Kirjoittaja Aihe: Oikeat toimenpiteet?? (RATKAISTU)  (Luettu 2878 kertaa)

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
Oikeat toimenpiteet?? (RATKAISTU)
« : 05.02.11 - klo:09.14 »
Olen suorittanut monia UBUNTU-kokeiluja historiallisella 233 MHz P2-koneella. Koneessa on WIN98 toisella kovalevyllä ja UBUNTU 8.04 toisella jälkeenpäin lisätyllä kovalevyllä. Konetta on viimeksi käytetty heinäkuussa 2010, mutta nyt se ei enää starttaa. Alkurutiinit menevät normaalisti, mutta GRUB ei enää käynnisty, vaan tulee virheilmoitus "Operating system not found".

Vika on ilmeisesti WIN98-kovalevyllä, sillä tämä vanha kone antoi samanlaisia virheilmoituksia pidempien seisokkien jälkeen jo silloinkin, kun koneessa oli vain yksi kovalevy ja pelkkä WIN98 käyttöjärjestelmä. Koneen kovalevy on antanut välillä epämääräisiä ääniä jo viiden vuoden ajan, joten se saattaa olla tiensä päässä.

Live-CD:ltä kone UBUNTU starttaa normaalisti, ja sen jälkeen pääsen myös vaivatta lukemaan WIN98-kovalevyllä olevia tiedostoja, joten voin hyvin ottaa kaikki vanhat tiedostot talteen. Tiodostojen katoaminen ei siis ole mikään ongelma.

Olen aikonut tehdä tästä vanhasta hitaasta koneesta autotallitietokoneen, koska se kuitenkin toimii kohtuullisesti UBUNTU 8.04 käyttöjärjestelmällä. Tarkoitus on poistaa koneesta kokonaan epävarma WIN98 kovalevy, jotta kone starttaisi nopeammin.

Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehiltä, miten minun pitää nyt toimia, jotta pääsisin kaikkein vähimmällä työllä, eikä minun täytyisi asentaa ubuntua uudestaan, koska se on jo asennettuna toisella kovalevyllä. Ummärrän asian niin, että minun pitäisi jotenkin saada GRUB ohjelma ( taitaa olla WIN98 kovalevyllä???) siististi pois käytöstä, jotta kone älyäisi startata ilman GRUBia suoraan UBUNTU-levyltä. Voisinko tehdä nämä korjaustoimenpiteet jo silloin, kun kone on pistetty toimimaan live-CD:llä?

« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:23.39 kirjoittanut pikkalle »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Oikeat toimenpiteet??
« Vastaus #1 : 05.02.11 - klo:09.19 »
Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehiltä, miten minun pitää nyt toimia, jotta pääsisin kaikkein vähimmällä työllä, eikä minun täytyisi asentaa ubuntua uudestaan, koska se on jo asennettuna toisella kovalevyllä. Ummärrän asian niin, että minun pitäisi jotenkin saada GRUB ohjelma ( taitaa olla WIN98 kovalevyllä???) siististi pois käytöstä, jotta kone älyäisi startata ilman GRUBia suoraan UBUNTU-levyltä.
Oikeastaan se Grub pitäisi asentaa sinne Ubuntun levylle.

Voisinko tehdä nämä korjaustoimenpiteet jo silloin, kun kone on pistetty toimimaan live-CD:llä?
Kyllä.
Ohjeet (8.04:lle): http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.02.11 - klo:10.01 »
Muista muuttaa se ainoa jäljelle jäävä koiintolevy IDE-väylän master:iksi, ennen  kuin alat asentelemaan Grub:ia.

Oletan, että optinen asemasi on eri IDE-väylässä. Jos ovat samassa väylässä, niin mielummin kiintolevy master:iksi ja optinen slave:ksi.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.02.11 - klo:12.16 »
Uusi virheilmoitus

Kytkin irti Win98 kovalevyn, laitoin UBUNTU-levun masteriksi ja latasin käynnistyslataajan ohjeen mukaisesti. Tämän jälkeen GRUB kyllä käynnistyi, mutta sen jälkeen tulee virheilmoitus " Error 21: Selected disk does not exist". Täytyy kai vielä tehdä joitakin lisätoimenpiteitä, jotta kone osaisi käynnistää koneen ainoalle kovalevylle asennetun UBUNTUN.

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.02.11 - klo:17.39 »

Tyhmä kysymys jälleen?

Täytyy vielä esittää viisaille UBUNTU-miehille tyhmä kysymys, koska en ole saanut edelleenkään vanhaa P2-konetta toimimaan. Syystä tai toisesta kone ei vain löydä sitä kovalevyä, johon UBUNTU on asennettu.

