Tiedän kuinka tiedosto käännetään, mutta jos minulla on tiedosto jossa käytän vaikkapa iostream.h kirjastoa, niin miten saan sen toimimaan? Pitääkö minun ensin jostain hakea se iostream.h?
Jos C++:lla koodaat, älä käytä vanhentunutta iostream.h -headeria vaan sen tilalta pelkkää iostream:ia. Sama koskee kaikkia standardikirjaston ja STL:n otsikkotiedostoja (fstream, cstdio, cstdlib, cmath, string, iomanip, ...).
Okei, entä miten ohjelman saa asennettua niin, että se käynnistyy ihan komentoriviltä vaikka komennolla myprogram?
Sijottamalla sen(tai linkin siihen) johonkin $PATH-muuttujasta löytyvään hakemistoon. Järjestelmänlaajuiset ohjelmat voi sijoittaa esim. /usr/local/bin -hakemistoon. Sen sijaa vain omalle käyttäjälle tarkoitetut joka paikasta suoritettavaksi haluttavat ohjelmat (tai linkki niihin) kannattaa sijoittaa ~/bin -hakemistoon. Jos se on olemassa niin, sen pitäisi ilmeisesti löytyä polusta automaattisesti (minulla ei kyllä löytynyt
![Sad :(](https://forum.ubuntu-fi.org/Smileys/default/sad.gif)
). Toisaalta jos vain testaamassa ollaan, niin onko tuo kovakaan vaiva kirjoittaa niitä kahta ylimääräistä merkkiä siihen eteen...