Kirjoittaja Aihe: Grub rescue?  (Luettu 9962 kertaa)

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Grub rescue?
« : 08.01.11 - klo:19.53 »
Heippa, Koneeni on Acer Aspire One, ja ongelmia on totisesti riittänyt... Nyt viimeisin on, että ei kone käynnisty enää lainkaan. Sanoo seuraavaa:

GRUB loading.
error: file not found.
grub rescue>

Olen surffannut netissä nyt muutaman tunnin ja yrittänyt selvittää mitä tämä tarkoittaa ja mitä pitäisi tehdä, tuloksetta. Olisiko kellään vinkkiä? En ymmärrä alan "slangia" enkä edes tiedä mikä on grub. Absolute beginner, siis.

En tunne ubuntua juuri lainkaan. Olisin kiitollinen neuvoista.... ???

juyli

  • Vieras
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #1 : 08.01.11 - klo:20.30 »
GRUB loading.
error: file not found.
grub rescue>

Grub ei löydä syystä  tai toisesta konfigurointitiedostojaan.
http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja
 

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #2 : 08.01.11 - klo:20.32 »
Ok... anteeksi, olen varmaan vähän yksinkertainen, mutta mitä mun siis pitäisi nyt tehdä? Ihan käytännössä? Voinko kirjoittaa tuohon jonkun käskyn joka auttaa? Mikä se olisi? Cd:tä mulla ei ole, eikä asennuksessa käytettyä tikkuakaan.
Kiitos!

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #3 : 08.01.11 - klo:20.40 »
Heippa, Koneeni on Acer Aspire One, ja ongelmia on totisesti riittänyt... Nyt viimeisin on, että ei kone käynnisty enää lainkaan. Sanoo seuraavaa:

GRUB loading.
error: file not found.
grub rescue>


Aluksi kannattaa kokeilla juuriosion etsimistä seuraavilla komennoilla. Esimerkki jossa juuriosio on sda1


grub>ls
grub>root (hd0,1)
grub>configfile /boot/grub/grub.cfg


Jos käynnistysvalikko ei ilmeisty, niin sitten kannattaa yrittää käynnistää Super Grub2 Diskin avulla

http://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/

Jos vieläkään ei käynnisty, niin sitten live-CD:llä kone käyntiin ja levyntarkastus joko graafisesti GParted-ohjelman avulla tai päätteen kautta. Esimerkki tarkastus osiolle sda1

sudo fsck /dev/sda1

....tai perusteellisempi tarkastus

sudo fsck -fyc /dev/sda1


GParted tai päätteessä komento sudo blkid kertoo osiot ja niiden tyypit. Tarkastettava osio ei saa olla liitettynä (moutattuna) tarkastuksen aikana.
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

juyli

  • Vieras
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #4 : 08.01.11 - klo:20.41 »
Voinko kirjoittaa tuohon jonkun käskyn joka auttaa? Mikä se olisi?

Kyllä tuohon voi kirjoitella, mutta tietämättä järjestelmästäsi, on tarkkojen ohjeiden antaminen arvailua.

Cd:tä mulla ei ole, eikä asennuksessa käytettyä tikkuakaan.

Käynnistysmedia lienee suht' välttämätön joissakin tilanteissa. Helpottaisi kuitenkin myös tilanteessasi korjaamaan ongelmasi.

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #5 : 08.01.11 - klo:20.52 »
Jos ymmärsin oikein että nuo käskyt piti kirjoittaa siihen "grub rescue>" perään, niin muilla ei tullut mitään mutta käskyyn "ls" reagoi seuraavilla:
(hd0) (hd0,5) (hd0,1)

MItähän se tarkoittaa?
Valitettavasti en tiedä mikä systeemi tässä nyt oli, ja kun en saa konetta päälle en voi tsekata (kai?)
Cd:tä mulla ei tosiaan ole, eikä Acer Aspire Onessa ole cd-asemaa.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #6 : 08.01.11 - klo:21.01 »
Jos ymmärsin oikein että nuo käskyt piti kirjoittaa siihen "grub rescue>" perään, niin muilla ei tullut mitään mutta käskyyn "ls" reagoi seuraavilla:
(hd0) (hd0,5) (hd0,1)

MItähän se tarkoittaa?
Valitettavasti en tiedä mikä systeemi tässä nyt oli, ja kun en saa konetta päälle en voi tsekata (kai?)
Cd:tä mulla ei tosiaan ole, eikä Acer Aspire Onessa ole cd-asemaa.

