Kirjoittaja Aihe: Kaksi kovoa  (Luettu 3486 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Kaksi kovoa
« : 06.02.11 - klo:20.25 »
Pahoittelen jos tätä on jo kysytty, en ehtinyt selailemaan foorumia sen tarkemmin vielä. Ongelma on siis se että mulla on koneessa kaksi kovoa, Ubuntun asennuksen jälkeen toisessa on Ubuntu, toisessa taas jotain Windows-kakkaa. Miten saan molemmat levyt Ubuntun käyttöön?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #1 : 06.02.11 - klo:20.55 »
Avaa levytyökalu (löytyy Ylläpito-valikosta) ja alusta sillä Windowsin levy Ubuntulle sopivaksi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #2 : 07.02.11 - klo:08.12 »
Pahoittelen jos tätä on jo kysytty, en ehtinyt selailemaan foorumia sen tarkemmin vielä. Ongelma on siis se että mulla on koneessa kaksi kovoa, Ubuntun asennuksen jälkeen toisessa on Ubuntu, toisessa taas jotain Windows-kakkaa. Miten saan molemmat levyt Ubuntun käyttöön?

1) osioi se nyt käyttämätön levy mieleiselläsi tavalla (yksi osio on ihan hyvä ellei muusta muuta johdu)
2) tee siihen Ubuntun ymmärtämä tiedostosystemi, (ext3 voi olla ihan kelpo valinta)
3) mounttaa se osaksi tiedostojärjestelmääsi.

Silloin kun koneisiini vielä sai useamman levyn niin yleensä "se toinen" oli /home.

peran

  • Vieras
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #3 : 08.02.11 - klo:20.22 »
Uudelleen osioidun kovon juureen kannattaa tehdä kansio, johon kaikilla on kaikki oikeudet, jotta pystyy kirjoittamaan sille ilman säätämistä.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #4 : 09.02.11 - klo:21.16 »
En nyt oikein ymmärtänyt mitä pitää tehdä, läppärissä on 212 gigan levy ja tällä osalla mikä mulla on niin on käytettävissä huimat 3,7 gigaa.  MIten pystyn yhdistämään nämä? Sitten vielä sellainen että kun mulla on ulkoinen dvd-asema, mitä en saa millään toimimaan. Asema on Liteon.

juyli

  • Vieras
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #5 : 09.02.11 - klo:21.22 »
En nyt oikein ymmärtänyt mitä pitää tehdä, läppärissä on 212 gigan levy ja tällä osalla mikä mulla on niin on käytettävissä huimat 3,7 gigaa.  MIten pystyn yhdistämään nämä?

Pääsääntöisesti osiot liitetään (mount). komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -lselviäisi levyjesi osiointi. Jo komennolla df (diskfree) selviäisi liitettyjen levyosioiden  levytila.
Mount komennon lisäksi voi haluttujen osioiden liittämisen määritellä tiedoston /etc/fstab mukaan.
http://linux.fi/wiki/Fstab
http://linux.fi/wiki/Mount

Lisäys: graafinen osiointisofta gparted varsin hyvin kertoisi osiot, sekä niiden käytön.
Gparted löytyy asennuslevyllä, mutta oletuksena se ei taida asentua.

« Viimeksi muokattu: 09.02.11 - klo:21.49 kirjoittanut juyli »

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #6 : 10.02.11 - klo:18.01 »
Avaa levytyökalu (löytyy Ylläpito-valikosta) ja alusta sillä Windowsin levy Ubuntulle sopivaksi.

Miten tämä onnistuu? Löysin kyllä tuon valikon.
« Viimeksi muokattu: 10.02.11 - klo:18.13 kirjoittanut Lups »

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #7 : 12.02.11 - klo:19.25 »
Eikö kukaan osa auttaa, oon ihan epätoivoisena untuvikkona täällä  ???

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #8 : 12.02.11 - klo:19.53 »
Eikö kukaan osa auttaa, oon ihan epätoivoisena untuvikkona täällä  ???

Ainakin minulta on mennyt ohi silmien mitä sanoo komento:
sudo fdisk -l

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #9 : 12.02.11 - klo:21.22 »
läppärissä on 212 gigan levy ja tällä osalla mikä mulla on niin on käytettävissä huimat 3,7 gigaa.
Tarkennetaan hieman. Eli yllä olevan perusteella sinulla on yksi kovo jolla on vähintään kaksi osiota. Todennäköisesti osioita on kuitenkin enemmän.

