Kirjoittaja Aihe: Ubu 10.10: Kone jumittuu mustaan ruutuun näytönsäästäjästä palatessa  (Luettu 1730 kertaa)

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Olen nyt parilla koneella havainnut ongelmia näytönsäästötilasta herämiisessä. Molemissa koneissa on Ubu 10.0 ja Nvidian Current ajuri. Toisessa koneessa on 9300 integroitu, ja taas toisessa vanhempi Quadro kahdella monitorilla.

Oireet ovat samat - näytönsäästäjänä on ollu (blank), jonka ansiosta itse monitorikin sammuu hetkisen kuluttua. Kuitenkin kun palaan koneelle ja yritän sitä herättää on näyttö musta, eikä kone vastaa mihinkään komentoihin - vain virrat sammuttamalla on päässyt tilanteesta ulos.

Hätäisenä ratkaisuna tuntuisi toimivan näytönsäästöanimaatioiden käyttäminen, mutta tällöin ei monitori sammu itsestään. Onko muilla kokemuksia vastaavasta tai ratkaisua? Hardware Drivers tarjoaa myös vanhempaa Nvidia versiota - olisiko Currentissa bugi?

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Onko kyse oikeasti näytönsäästäjästä, vai lepotilaan menosta? Eihän niitä kumpaakaan mihinkään tarvita. Asetuksista vaan pois käytöstä semmoset turhakkeet. Lucid kyllä sammuu ja käynnistyy tarpeeksi nopeasti.

Ja ulkoasun visuaaliset tehosteet on tietysti ei mitään asennossa!

Itse vikaan en osaa sanoa mitään, mutta olen huomannut, että ei tarvitse sammuttaa virtanapista. Voi nollata X:n näppäinyhdistelmällä Ctrl+SysRq+k. Se tietysti lähettää bittien taivaaseen keskeneräiset työt, mutta avaa kirjautumisruudun.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
"Näytönsäästäjä" oli hieman harhaanjohtava termi, mutta kyse on siis tilasta jossa näyttö menee mustaksi kun koneeseen ei X minuuttin kosketa, ja monitorin virransäästöautomatiikka tämän myötä sammuttaa näytön itsestään. Kone on meikäläisellä hyvin pitkälti aina päällä, eikä sitä tietenkään sammuteta töissä esim. palaverin ajaksi.

Tehosteet on kyllä päällä molemmissa - viittaatko että voisi olla Compiz vika?

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Taitaa mennä lepotilaan. Minulla tekee samoin jos antaa sen mennä "nukkumaan". Katso Järjestelmä/System --> Power management (öh. olisiko virranhallinta?)