Kun asensin UBUNTU 8.04 järjestelmän Win98 koneeseen, niin WIN98 oli master kovalevyllä ja UBUNTU slave-kovalevyllä. Muistaakseni asennusohjelma ilmoitti, että Win98 oli levyllä SDA ja UBUNTU levyllä SDB. Nyt olen laittanut koneen ainoan kovalevyn masteriksi, joten ilmeisesti UBUNTU nyt luulee sen olevan SDA-levy. Ubuntun asennuksen yhteydessä sama levy oli kuitenkin SDB. Onko mahdollista se, että käynnistyslataajan alkaessa käynnistää Ubuntua levyltä SDA se toteaakin, että Ubuntu on aikoinaan asennettu levylle SDB, jolloin tulee konflikti eikä oikeaa levyä löydykään?

Tämä on tietysti ihan maallikon keksimä teoria, mutta jos se on tosi, niin siinä tapauksessa minun ilmeisesti pitäisi jollakin partitiotyökalulla nimetä Ubuntun sisältämä kovalevy siten, että konfliktia ei enää tule. Mitenkähän tällainen temppu tehdään niin, että asennusta ei tarvitse suorittaa kokonaan uudestaan?

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #5 : 07.02.11 - klo:17.46 »
Siinä saatat olla oikeassa, että sen takia Grub ei löydä Ubuntua käynnistettäväksi. Ilmeisesti Grub2 etsii tiedostot UUID:n perusteella, mutta ykkösversiosta en tiedä (käytössä 8.04:ssä).

Sitä sda:ta et voi muuttaa sdb:ksi lisäämättä levyä koneeseen, mutta sen ei pitäisi olla ongelma. Jos Ubuntun /etc/fstab:issa on määritelty levyt UUID:n perusteella (kuten muistaakseni pitäisi) Ubuntulle sillä ei ole väliä. Kuitenkin olisi varmaan tarpeen tarkistaa mitä tiedostossa /boot/grub/menu.lst lukee. Tämän voit tehdä vaikka livecd:llä, mutta etsi se boot/grub/menu.lst sieltä asennetun Ubuntun levyltä. Siellä pitäisi olla levyn numerona 0 eikä 1. Tässä vähän ohjetta Grubin säätämiseen ja tarvittaessa kysy lisää (laita vaikka se tiedosto liitteeksi): http://linux.fi/wiki/Grub

PS. Ei ollut yhtään tyhmä kysymys.
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:17.48 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 07.02.11 - klo:23.07 »

Sitä sda:ta et voi muuttaa sdb:ksi lisäämättä levyä koneeseen, mutta sen ei pitäisi olla ongelma. Jos Ubuntun /etc/fstab:issa on määritelty levyt UUID:n perusteella (kuten muistaakseni pitäisi) Ubuntulle sillä ei ole väliä. Kuitenkin olisi varmaan tarpeen tarkistaa mitä tiedostossa /boot/grub/menu.lst lukee. Tämän voit tehdä vaikka livecd:llä, mutta etsi se boot/grub/menu.lst sieltä asennetun Ubuntun levyltä. Siellä pitäisi olla levyn numerona 0 eikä 1. Tässä vähän ohjetta Grubin säätämiseen ja tarvittaessa kysy lisää (laita vaikka se tiedosto liitteeksi): http://linux.fi/wiki/Grub

Oikeilla jäljillä

Ohjeet olivat oikein hyviä, sillä sain viimeinkin koneen käyntiin. Kun grub-lista tuli näkyviin, niin painoin "e" näppäintä, jolloin tuli näkyviin se, että kone yritti käynnistää Ubuntun levyltä (hd1,0). Kun muutin käynnistyslevyn arvoksi (hd0,0) ja painoin "b" näppäintä, niin kone boottasi normaalisti.

Katselin myös tiedostoa /boot/grub/menu.lst . Tiedoston loppupuolella kaikkien eri Kernel-versioita koskevien rivien alapuolella oleva rivi oli muotoa "root   (hd1,0) ". GRUB siis ottaa ohjeensa edelleenkin tästä tiedostosta, vaikka olen monta kertaa yrittänyt päätteellä laittaa sen boottaamaan levyltä (hd0,0).

Yritin editoida tiedostoa  /boot/grub/menu.lst , mutta en saanut tallennettua muutoksia, koska minulla ei ole riittävästi oikeuksia??? Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehilta, mitä voimasanoja minun pitää vielä käyttää, jotta myös /boot/grub/menu.lst tiedoston tallentaminen onnistuisi. Muutosten tallentamisen jälkeen käynnistyksessä ei kai pitäisi olla ongelmia.

Homma viimein hanskassa

Sain viimein päätteellä editoitua ( käytin komentoa sudo gedit ...) ja tallennettua /boot/grub/menu.lst tiedoston, ja nyt kone käynnistyy ongelmitta. Suuret kiitokset kaikille viisaille UBUNTU-miehille hyvistä korjausohjeista.

« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:23.38 kirjoittanut pikkalle »

mrl586

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.02.11 - klo:00.10 »
Sain viimein päätteellä editoitua ( käytin komentoa sudo gedit ...) ja tallennettua /boot/grub/menu.lst tiedoston, ja nyt kone käynnistyy ongelmitta. Suuret kiitokset kaikille viisaille UBUNTU-miehille hyvistä korjausohjeista.
Sudon sijaan tuossa kannattaa käyttää gksudoa.