Kirjoittaja Aihe: Linuxissa toimiva diaskanneri?  (Luettu 2304 kertaa)

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Linuxissa toimiva diaskanneri?
« : 28.01.11 - klo:00.18 »
Onko joku ja tietääkö joku diaskannerin, joka toimisi linuxissa?
...eikä pelkkä tieto tiedosta riitä, vaan voisko joku kertoa tietonsa myös julki?
ja vieläkin vaativampi olisin eli mikä skanneri toimii linuxin kanssa?
Vanhoja kuvia kun olis ihan riittävästi ja niistä monilla ainakin vahva tunne- ja muistoarvo.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Linuxissa toimiva diaskanneri?
« Vastaus #1 : 28.01.11 - klo:23.42 »
Tere

Kannattaisi yrittää löytää jostain esimerkiksi AGFA Snapscan e5 jossa on diakansi,
tosin siihen ei mahdu kuin 5 kpl kerrallaan joten aikaa kuluu. Ja valmistus on lopetettu
joten jostain voisi tarpeetomana löytyä.

Itselläni on niitä käytössä pari kappaletta ja toimii Ubuntussa, Sane:lla, heittämällä.

Taitaa vaan olla kalliita nykyisin kun ovat kai pääsääntöisesti ammattivehkeitä.
73's de Kari OH2BNE

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Linuxissa toimiva diaskanneri?
« Vastaus #2 : 29.01.11 - klo:00.37 »
Tällainen http://www.pixmania.com/fi/fi/5069429/art/ion/skanneri-film-2sd-mk2.html tuli hankittua viime vuonna. Pieni kun on, voi ilman tietokonetta käyttää ahtaassakin paikassa.
USBlla en ole kokeillut, olen skannannut kuvat muistikortille ja siitä joskus ajan kanssa tietokoneelle.
Aika vähän olen muutenkin tätä käytänyt, siksi en siitä paljon osaa kertoa. Yksinkertainen laite.
Poistuu taka vasemmalle - - -

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Linuxissa toimiva diaskanneri?
« Vastaus #3 : 29.01.11 - klo:17.25 »
Olen itsekin harkinnut diaskanneria. Tuommoista Pixmanian kikkareen tapaista olen ajatellut, mikä ajaa kuvat suoraan muistikortille/tikulle. Eipähän tarvitse tietokoneen ääressä päivystää, ja voi vaikka telkkaria katsella samalla, kun räplää kuvia tikulle.

Löytyykös valokuville vastaavaa skanneria? Niitäkin olisi hirveä nippu skannattavaksi, ja on turhan hidasta tavan skannerilla niitä yksitellen skannata.

ukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Linuxissa toimiva diaskanneri?
« Vastaus #4 : 03.02.11 - klo:12.16 »
Minulla on ollut vuosia CanoScan 8800F.
Se toimii värikuvieni ja diojeni digitoinnissa.

Aluksi se vaati 'virtualbox'- asennuksen, mutta
nyt siihen on omat ajurit Linuksiin, jotka toimivat.

Olen ollut tyytyväinen.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Linuxissa toimiva diaskanneri?
« Vastaus #5 : 05.02.11 - klo:19.00 »
Minulla Epson perfection 4990 toimii "suoraan laatikosta" Xsanella. Muutkin Epsonin diaskannerit näyttävät toimivan. Ennen hankintaa, kannattaa katsoa sanen hakukoneesta: http://www.sane-project.org/cgi-bin/driver.pl tai Ubuntun tukisivuilta: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsScanners tai molemmista.