Kokeile komentoja

grub>root (hd0,5)
grub>configfile /boot/grub/grub.cfg


ja

grub>root (hd0,1)
grub>configfile /boot/grub/grub.cfg


Entteriä jokaisen komennon jälkeen ..  :)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #7 : 08.01.11 - klo:22.07 »
Onko koneessa Linpus Linux vai Ubuntu?

http://linux.fi/wiki/Acer_Aspire_One

Jos koneessa on Linpus, niin silloin se käyttää perinteistä grubia, joilloin komennot menevät seuraavaan tapaan..  :)

grub>root (hd0,5)
grub>configfile /boot/grub/menu.lst


ja

grub>root (hd0,1)
grub>configfile /boot/grub/menu.lst
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #8 : 09.01.11 - klo:10.02 »
Oobetimer, täsmennän vielä: pitääkö muin siis kirjoittaa sen "grub rescue>" jälkeen noi rimpsut kokonaan?
Eli näinkö:
grub rescue>grub>root (hd0,5)
vaiko näin:
grub rescue>root (hd0,5)
?
Lisäongelmana tässä on, että jostain syystä tässä näkymässä näppäimistö ei tottele normaaleja käskyjä (merkit löytyy eri paikasta kuin mitä kiipparissa näkyy). Sain etsittyä sulkujen paikan mutten esim kenoviivaa löytänyt.
Joka tapauksessa, en siis saa ollenkaan tähän näkymää jossa lukisi vain "grub>", siinä on koko ajan tuo "grub rescue>".
Järjestelmä on Ubuntu, mutta ei se aivan viimeisin. Eli Ubuntu ydeksän-pilkku-jotain.

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #9 : 09.01.11 - klo:10.07 »
No jaa, vaikka yrittäisin millä yhdistelmillä, se hokee vain että unknown command. Mut en tiedä liittyykö se siihen etten saa tähän muuta komentoriviä kuin tuon missä lukee "grub rescue".

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #10 : 09.01.11 - klo:10.47 »
Löytääkö se komennot configfile tai linux?

Koodia: [Valitse]
configfile (hd0,1)/boot/grub/menu.lstTämä olisi mahdollinen jos on vaikka linuxissa erillinen kotihakemisto Muuten sama mutta (hd0,5)

Tabulaattorilla on kätevä täydentää komentoja ja tiedostonimiä niin näkee mitä löytyy.


anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #11 : 09.01.11 - klo:11.18 »
Löytääkö se komennot configfile tai linux?
Koodia: [Valitse]
configfile (hd0,1)/boot/grub/menu.lstTämä olisi mahdollinen jos on vaikka linuxissa erillinen kotihakemisto Muuten sama mutta (hd0,5)
Tabulaattorilla on kätevä täydentää komentoja ja tiedostonimiä niin näkee mitä löytyy.

