Core Duo
Display: 15.4” Widescreen WXGA (1280X800)
Graphics: ATI Radeon M1600 with 256MB VRAM
Sound: Intel High Definition Audio
Networking: 10/100/1000 (LAN)
Wireless: Intel 802.11 abg, Bluetooth
Card Reader: 4 in 1 Card Reader
Expansion: PCMCIA 2.1 supports one Type II/I
Ports: VGA, 4x USB 2.0, Mic In, Headphone Out, FireWire 1394B, S-Video
Battery: 6 Cell Lithium Ion
Battery Life: 3 Hours
Dimensions: 14.25" x 10.5" x 1.14 (W x D x H)
Weight: 6.8 lbs

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #5 : 19.06.06 - klo:00.55 »
Onhan noita näkynyt aika ajoin. Koska Ubuntu perustuu vapaisiin ohjelmiin, ei se ole paras mahdollinen Linux-distro koneeseen valmiiksi asennettuna :(
Jossakin vaiheessa joku kyselikin näillä sivuilla tuollaista kaupallista hommelia. Olisi hauska kuulla onko projektista kehittynyt valmiimpaa.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #6 : 19.06.06 - klo:06.19 »
Koska Ubuntu perustuu vapaisiin ohjelmiin, ei se ole paras mahdollinen Linux-distro koneeseen valmiiksi asennettuna
Kuis?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #7 : 19.06.06 - klo:10.49 »
Koska esim. mp3- ja dvd-tuki ei ole oletuksena asennettu.
alias vililikku

Risotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #8 : 19.06.06 - klo:12.46 »
Öö, minkä takia Ubuntu pitäisi olla esiasennettuna? Toki se olisi jollekin aivan aloittelijalle ja Ubuntun levikille hyvä asia. Minä ainakin haluan aina ostaa tietokoneeni ilman käyttöjärjestelmää, jotta voin itse määritellä omat asetukseni.
o//

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #9 : 19.06.06 - klo:13.56 »
Kyllähän se vähän vaivaa säästää jos Ubuntu on asennettu jo valmiiksi. Kyllähän sen voi itse säätää. :)
alias vililikku

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #10 : 19.06.06 - klo:14.45 »
Öö, minkä takia Ubuntu pitäisi olla esiasennettuna? Toki se olisi jollekin aivan aloittelijalle ja Ubuntun levikille hyvä asia. Minä ainakin haluan aina ostaa tietokoneeni ilman käyttöjärjestelmää, jotta voin itse määritellä omat asetukseni.

Eiköhän se ole aloittelijalle, tai miksei vähän kokeneemmallekkin helpompi vaihtoehto. Jos on esiasennettu voi olla melko varma, että kaikki komponentit toimii Ubuntun kanssa ja jos ei toimi niin on ainakin myyjä kenen vika se on :)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #11 : 19.06.06 - klo:15.42 »
Sen takia kun kaikki koneet tulee nykyään Windows esiasennettuna.

Risotto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #12 : 19.06.06 - klo:15.44 »
Kyllähän se vähän vaivaa säästää jos Ubuntu on asennettu jo valmiiksi. Kyllähän sen voi itse säätää. :)

Asennuksessa menee noin 20min - kova vaiva. Esiasennettuna et voi esim. säätää itse partition tablea. Eikä se asennus niin kamalan vaikea ole  :-\ Logiikalla pärjää aika pitkälle. Tietenkin partition tablea voi muuttaa jälkeenpäin, mutta mielestäni se on kätevämpää ja helpompaa määritellä ne heti alussa ja samalla välttyy turhilta virheiltä.

Eiköhän se ole aloittelijalle, tai miksei vähän kokeneemmallekkin helpompi vaihtoehto. Jos on esiasennettu voi olla melko varma, että kaikki komponentit toimii Ubuntun kanssa ja jos ei toimi niin on ainakin myyjä kenen vika se on :)

Aivan aloittelijalle tuo on tietysti helpompi vaihtoehto (merkkikoneissa on yleensä Windows valmiiksi asennettu), kokeneemmalle aivan sama sillä hän on jo asentanut Linuxin. Tuo komponenttien varma toimivuus onkin ehkä se paras asia tossa esiasennetussa. Minä ainakin varmistan omien komponenttien toimivuuden ennen ostopäätöstä, eikä tämäkään ole kovin vaikea homma (10min googlen kanssa). Merkkikoneiden kanssa tilanne on vähän erilainen sillä esim. Gigantti ei ilmoita jokaista speksiä, mutta eiköhän ne saa jostakin.

