Olen suorittanut monia UBUNTU-kokeiluja historiallisella 233 MHz P2-koneella. Koneessa on WIN98 toisella kovalevyllä ja UBUNTU 8.04 toisella jälkeenpäin lisätyllä kovalevyllä. Konetta on viimeksi käytetty heinäkuussa 2010, mutta nyt se ei enää starttaa. Alkurutiinit menevät normaalisti, mutta GRUB ei enää käynnisty, vaan tulee virheilmoitus "Operating system not found".
Vika on ilmeisesti WIN98-kovalevyllä, sillä tämä vanha kone antoi samanlaisia virheilmoituksia pidempien seisokkien jälkeen jo silloinkin, kun koneessa oli vain yksi kovalevy ja pelkkä WIN98 käyttöjärjestelmä. Koneen kovalevy on antanut välillä epämääräisiä ääniä jo viiden vuoden ajan, joten se saattaa olla tiensä päässä.
Live-CD:ltä kone UBUNTU starttaa normaalisti, ja sen jälkeen pääsen myös vaivatta lukemaan WIN98-kovalevyllä olevia tiedostoja, joten voin hyvin ottaa kaikki vanhat tiedostot talteen. Tiodostojen katoaminen ei siis ole mikään ongelma.
Olen aikonut tehdä tästä vanhasta hitaasta koneesta autotallitietokoneen, koska se kuitenkin toimii kohtuullisesti UBUNTU 8.04 käyttöjärjestelmällä. Tarkoitus on poistaa koneesta kokonaan epävarma WIN98 kovalevy, jotta kone starttaisi nopeammin.
Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehiltä, miten minun pitää nyt toimia, jotta pääsisin kaikkein vähimmällä työllä, eikä minun täytyisi asentaa ubuntua uudestaan, koska se on jo asennettuna toisella kovalevyllä. Ummärrän asian niin, että minun pitäisi jotenkin saada GRUB ohjelma ( taitaa olla WIN98 kovalevyllä???) siististi pois käytöstä, jotta kone älyäisi startata ilman GRUBia suoraan UBUNTU-levyltä. Voisinko tehdä nämä korjaustoimenpiteet jo silloin, kun kone on pistetty toimimaan live-CD:llä?