Se tabulaattori ei tehnyt oikein mitään. Onnistuin nyt löytämään kenoviivan (tavuviivan alta!) ja kun kirjoitin sen "grub rescuen" perään tuon rimpsun, sanoo näin:

Unknown command 'configfile'
grub rescue>

Alan kyllästyä sanoihin grub ja rescue  ;)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #12 : 09.01.11 - klo:11.21 »

anu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #13 : 09.01.11 - klo:13.27 »
Kiitos linkistä, mutta valitettavasti tuon ymmärtäminen vaatii vähän pidemmälle edenneitä ubuntu-opintoja. Sitä on ehkä vaikea huomata jos itse on hyvin perillä näistä asioista, mutta useimmat noista ohjeista olettaa lukijaltaan kokonaisen uuden kielen hallintaa. Luin ohjeen pariin kertaan rescue-moodin osalta, mutta en vieläkään ymmärrää yhtään, mitä mun tulisi tehdä jotta saisin koneeni käynnistymään.  :(

Storck

  • Vieras
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #14 : 09.01.11 - klo:13.35 »
Jospa lataat uuden Ubuntun ja käynnistät koneen KOKEILEMALLA Ubuntua, otat tarvittavat tiedot talteen ja sen jälkeen asennat uudestaan Ubuntun.
Oisko ok ratkaisu?

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #15 : 09.01.11 - klo:13.46 »

Unknown command 'configfile'
grub rescue>

Alan kyllästyä sanoihin grub ja rescue  ;)

Kannattaa varmaan ladata Ubuntun cd tai mainittu Super Grub2 Disk ja polttaa se tikulle.

Voi olla, että joku vielä saisi tuon käynnistymään grub rescuesta, voi olla, ettei. Pitäisi ainakin tietää löytyykö seuraavia komentoja: linux, linux16, normal, insmod.

Wepsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #16 : 11.01.11 - klo:12.06 »
Itsellä sama ongelma

Korjautuu helpoimmin näin (käynnistäessä)

kun näyttöön tulee grub rescue> kirjoitetaan nämä siihen aina perään ja enter

ls  ( näkee mitä osioita koneessa on )

set ( näkee mistä osiosta grub yrittää bootata )

nyt pitää valita joku muu osio, jos ei tiedä niin kokeile! Esim:

set prefix=(hd0,5)/boot/grub/
set root=(hdo,5)

nyt voi kokeilla onko polku oikea

ls /boot/grub/ (pitäisi näkyä paljon tiedostoja mm vmlinux-jotain, jos ei polku on väärä )

Jos väärä, kokeile toista, jos oikein:

insmod linux (nyt pitäisi tapahtua jotain, mielellään ei "file not found")

insmod normal

normal

ja nyt pitäisi sitten olla normaali käynnistysvalikko

Minulla tämä toimii näin, tosin Ubuntu on toiseksi uusin versio

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Grub rescue?
« Vastaus #17 : 11.01.11 - klo:12.16 »
Olen itsekin törmännyt tuohon promptiin.  Kaikille asiasta kiinnostuneille, tuo "grub rescue >" on täysin eri paikka kuin "grub >" ja siellä ei toimi grubin vakiokomennot vaan tuo komentovalikoima on sangen minimaalinen.  Tuosta pystyy kyllä etenemään sitkeydellä läpi seuraavaan promptiin joka on jo hieman helpompi mutta kun itse tuota olin korjaamassa iski aikapula ja asensin lopulta grub2: n käynnistyksen uudestaan asennus CD: ltä käynnistyksen kautta.  Tuohon oli jossain ohje jonka "Oobetimer" oli aiemmin laittanut esille joka toimi ok, yritän katsella missä se nyt olikaan...

Enhän sitä etsimääni tietenkään löydä heti mutta tässä on sama asia:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=36016.msg282397#msg282397


Varoiksi vielä toisen ongelman varalle, jos ongelmana on että "Grub" -teksti vilahtaa alussa mutta menua ei ilmesty ja Ubuntu käynnistyy suoraan niin silloin tästä on apua:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=30798.msg237774#msg237774

Tuossa tilanteessa tosin menun saa esiin jos pitää "Shift" -näppäintä pohjassa käynnistyksen aikana.

Jos englanti sujuu ja kiinnostaa tutustua niin täältä löytyy Grub2 -dokumentti, tuo "Rescue Mode" on siellä puolen välin jälkeen:

https://help.ubuntu.com/community/Grub2
« Viimeksi muokattu: 11.01.11 - klo:13.09 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.