Vaihtoehtoja windows-levyn käyttöön on kaksi.
1. käytät windows-osiota erillisenä levynä. juyli:n ohje liittyi juuri tähän.
2. poistat windows-osion gparted:lla ja laajennat ubuntu-osion täyttämään vapautuneen tilan. Tämä vaatii huomattavasti enemmän opettelua. Lisäksi gparted:lla ei voi muokata sitä levyä millä se itse sijaitsee, joten operaatio täytyy tehdä esim livelevyltä.

Livelevyn käyttöä kyllä oleellisesti vaikeuttaa tämä:
Sitten vielä sellainen että kun mulla on ulkoinen dvd-asema, mitä en saa millään toimimaan. Asema on Liteon.

Vaihtoehtoja toki löytyy, mutta tässä tapauksessa helpointa on varmasti käyttää sitä windows-osiota erillisenä levynä.

Eli laitat nyt ensi alkuun päätteeseen Sovellukset -> Apuohjelmat -> Pääte
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -lSitten kopioit tuloksen tänne niin voidaan jatkaa.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #10 : 13.02.11 - klo:12.20 »
Pääte ilmoitti:

Koodia: [Valitse]
Levy /dev/sda: 250.1 Gt, 250059350016 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 30401 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Levyn tunniste: 0x000eb5e9

Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1   *           1       30031   241220608   83  Linux
/dev/sda2           30031       30402     2975745    5  Laajennettu
/dev/sda5           30031       30402     2975744   82  Linux-sivutus / Solaris

juyli

  • Vieras
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #11 : 13.02.11 - klo:14.07 »
Koodia: [Valitse]
Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/sda1   *           1       30031   241220608   83  Linux
/dev/sda2           30031       30402     2975745    5  Laajennettu
/dev/sda5           30031       30402     2975744   82  Linux-sivutus / Solaris

Tuon listauksen perusteella koneessa on yksi kiintolevy, joka on kokonaan Linux-jakelun käytössä juuriosioineen ja n. 3 Gt:n swap-osioineen (Linux-sivutus).
Komento df kertoo vapaan levytilan.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #12 : 13.02.11 - klo:14.45 »
Eli mun ei tarvitse tehdä mitään päästäkseni winukasta eroon ja saadakseni koko levyn Ubuntun käyttöön?
« Viimeksi muokattu: 13.02.11 - klo:14.55 kirjoittanut Lups »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kaksi kovoa
« Vastaus #13 : 13.02.11 - klo:16.36 »
Laita listaus komennosta "df -h" ja mielellään myös komennosta "sudo blkid".

Tässä on nähdäkseni kaksi vaihtoehtoa, joista luulisin jälkimmäisen olevan lähempänä totuutta. Tarkemmin on vaikeata tietää kun koneen käyttöjärjestelmien historiakaan ei ole tiedossa.

1.
Sinulla on oikeasti enemmän käytössä Linuxissa eli lähes koko levy. (Tätä vaihtoehtoa epäiltiin tuossa edellä.)

2.
Sinulla on levyllä isompi osio Windowsin boottiosiona ja Ubuntulla käytössä vain tuo pieni. Tässä vaihtoehdossa on se riski, että jos tuon isomman osion siivoaa, niin Ubuntu ei enää boottaa, koska tuo isompi osio on ainoa boottiosio (mikä sinänsä synnyttää vaihtoehdon 1 mukaisen epäilyn).

Tällöin Ubuntun saaminen takaisin toimintaan vaatii Grub-puuhastelua, ehkä. Levyjen yhdistäminen on - kuten edellä jo huomatutettiin - riskialtista ja hidasta ja vaatii puuhastelua.

Jollet taasen yhdistä levyjä, niin noin pienellä Ubuntu osiolla puuhaa tulee jatkossa koska siivoamista pitää ehkä tehdä koko ajan.

Mitä minä tekisin (koska tämä on ennen kaikkea helpoin tapa, lopputulos on moitteeton eikä tähän tapaa vaikuta se, että mitä sinulla tuolla levyllä oikeasti on tai ei ole tai mikä on nykyinen Ubuntun asennustapa):

Tekisin uuden asennuksen Ubuntulle, oletuksilla ja sanoisin, että käytä koko levy. Tämän jälkeen Ubuntulla on koko levy eikä Windowsia ole missään.

Tässä tavassa pitää osata ottaa talteen kaikki oleelliset ennen uudelleen asennusta:
- omat data, ehkä /oma_nimi/home :n alla
- /etc -hakemistossa olevat asetukset, kuten fstab ja samba hakemiston tiedostoineen (ja jotakin muuta mitä olet tehnyt, tietänet itse)
- Firefoxin suosikit tekemällä export ja miksei varmuuden vuoksi myös backup ja ottamalla tiedostot talteen
- mahdolliset sähköpostilaatikot jos sellaisia on
« Viimeksi muokattu: 14.02.11 - klo:11.59 kirjoittanut Ganymedes »