Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutValmistajien tukemat Ubuntu-tietokoneet: kannettavatietokone.fi uudet ja käytetyt sekä Lenovo-verkkokauppa
On se saapas-Nokia muistaakseni edelleenkin olemassa, eri firma vaan kuin tekno-Nokia. Hyviä (ja kalliita) kumisaappaita ovat.
Mikä tuossa oikeasti ja todella harmittaa? Elämme globaalia maailmaa ja myös yritykset ovat globaaleja ja plää, blää blää... Kuinka suomalainen yritys Nokia on viime aikoina ja vuosina ollut, kun sen osakkeista 98 prosenttia on ollut jenkkiläisten ja muidenkin eläke -ja sijoitusrahastojen omistuksessa? Eikä tänä päivänä Suomessa taideta valmistaa enään ainuttakaan Nokia luuria. Todellisuudessa Nokia luureissa lukee sisuksissa että Made in China, Romania tms. ja ainoa asia mikä noissa luureissa viittaa suomalaisuuteen, on markkinointi osaston luoma mielikuva suomalaisuudesta. Luurin sisuksissa ei ole mitään suomalaisuuteen viittaavaa raudan, näytön eikä oikeastaan minkään puolesta jne. Itse en ole pitänyt Nokiaa enään vuosiin suomalaisena yrityksenä ja minulle on ollut yks ja sama vaikka se olisi ollut Pakistanilais omistuksessa. Esim. Jaguar, Range Rover, Land Rover ovat nykyisin intialaisen TATA-konsernin omistuksessa olevia automerkkejä mutta osalle asiaa tietämättömille ympäri maailma nuo ovat huippuluokan Britti kaaroja.
Rehellisesti sanoen en pidä ainuttakaan suuryhtiötä oli tuon yhtiön nimi sitten Nokia, Apple, Samsung tai mikä tahansa... Se mitä luurien sisuksissa on, nuo raaka-aineet hankitaan suurimmaksi osaksi afrikasta ja tuolla nuo ihmiset tekevät töitä suurinpiirtein ruokapalkalla ja monesti myös järkyttävissä olosuhteissa. Laitteet sitten valmistetaan ja kootaan Kiinassa jossa myöskään työntekijät ei elä kuin taivaassa Sitten lopuksi laitteet myydään täällä lännessä järjettömillä katteilla ja ahneudella ei ole mitään rajaa ja pullistellaan kuin maailman omistajat optiolla yms. Jotkut voivat ja saavat aivan vapaasti jumaloida noita pullistelijoita, mutta itse en pidä noita pullistelijoita yhtikäs minään.Siivottu -Storck
Tätä varten Suomessa on eri tukia joita myönnetään niitä tarvitseville, ei Nokian kaltaisille yhtiöille. En tiedä mutta olen melko varma ettei valtio ole juurikaan jakanut mitään tukia Nokialle.