Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutValmistajien tukemat Ubuntu-tietokoneet: kannettavatietokone.fi uudet ja käytetyt sekä Lenovo-verkkokauppa
Järjestelmä ->ylläpito -> StartUp-Manager ->Boot Options-> Oletusjärjestelmästä valitset käyttöjärjestelmän.
okkei.mä ajattelin kyl sitä että windows 7 menee grubissa listan kärkeen.haluaisin kyl winukan siihen ekaksi ja ubuntu tokaksi
Lainaus käyttäjältä: lassematias - 06.01.11 - klo:17.56okkei.mä ajattelin kyl sitä että windows 7 menee grubissa listan kärkeen.haluaisin kyl winukan siihen ekaksi ja ubuntu tokaksi Käynnistä tietokone uudestaan , niin eikö se mene kärkeen.
Lainaus käyttäjältä: kalarm - 06.01.11 - klo:18.02Lainaus käyttäjältä: lassematias - 06.01.11 - klo:17.56okkei.mä ajattelin kyl sitä että windows 7 menee grubissa listan kärkeen.haluaisin kyl winukan siihen ekaksi ja ubuntu tokaksi Käynnistä tietokone uudestaan , niin eikö se mene kärkeen.suoraan sanoen EI.winukka on pohjalla, mutta se vaan on siel oletuskäyttis. kone käynnistää sen ku on menny 10sec.
sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/09_os-probersudo update-grub
Ehkäpä näin:Koodia: [Valitse]sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/09_os-probersudo update-grubJos muutit Windowsin ensin käynnistyväksi aiemmin, tarkista, että se on vieläkin.
Lainaus käyttäjältä: Tomin - 06.01.11 - klo:18.13Ehkäpä näin:Koodia: [Valitse]sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/09_os-probersudo update-grubJos muutit Windowsin ensin käynnistyväksi aiemmin, tarkista, että se on vieläkin.eli mulla on nyt windows siel alimpana mut se käynnistyy ekaksi nii tomin veänkö mä nyt sen koodin (tai ne 2 koodia)??
Lainaus käyttäjältä: lassematias - 06.01.11 - klo:18.16Lainaus käyttäjältä: Tomin - 06.01.11 - klo:18.13Ehkäpä näin:Koodia: [Valitse]sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/09_os-probersudo update-grubJos muutit Windowsin ensin käynnistyväksi aiemmin, tarkista, että se on vieläkin.eli mulla on nyt windows siel alimpana mut se käynnistyy ekaksi nii tomin veänkö mä nyt sen koodin (tai ne 2 koodia)??Eli teet nuo komennot, jolloin os-proberin lisäämät käyttikset (käytännössä Windows) siirtyvät käynnistyslistassa ennen Linuxia (siis Ubuntua). Sitten vielä sillä StartUp-Managerilla tarkistat, että Windows on edelleen oletuksena käynnistyvä ja testaat tuota käynnistämällä uudelleen.