Aloittelijalle tuommoinen kauppa olisi hyvä ja varma tapa tutustu Linuxiin, kokeneempi ei tuota välttämättä tarvi. Loppujen lopuksi olisi tuollainen kauppa ihan hyvä  :D Linux saisi ehkä enemmän jalansijaa markkinoilla. Tosiaan isommat (miksei pienemmätkin) myyjät voisivat ottaa valikoimiinsa myös Linuxin, jotta kuluttaja voisi sitten valita Windowsin tai Linuxin (ja säästää sen 100€ lappusen). Eikä Linuxin lisääminen valikoimiin pitäisi olla kovin suuri investointi.  8)
o//

Rdma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #13 : 19.06.06 - klo:16.48 »
Sen takia kun kaikki koneet tulee nykyään Windows esiasennettuna.
Siksi kannattaa koota itse oma kone niin ei tule :)

amokoura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #14 : 19.06.06 - klo:17.46 »
...kaikki koneet tulee nykyään Windows esiasennettuna.
Siksi kannattaa koota itse oma kone niin ei tule :)

Kumpikohan on edullisempaa: kasattu kone Linuxilla vai pakettikone Windowsilla?

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #15 : 19.06.06 - klo:17.54 »
Kyllähän se vähän vaivaa säästää jos Ubuntu on asennettu jo valmiiksi. Kyllähän sen voi itse säätää. :)
Asennuksessa menee noin 20min - kova vaiva. Esiasennettuna et voi esim. säätää itse partition tablea.

Jos koneessa on esiasennettu Ubuntu niin millä tavalla se käytännössä tekee uuden järjestelmän asennuksen työläämmäksi tai hankalammaksi? Aivan, ei mitenkään. Esiasennetut osiot jyrää siinä samalla kun sen levyn joutuu muutenkin osioimaan.

Esiasennetussa Linux-jakelussa on kuitenkin kaksi selkeää etua: se toimii niillä jotka eivät sitä osaisi tai uskaltaisi asentaa ja sellaisesta koneesta ei jouduta maksamaan MS-veroa. Siinä saadaan siis samat edut kuin asentamattomassa koneessa mutta sen lisäksi se sopii huomattavasti laajemmalle yleisölle.


Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #16 : 19.06.06 - klo:19.56 »
Sen takia kun kaikki koneet tulee nykyään Windows esiasennettuna.
Siksi kannattaa koota itse oma kone niin ei tule :)
Näin on, mutta valtaosa ihmisistä ostaa pakettikoneet jossa on käyttikset yms valmiina.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #17 : 19.06.06 - klo:20.11 »
Asiaa helpottaa myös se jos tekee skriptin joka asentaa kaikki tarvittavat ohjelmat, niin että ei käsin asentaa kaikkea. Varsinkin tässä tilanteessa se olisi helppoa koska asennettavia koneita on monia.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #18 : 19.06.06 - klo:20.45 »
No pirskatti, pitääkö tässä perustaa tietokonekauppa :)

No jos nyt ensin koittas saada tän oman koneen toimimaan ennenkuin rupiaa kauppaamaan toimivia linux koneita :P

Rynsky

  • Vieras
Re: Ubuntu pc-kauppa
« Vastaus #19 : 20.06.06 - klo:01.46 »
Vaasassa ainakin firmassa nimeltä wasaware konepakettia kasatessa saa valita käyttöjärjestelmäksi poikien omatekoisen linuxin hintaan 5 euroa. Toisena optiona onkin windows home hintaan 95 euroa.

Ja jos ubuntun kaipaa niin eiköhän pojilta sellainenkin asennuslevy löydy jos vain nätisti pyytää :)