Ubuntu oli jo liian monta vuotta liian samanlainen, hyvä että uutta tapahtuu ja uutta tulee, pysyy mielenkiintokin kohdillaan
Olen edelleenkin sitä mieltä, että uutta saa tulla, mutta se pitäisi tarjota lisukkeena, eikä defaulttina. Olen itse käynyt sen vaiheen läpi, jossa syöksyttiin pää edellä kaikkeen uuteen ja pidettiin jarruttelijoita kalkkiksina. Sitten kun joutui itse ylläpitämään hieman isompaa kokonaisuutta (n. 2000 konetta), alkoi mieli muuttua ja nähdä alan kaksijakoisuuden paremmin.
On todellakin kohteita, joissa on pakko pysytellä vanhoissa rakenteissa käyttöliittymää myöten. Kuluu määrätön määrä turhaa työtä, kun uudelleenkouluttaa
Saman ovat alkaneet huomata myös laitetoimittajat. M$Windowsin (anteeksi kirosana) tyyli vaihtaa kaikkea kolmen vuoden välein käy uskomattoman kalliiksi loppukäyttäjille. Pahimmillaan menee roskiin miljoonien sijoitus mittalaitteisiin vain siksi, että joku hiivatin ajuri ei vaan toimi uudessa käyttiksessä.
Linuxille kirjoitettu softa on yleensä puukotettavissa sopimaan uudempaan käyttikseen. Useimmiten myös uudempaan rautaankin.
Toisaalta kotikäyttäjät, varsinkin vielä työelämästä välttyneet, ovat innokkaita kokeilijoita ja se on hyvä. Tätä kautta tulee joskus hyviä leimahduksia (ei tietenkään kaikilta sohvaperunoilta).
Tämän takia järjestelmien pitäisi profiloitua vaakasuorassa:
- Pelikoneet
- Multimeteli
- Konttori
- Labra
- Erikoisjärjestelmät
M$:n (anteeksi taas kiroiluni) tyyli profiloida vertikaalisesti ei tuo mitään todellista hyötyä.
- leikkikalu
- leikkikalu, johon on lisätty multimeteliä
- leikkikalu johon on lisätty vielä jotain, mutta jotain muuta puuttuu
- leikkikalu, joka toimii hieman isommassa ympäristössä
- kastroitu leikkikalu
- kastroitu leikkikalu, johon on lisätty jotain
Vaikea on ymmärtää, miksi samalla koneella pitäisi katsella elokuvia, kirjoittaa dokumenttejä ja pelata. Ja mihin labra- tai konttorikoneessa tarvitaan multimeteliä.