Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10,04 LTS ja Nokia CS-15  (Luettu 1789 kertaa)

kontiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Ubuntu 10,04 LTS ja Nokia CS-15
« : 19.01.11 - klo:13.20 »
Minulla on ongelmia Soneran mobiililaajakaistan kanssa. Liittymässäni on Data Teho Plus 3,6 Mbit/s-palvelu, joka näyttää paperilla oikein hyvältä. Todellisuus on aivan kaikkea muuta. Olin puhelinyhteydessä Soneran teknisen tuen kanssa, joka ei osannut sanoa juuta eikä jaata Ubuntu-käyttikseen. Minulla on ilmeisesti verkkoasetuksissa jotain häikkää, koska teknisen tuen henkilö katsoi päätteeltä että liittymäni ei käytä tavallaan "täysillä" koko kapasiteettia. Netti tökkii tosi pahasti, vaikka minulle kerrottiin että verkon puolesta ei ole ongelmaa. Olen aika untamo tämän Linuxin kanssa. Voisiko joku ystävällisesti antaa minulle vinkkejä? Revin kohta loputkin hiukseni päästä kun netti ei pelaa: tökkii ja on tosi hidas! Neuvottiin soittamaan Helpsoniin, mutta en takuulla maksa kahta euroa/min puhelusta. Sekin ottaa pattiin kun Soneran virusturvaa ei saa Linuxiin...

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10,04 LTS ja Nokia CS-15
« Vastaus #1 : 19.01.11 - klo:23.56 »
Väheksymättä Helpsonin asiantuntemusta. Luulen kuitenkin, että tältä foorumilta saat parhaat vastaukset Linux-ongelmiin.

Käytätkö mokkulaa keskustassa vai vähän syrjemmässä ?

Oletko kokeillut toimiiko netti kello neljän - viiden aikoihin aamulla nopeammin kuin silloin kun normaalisti käytät tietokonetta ?
Jos toimii, niin silloin tukiasemasi on todennäköisesti ruuhkainen, etkä saa rahoillesi vastinetta muulloin kuin epäinhimillisiin aikoihin.


Virusturvaa ei tarvita Linux-puolella, joten se ominaisuus on hyödytön. Joskus oli tarjolla ja ehkä vieläkin on tarjolla ollut FSecurella, jotain linux-viritelmiä, mutta siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yleensä virusturvat linuksiin koskevat lähinnä Windows-maailman pöpöjä.

Soneralle oli Timo Jyrinki kehitellyt erään nopeutus-scriptin, mutta sen toimivuudesta nykyään ei ole tietoa. (haulla löytyneen: Tarkempi haku, Kirjoittajana Timo* ja hakusanana vaikka Sonera.)

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10,04 LTS ja Nokia CS-15
« Vastaus #2 : 20.01.11 - klo:00.00 »
Tätä säiettä tarkoitin...

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29763.20

http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=2071

Hmm ok. Enpä itse vielä edes lukenut että joku oli kokenut toimivan/täysinopeuksisen Soneran verkon jollain *buntulla ja mokkulalla. Aiempaan luettelooni voi kyllä lisätä "ongelma sekä 32-bittisessä että 64-bittisessä Ubuntussa", koska molempia on myös kokeiltu jo.

Löysin nyt ensimmäisen TCP-asetuksen joka tuntuisi korjaavaan ainakin omassa testitapauksessani nopeuden. Minulla ei itselläni ole kuitenkaan mahdollisuutta testata muuta kuin 384kbit/s-nopeudella, enkä tiedä onko tällä negatiivisia vaikutuksia jossain muualla:
Koodia: [Valitse]
echo 0 | sudo tee /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling


Toi ikkunan skaalaus tulee laittaa päätteeseen (Sovellukset->Apuohjelmat->Pääte) ja enteriä, ja sen jälkeen kirjoittaa oma salasana ja enteriä, vaikkei mitään näyttäisi näytölle tulevankaan.
Koodia: [Valitse]
echo 0 | sudo tee /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling
« Viimeksi muokattu: 20.01.11 - klo:00.05 kirjoittanut peran »

kontiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10,04 LTS ja Nokia CS-15
« Vastaus #3 : 20.01.11 - klo:19.09 »
Väheksymättä Helpsonin asiantuntemusta. Luulen kuitenkin, että tältä foorumilta saat parhaat vastaukset Linux-ongelmiin.
- Joo, näin varmaan muuten onkin  :)

Käytätkö mokkulaa keskustassa vai vähän syrjemmässä ?
- No en aivan keskustassa, mutta kuitenkin 3G-verkon alueella.

Oletko kokeillut toimiiko netti kello neljän - viiden aikoihin aamulla nopeammin kuin silloin kun normaalisti käytät tietokonetta ?
Jos toimii, niin silloin tukiasemasi on todennäköisesti ruuhkainen, etkä saa rahoillesi vastinetta muulloin kuin epäinhimillisiin aikoihin.
- No se vaihtelee, mutta kuten Soneran henkilö minulle vakuutti että verkko ei ole ongelma (tietenkään) vaan syy on minun tietokoneessani. Ja hän saattaa hyvinkin olla oikeassa...


Virusturvaa ei tarvita Linux-puolella, joten se ominaisuus on hyödytön. Joskus oli tarjolla ja ehkä vieläkin on tarjolla ollut FSecurella, jotain linux-viritelmiä, mutta siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yleensä virusturvat linuksiin koskevat lähinnä Windows-maailman pöpöjä.
- Juu, näin olen itse asiassa ymmärtänytkin enkä aio enää asialla päätäni vaivata :)

Soneralle oli Timo Jyrinki kehitellyt erään nopeutus-scriptin, mutta sen toimivuudesta nykyään ei ole tietoa. (haulla löytyneen: Tarkempi haku, Kirjoittajana Timo* ja hakusanana vaikka Sonera.)
- Pitääkö päätteeseen kirjoittaa koko koodi: echo 0 | sudo tee /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling ?
- Luin jostain että piti hakea jotkin usb-modeswitchit? En tiedä mitä ne on ja ovatko ne tarpeen. Ja yksi asia vielä askarruttaa; Windowsissa näki omasta ikkunasta yhteyden datasiirtonopeuden, nyt en mistään paitsi esim. speedtest.net-sivulta.

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10,04 LTS ja Nokia CS-15
« Vastaus #4 : 21.01.11 - klo:12.26 »
Itse raportoin operaattorille seuraavalla tavalla:

-klikkaa yläpalkkia oikealla hiiren napilla,
-valitse "lisää paneeliin" -> "järjestelmän tila", jolloin sinne yläpalkkiin tulee neliö.
-klikkaa järjestelmän tila kuvaketta.
Alimmaisena näkyy miten paljon tavaraa verkosta tulee.
Netti auki vaikka youtubeen ja katsele nopeuksia.

(Muokkaa valikosta voi valita näytetäänkö nopeus bitteinä vai tavuina, joita on 8x vähemmän.)

-printsrceen napilla saa käyrät kopiotua operaattorille, niin jää turhat pulinat vähemmälle.

Tässä malli, kun 3G kännykkä on verkossa ruuhka-aikana:
 

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10,04 LTS ja Nokia CS-15
« Vastaus #5 : 21.01.11 - klo:20.13 »
- Pitääkö päätteeseen kirjoittaa koko koodi: echo 0 | sudo tee /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling ?

Pitää. Helpoiten onnistuu leikkaa ja liitä-toiminnolla.
« Viimeksi muokattu: 21.01.11 - klo:20.39 kirjoittanut peran »