Kirjoittaja Aihe: Outo valoilmiö - katso itse  (Luettu 5443 kertaa)

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Outo valoilmiö - katso itse
« : 26.01.11 - klo:19.42 »
http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/htccam?24h

Kello 2:00 - 7:00 näkyy kirkas valo, joka valaisee maahankin.

Onko se kuu? Kuvausteknisistä syistä sekin voisi näyttää noin kirkkaalta.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #1 : 26.01.11 - klo:19.54 »
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #2 : 26.01.11 - klo:20.23 »
kyllä se hitaalta ufolta näytti :)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jan178

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #3 : 26.01.11 - klo:23.12 »
Ufohan se, aivan selvästi.. Tai sitten se maailmanlopun planeetta on vähän etuajassa..8)

No joo, kuu tai jokin muu suht kiinteä kohde taivaalla. Suurinpiirtein samaa vauhtia liikkuvi halki taiwaanpiirin kuin aurinkokin, ja se maassa näkyvä heijastuskin näyttää samantyyppiseltä.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #4 : 27.01.11 - klo:08.55 »
Ufohan se, aivan selvästi.. Tai sitten se maailmanlopun planeetta on vähän etuajassa..8)

No joo, kuu tai jokin muu suht kiinteä kohde taivaalla. Suurinpiirtein samaa vauhtia liikkuvi halki taiwaanpiirin kuin aurinkokin, ja se maassa näkyvä heijastuskin näyttää samantyyppiseltä.

aurinko nousi kylläkin hieman jälessä, luultavammin kyseessä oli kuu
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jan178

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #5 : 27.01.11 - klo:09.49 »

aurinko nousi kylläkin hieman jälessä, luultavammin kyseessä oli kuu

Käytinkin tuota aurinkoa vain verratakseni (noin suurinpiirtein) sen kuva-alan poikki kulkemiseen käyttämää aikaa öisen kohteen vastaavaan, ja itsekin päädyin siihen, että kyseessä on todnäk jokin kiinteä taivaankappale, luultavimmin siis kuu.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #6 : 27.01.11 - klo:11.38 »
http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/htccam?24h

Kello 2:00 - 7:00 näkyy kirkas valo, joka valaisee maahankin.

Onko se kuu? Kuvausteknisistä syistä sekin voisi näyttää noin kirkkaalta.

Kysy foorumilta: http://foorumi.avaruus.fi/

Saat täsmällisen vastauksen, mutta kysy topikissa taivaankappaleesta, älä ufosta.

Vai tarkoititko sitä pätkän alussa ja lopussa näkyvää hyvin kirkasta pallukkaa? Harvinainen, mutta tunnistettava.

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #7 : 28.01.11 - klo:14.51 »

Kysy foorumilta: http://foorumi.avaruus.fi/


En taida tehdä tunnuksia tämän takia. Joku jolla on tunnukset voi vapaasti kysyä missä vaan, mistä vaan...

Vai tarkoititko sitä pätkän alussa ja lopussa näkyvää hyvin kirkasta pallukkaa? Harvinainen, mutta tunnistettava.

Kerro vaan kaikki, älä pihtaa.

Tänään sama kappale näkyi  noin 5:30 - 8:45 välillä. Tuli kuvaan torninosturin takaa ja näkyi vielä vaalenneella taivaallakin, kadoten sitten pilvien taa.

Melkoinen Veenus ..  :D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Venus

Voisi kai se olla Venus, mutta ei Milon Venus. Ei kai mikään muukaan.


Edittttt: Vilkaisin tuota tähtifoorumia. On se hyvä, ettei tietokoneenkäyttäjän tarvitse tietää tähdistä ja avaruudesta tuon taivaallista. Aihepiirihän on suhteellisen laaja, eikä kaikkea tuosta äärettömyydestä tulla koskaan näkemäänkään. :) Luin vain muutaman kategorian otsikon ja se saa riittää joksikin aikaa.
« Viimeksi muokattu: 28.01.11 - klo:15.34 kirjoittanut valtsu68 »

plo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #8 : 28.01.11 - klo:19.29 »
Stellariumista on kätevä kattoa tämmöset, ja Kuuhan se siellä on hillunu noilla hoodeilla ko. ajankohtana  :) Venus tuli vähän jäljessä.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install stellarium

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #9 : 28.01.11 - klo:20.24 »
"Kerro vaan kaikki, älä pihtaa."

En pihtaa, koska en minä tiedä (enkä viitsi puolestasi selvittää, kunhan ehdotin neuvoa). Tuolla foorumilla on henkilöitä, jotka webkameran kuvasta laskevat esim. taivaalla näkyneen viirun tulleen meteoriitista, joka putosi Nyhtänköljään Virtasen takapihalle klo 02.23.

Jos asia kiinnostaa...

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #10 : 28.01.11 - klo:22.07 »

Jos asia kiinnostaa...

ei niin paljoo...


enkä haasta riitaa

En pihtaa, koska en minä tiedä

Hyvä selvennys. OK, peace...


Tuolla foorumilla on henkilöitä, jotka webkameran kuvasta laskevat esim. taivaalla näkyneen viirun tulleen meteoriitista, joka putosi Nyhtänköljään Virtasen takapihalle klo 02.23.

En epäile. Uskon sielläkin olevan alan ammattilaisten, jotka oikeasti osaavat homman.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Outo valoilmiö - katso itse
« Vastaus #11 : 29.01.11 - klo:01.11 »
Tuolla foorumilla on henkilöitä, jotka webkameran kuvasta laskevat esim. taivaalla näkyneen viirun tulleen meteoriitista, joka putosi Nyhtänköljään Virtasen takapihalle klo 02.23.

En epäile. Uskon sielläkin olevan alan ammattilaisten, jotka oikeasti osaavat homman.
[/quote]

Kyllähän siellä ammattilaisiakin on, sekä alan opiskelijoita, mutta varsinkin kokeneita ja taitavia harrastajia, jotkut erittäinkin taitavia. Itsellänikin tähtitiede on aina ollut suorastaan intohimoinen harrastus jo kymmeniä vuosia. Onneksi olet jo saanut vastauksen kysymykseesi -  nuo ufoihin viittaavat vastaukset meinasivat jo jättää vastaamatta koko asiaan.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS