Kirjoittaja Aihe: OpenGL:n asennus  (Luettu 3802 kertaa)

Tuomas_M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
OpenGL:n asennus
« : 17.06.06 - klo:21.06 »
Pakko aloittaa uusi keskustelu jälleen, kun en löytänyt mitään hyödyllistä kahden tunnin googletuksen jälkeenkään. Eikä putkassa, ei täällä eikä missään puhuta aiheesta yhtään mitään. Voi prkl sentään!

Ja sitten asiaan. Nyt kun SDL toimii niin haluaisin heti päästä käsiksi OpenGL:ään, mutta kuinkas asennat sen kun pakettivarastosta ei löydy kuin jotain prkleen python ja muita pilipalikielille tehtyjä kötöstyksiä. Kääntäjänä siis gcc ja kielenä C++...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: OpenGL:n asennus
« Vastaus #1 : 17.06.06 - klo:21.42 »
Pakko aloittaa uusi keskustelu jälleen, kun en löytänyt mitään hyödyllistä kahden tunnin googletuksen jälkeenkään. Eikä putkassa, ei täällä eikä missään puhuta aiheesta yhtään mitään. Voi prkl sentään!

kahden tunnin googletuksen?

Ja sitten asiaan. Nyt kun SDL toimii niin haluaisin heti päästä käsiksi OpenGL:ään, mutta kuinkas asennat sen kun pakettivarastosta ei löydy kuin jotain prkleen python ja muita pilipalikielille tehtyjä kötöstyksiä. Kääntäjänä siis gcc ja kielenä C++...

oletan, että olet nyt etsimässä headereita softan kehitystä varten ja tietty kirjastoja linkittämistä varten. mesa-paketti tarjoaa opegl-kamat linuxiin ja headerit löytyy siis paketista mesa-common-dev.

ja nyt seuraa tosi "pro-vinkki", ettei tarvitse enää viettää kahta tuntia googlen kanssa:

asenna apt-file:
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get install apt-file
päivitä sen tietokanta:
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-file update
ja koska devaajana tiedät, että openGL-softaan otetaan mukaan lähes poikkeuksetta headeri GL/gl.h etsitään sitä apt-filen avulla jolloin se pullauttaa vastaukseksi ne paketit joista tuo headeri löytyy:
Koodia: [Valitse]
$ apt-file search GL/gl.h
mesa-common-dev: usr/include/GL/gl.h
mingw32-runtime: usr/i586-mingw32msvc/include/GL/gl.h
nvidia-glx-dev: usr/share/doc/nvidia-glx-dev/include/GL/gl.h
nvidia-glx-legacy-dev: usr/share/doc/nvidia-glx-legacy-dev/include/GL/gl.h

mingw32 on windows-softan kääntämistä vaten, nvidiat... no, nvidian kamoja ja jäljelle jää mesa, joka on tietty tiedoston sijainninkin kannalta se fiksuimman oloinen vaihtoehto.

tosin minusta SDL:n (-dev pakettien) mukana tuli jotain opengl-kamoja, koska SDL osaa käyttää hyväkseen opengl:ää.
Janne

Tuomas_M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Re: OpenGL:n asennus
« Vastaus #2 : 17.06.06 - klo:21.51 »
Pakko aloittaa uusi keskustelu jälleen, kun en löytänyt mitään hyödyllistä kahden tunnin googletuksen jälkeenkään. Eikä putkassa, ei täällä eikä missään puhuta aiheesta yhtään mitään. Voi prkl sentään!

kahden tunnin googletuksen?

Ja sitten asiaan. Nyt kun SDL toimii niin haluaisin heti päästä käsiksi OpenGL:ään, mutta kuinkas asennat sen kun pakettivarastosta ei löydy kuin jotain prkleen python ja muita pilipalikielille tehtyjä kötöstyksiä. Kääntäjänä siis gcc ja kielenä C++...

oletan, että olet nyt etsimässä headereita softan kehitystä varten ja tietty kirjastoja linkittämistä varten. mesa-paketti tarjoaa opegl-kamat linuxiin ja headerit löytyy siis paketista mesa-common-dev.


Kyllä, kahden tunnin googletuksen. Ei nyt ihan putkeen mutta noin 4x 30min koitin ettiä sitä tietoa...

Mutta, nyt nuo tiedostot on koneella mutta kääntäjä valittaa silti: test.cc:2:19: error: gl/gl.h: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole, ja sama muista gl:ään liittyvistä headereista. Käytin tällaista komentoa: "g++ -B /usr/include/GL/ -lSDL -opengl32 -lglu32 test.cc"

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: OpenGL:n asennus
« Vastaus #3 : 17.06.06 - klo:21.59 »
Mutta, nyt nuo tiedostot on koneella mutta kääntäjä valittaa silti: test.cc:2:19: error: gl/gl.h: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole, ja sama muista gl:ään liittyvistä headereista. Käytin tällaista komentoa: "g++ -B /usr/include/GL/ -lSDL -opengl32 -lglu32 test.cc"
Mitä jos kokeilet laittaa kirjainkoon oikein includessa:
Koodia: [Valitse]
#include <gl/gl.h>=>
Koodia: [Valitse]
#include <GL/gl.h>

Tuomas_M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Re: OpenGL:n asennus
« Vastaus #4 : 17.06.06 - klo:22.13 »
Mutta, nyt nuo tiedostot on koneella mutta kääntäjä valittaa silti: test.cc:2:19: error: gl/gl.h: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole, ja sama muista gl:ään liittyvistä headereista. Käytin tällaista komentoa: "g++ -B /usr/include/GL/ -lSDL -opengl32 -lglu32 test.cc"
Mitä jos kokeilet laittaa kirjainkoon oikein includessa:
Koodia: [Valitse]
#include <gl/gl.h>=>
Koodia: [Valitse]
#include <GL/gl.h>

Ei oo tosi... Olipa pienestä kiinni...